Concept S-Class Coupé määrittää modernin luksuksen rajat

• Nelipaikkainen coupé-tutkielma ihastutti näyttelyvieraat Frankfurtissa
  • Puhdaslinjainen, selkeä muotoilu ja innovatiiviset sisätilat
  • V8-kaksoisturbomoottori ja Mercedesin Intelligent Drive –teknologia

Mercedes-Benz Frankfurtin autonäyttelyssä

”Concept S-Class Coupéssa yhdistyvät perinteet ja tunne. Itsevarma olemus ja korkea varustetaso tekevät siitä aikansa muotoiluikonin. Samalla se osoittaa Mercedes-Benzin innovatiivista ja luovaa voimaa”, tulkitsevat Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr Joachim Schmidt ja muotoilujohtaja Gorden Wagener.

Muotoilu: Selkeälinjaisuutta kaikkein haluttavimmillaan

Mercedes-Benz rakentaa Concept S-Class Coupélla siltoja modernin ja avantgarde-henkisen sekä perinteisen ja edistyksellisen automuotoilun välille. Mallissa yhdistyvät ajaton selkeälinjaisuus ja pehmeästi kaartuvat muodot tyypillisiin takavetoisen coupé-korisen auton mittasuhteisiin.

Veistoksellinen ulkonäkö kätkee sisäänsä nelipaikkaisen ylellisen henkilöauton, jonka mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 5050/1958/1409 milliä. Akseliväli on 2945 mm. Pitkä konepelti, korkea vyötärölinja ja 21-tuumaiset renkaat luovat mallille ainutlaatuisen hienostuneen ilmeen. Rengaskoko on edessä 265/35 R 21 ja takana 295/35 R 21.

Etuosassa erottuvat timanttisäihkeiset jäähdyttäjän säleikkö ja etumaski sekä led-ajovalot ja niiden yläpuolella silmäripsien lailla kaartuvat huomiovalot. Sivuilme on ilmavan kevyt, koska ovet ovat kehyksettömät ja B-pilarit puuttuvat. Etulokasuojista taakse lähtevät, kylkiä myötäilevät linjat luovat autoon voimakasta dynamiikkaa. Kaksiosaiset takavalot on niin ikään toteutettu led-teknologialla.

Matkustamo: Eleganssia ja aaltoliikettä

Sisätiloissa hallitsevat ajaton yksinkertaisuus ja viimeistelty eleganssi. Alaosastaan valkoinen kojelauta kaartuu pehmeästi, ja sama aaltomainen liike jatkuu oviverhoiluun saakka. Yläosastaan tummasävyinen kojelauta näyttää keinuvan vapaasti valkoisen aallon harjalla. Neljä keskelle sijoitettu tuulettimen suuaukkoa on muotoiltu futuristisesti. Suutinten rakenteessa yhdistyvät keraamista materiaalia muistuttava valkoinen alumiini sekä harjattu ja kiillotettu alumiini. Värinäytöt ovat ohentuneet ja keventyneet jopa tuoreen S-sarjan muihin malleihin verrattuina. Keskeltä löytyy myös kosketusnäyttö, jossa uutuutena on neliosainen maailmankello-toiminto. Keskikonsolin monitoimikytkin hohtaa kuin jalokivi: sen pinta on käsitelty korkeakiiltokromilla, joka on erittäin naarmun- ja kulutuksenkestävä ja käteen hyvin istuva pintamateriaali.

Istuimet toistavat kauniisti Concept S-Class Coupén veistosmaisia ja kaartuvia muotoiluaiheita. Vaikutteita on saatu myös muotimaailmasta. Esimerkiksi istuinten yläosan sivuttaistuet kehystävät istujan kaulaa kuin takin kaulus. Matkustamon värimaailma on kauttaaltaan vaalea: antrasiittiä, valkoista ja alumiinia. Istuinten pintamateriaali on taipuisaa vasikannahkaa, kun taas sisäkaton verhoiluun on käytetty silkkiä.

Teknologia: Älykkäät avustinjärjestelmät helpottavat kuljettajan työtä

Concept S-Class Coupéssa käytetään V8-kaksoisturbomoottoria, joka tuottaa 335 kW (455 hv) ja 700 Nm väännön. Moottorin iskutilavuus on 4663 kuutiosenttimetriä. Autossa hyödynnetään Mercedes-Benzin Intelligent Drive –älyteknologiaa, jonka perusta ovat 50­–500 metriä auton ympärille näkeviin stereokameroihin ja tutka-antureihin sekä niiden tuottamaan kolmiulotteiseen tilannenäkymään. Teknologiat helpottavat kuljettajan ajamista kaikissa olosuhteissa ja suojelevat myös muita tielläliikkujia.

Käytössä on myös S-sarjassa ensiesitelty Magic Body Control –teknologia, jossa jousitusta ja vaimennusta säädetään jokaiselle renkaalle erikseen edessä olevan tien pinnan perusteella. Kamerakuvan ja ajoneuvon paikkatiedon perusteella järjestelmä laskee reaaliajassa tarvittavan vaimennuksen tason ja vähentää korin heilahdusliikkeet minimiin.

Concept S-Class Coupén infotainment-järjestelmän perustana ovat Gracenote-musiikkipalvelu ja MoodGrid-tunnistusohjelma. Niiden ansiosta autossa voidaan aina kuunnella juuri sitä musiikkia, jota kuulijat itse haluavat ja mikä tuntuu tilanteeseen oikealta ­– ilman, että käyttäjien olisi selattava autossa omaa digitaaliseen muotoon tallennettua musiikkikirjastoaan. Palvelu valitsee tilanteeseen sopivan musiikin kaikkiaan 18 miljoonan raidan ja kappaleen valikoimasta. Navigoinnista puolestaan huolehtii Garmin NaviCore –järjestelmä, jonka etuja ovat moderni graafinen ulkoasu ja tarkat 3D-kuvanäkymät.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Suora linkki Concept S Coupen kuviin:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi