Daimler -hyötyajoneuvoilla ennätysvuosi 2008

• Mercedes-Benz kuorma-autoilla historian paras vuosi
• Mitsubishi Fuso: myynti kasvoi kansainvälisillä markkinoilla
• Daimler Buses: uusi myyntiennätys 40.600 bussia (+4%)

Stuttgart 16.2.2009
Mercedes-Benz kuorma-autot saavuttivat maailmanlaajuisella 170.100 ajoneuvon myynnillä historiansa parhaan volyymin ja aikaisemman huippuvuoden 2007 määrä parani vielä 6%:lla. Eniten kasvuun vaikutti uuden raskaan Mercedes-Benz Actros-mallisarjan suuri kysyntä. Kysynnän kasvu oli voimakkainta Lähi- ja Keski-Idän maissa sekä latinalaisessa Amerikassa. Venäjällä Mercedes-Benz kuorma-autoja myytiin yhteensä 1.800, mikä oli 35 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Perinteisillä ydinmarkkinoilla, EU27 -maissa sekä Norjassa ja Sveitsissä, Mercedes-Benz –tuotteet puolustivat menestyksekkäästi johtoasemaansa.
Mitsubishi Fuson myynti nousi viime vuonna 5 % edellisvuoteen verrattuna ja maailmanlaajuisesti niitä myytiin yhteensä 197.700 kappaletta, mikä on suurin määrä vuonna 2004 tapahtuneen Daimler-konserniin sulautumisen jälkeen. Euroopan markkinoilla myytävien Mitsubishi Fuso Canterien tuotantolaitokset sijaitsevat Portugalissa ja tehtaalta valmistui lokakuussa 2008 150.000. Canter.

Uusia yhteistyösopimuksia: huhtikuussa 2008 perustivat Daimler Trucks ja intialainen Hero Group joint venture-yrityksen „Daimler Hero Commercial Vehicles Ltd.“. Myös Venäjällä, joka on tärkeä markkina-alue niin käytettyjen kuin uusienkin kuorma-autojen osalta, aloitettiin joulukuussa 2008 strateginen kumppanuusyhteistyö venäläisen kuorma-autoja valmistavan Kamazin kanssa. Daimler on yrityksessä mukana 10 %:n osuudella.
Tulevaisuuden tuotesukupolvien ja teknologian kehittämisessä keskityttiin vaihtoehtoisiin moottoreihin ja polttoaineisiin. Vahvistaakseen kilpailukykyään tulevaisuutta silmällä pitäen tullaan Gaggenaun tehdasta laajentamaan uudella Mercedes-Benz kuorma-autojen peltiosia valmistavalla tuotantolaitoksella.
Daimler Buses: kaikkien aikojen paras vuosimyynti
Daimler Buses saavutti vuonna 2008 maailmanlaajuisesti uuden ennätyksen 40.600 linja-auton myynnillä. Myynti nousi edellisestä ennätysvuodesta 2007 4%. Tämän lisäksi myytiin Euroopassa viime vuonna yhteensä 1.100 Mercedes-Benz Sprinter-alustalle rakennettua minibussia (+18%).
Yli 8 tonnisten linja-autojen kokonaismarkkinat kasvoivat Länsieuroopassa hiukan ja Daimlerin bussit saavuttivat 7.800 kappalemäärällä 12 %:n kasvun, nostaen markkinaosuuttaan 30,1 %:iin. Vakailla Saksan markkinoilla pystyivät Daimler bussit lisäämään selvästi johtoasemaansa markkinaosuuden noustessa 60,1 prosenttiin. Myynti nousi 11 % 3.100 kappaleeseen.

Renschlerin mukaan vuosi 2008 oli bussisektorilla ehdoton ennätysvuosi. 15 %:n markkinaosuudella yli 8 tonnisten linja-autojen luokassa oli Daimler Buses kiistaton voittaja. Ilahduttavaa Renschlerin mukaan oli erikoisesti se, ettei edes globaali rahoitus- ja talouskriisi pystynyt jarruttamaan tätä menestystä.
Johtaja Raimo Hatakka, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 010569 3600