Daimler AG:n liikevaihto ja tulos ennätystasolla 2016

• Daimler AG myi 2016 ennätykselliset 3 miljoonaa      ajoneuvoa
  • Liikevaihto kasvoi 153,3 miljardiin (+3%) ja vertailukelpoinen liikevoitto 14,2 miljardiin euroon (13,8 mrd.€)
  •  Dr. Dieter Zetsche: Olemme asettaneet päämääräksemme sähköisen liikenteen
  •  Vuoden 2016 tulos toimialoittain: henkilö- ja pakettiautot vahvassa kasvussa
  •  2017: Automyynnissä loivaa kasvua, CASE-strategialle lisävauhtia
  •  Uusi S-sarja vahvistaa Mercedes-Benzin johtoasemaa autonomisessa autoilussa

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Daimler AG myi 2016 ennätykselliset 3 miljoonaa ajoneuvoa

Daimler AG saavutti vuonna 2016 kasvutavoitteensa ja myi ensimmäistä kertaa yhteensä noin kolme miljoonaa ajoneuvoa (+5%). Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti kasvoi 10% ja pakettiautojen 12%. Pohjois-Amerikan, Keski-idän ja Turkin markkina-alueiden taantuma johti kuorma-autojen myynnin 17 prosentin laskuun. Linja-autojen myynti väheni 7 %.

Liikevaihto nousi 153,3 miljardiin ja vertailukelpoinen liikevoitto 14,2 miljardiin euroon

Daimler AG:n liikevaihto kasvoi 153,3 miljardiin euroon (2015: 149,5 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,2 miljardia (13,8 miljardia) ja tilikauden tulos ennätykselliset 8,8 miljardia euroa (2015: 8,7 mrd.). Tulos osaketta kohti nousi 7,97 euroon (2015: 7,87). Osingon suuruudeksi ehdotetaan 3,25 euroa/osake eli yhteensä 3,48 miljardia euroa kuten viime vuonnakin. Määrä vastaa 40,8 prosenttia yhtiön tuloksesta. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin 7,6 miljardia euroa eli 15 % enemmän kuin vuonna 2015. Pääpaino oli uusissa automalleissa, tehokkaissa ja ympäristöystävällisissä voimalinjoissa, uudessa turvallisuusteknologiassa, autonomisessa ajamisessa sekä digitalisoinnin mahdollistamien uusien palveluiden kehittämisessä.

Dr. Dieter Zetsche: Olemme asettaneet päämääräksemme sähköisen liikenteen

”Vuonna 2016 Daimler rikkoi ennätyksensä kappelemääräisellä myynnillä, liikevaihdolla ja kannattavuudella mitattuna. Vuosi oli yhtiöllemme toistaiseksi sen historian paras. Mikä tärkeintä, käynnistimme myös Daimlerin suurimman muutosprojektin”, Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche sanoo. ”Olemme asettaneet päämääräksemme sähköisen liikenteen ja luoneet yhteistyöhön perustuvan toimintakulttuurin henkilöstömme kanssa. Ne, jotka haluavat tosissaan muovata autoilun ja liikkumisen tulevaisuutta, tarvitsevat vahvan taloudellisen pohjan ja paljon innovatiivista taitoa. Vuosi 2016 osoitti, että Daimler on näissä suhteissa vahvempi kuin koskaan.”

Vuoden 2016 tulos toimialoittain: henkilö- ja pakettiautot vahvassa kasvussa

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes me, smart ja Mercedes-Maybach) teki 2016 uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 2 198 000 uutta autoa. Toimialan myynti kasvoi 10 prosenttia ja liikevaihto 7 prosenttia 89,3 miljardiin euroon. Liikevoittoa kertyi 8,9 miljardia (8,3 miljardia). Henkilöautokaupassa erityisen kysyttyjä oli Mercedes-Benzin SUV-mallisto.

Mercedes-Benz Vans teki jälleen uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 12 prosenttia 359 100 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon Vianoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 12,8 miljardia ja liikevoitto nousi 1,3 miljardiin euroon (1,0 miljardia). Myynnin ja tuloksen paranemiseen vaikutti erityisesti autojen voimakas kysyntä Euroopassa, NAFTA-maissa ja Kiinassa.

Daimler Trucks myi maailmanlaajuisesti 415 100 ajoneuvoa. Liikevaihto oli 33,2 miljardia ja liikevoitto 2,1 miljardia euroa (2,7 miljardia). Myynti laski erityisesti NAFTA-maissa (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko), Keski-idässä ja Turkissa samalla kun kilpailutilanne koveni Euroopassa.

Daimler Buses myi 26 200 uutta linja-autoa ja auton koria. Myynnin pienenemiseen 1 900 autolla vaikutti erityisesti Brasilian vaikea taloustilanne. Ryhmän liikevaihto oli 4,2 miljardia ja liikevoitto 0,3 miljardia euroa (0,2 miljardia).

2017: Automyynnissä loivaa kasvua, CASE-strategialle lisävauhtia

Daimler AG ennakoi maailmanlaajuisen henkilöautojen kysynnän kasvavan tänä vuonna 1­–2 ja maailmantalouden 2,5–3 %. Erityisesti Pohjois-Amerikan henkilö- ja pakettiautokaupan odotetaan säilyvän poikkeuksellisen korkealla noin 17 miljoonan auton tasolla ja Länsi-Euroopassa vuoden 2016 tasolla. Venäjällä autokauppa alkaa toipua ankarasta taantumasta. Omassa toiminnassaan Daimler AG keskittyy uuden CASE-strategian toteuttamiseen ja laajentamiseen: C (Connected), A (Autonomous), S (Shared&Services) sekä E (Electric).

Uusi S-sarja vahvistaa Mercedes-Benzin johtoasemaa autonomisessa autoilussa

Mercedes-Benz jatkaa vuonna 2017 Mercedes-Benz 2020 –kasvustrategiansa toteuttamista ja odottaa vuodesta jälleen uutta myyntiennätystä erityisesti Kiinan ja Euroopan kysynnän siivittämänä. Perustana on yhtiön laajin ja ajanmukaisin henkilöautomallisto, jossa erityisesti E-sarjan eri korivaihtoehtojen (uusimpana All-Terrain), kompaktiluokan autojen sekä SUV-mallien kysyntä jatkuu vahvana. Tänä vuonna esiteltävä uusi S-sarja vahvistaa Mercedes-Benzin johtoasemaa autonomisen ajamisen edelläkävijänä. Asiakaskokemusta myynnissä, huollossa ja asiakaspalvelussa vahvistetaan Best Customer Experience –toimintaohjelman periaatteiden mukaisesti. smart-mallisto laajenee keväällä 2017 esiteltävillä smart fortwon ja smart forfourin ED-sähköautoversioilla.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 3834490, karin.backlund@veho.fi