Daimler AG:n tulos ennen veroja 8,7 miljardin ennätykseen

. Autoja myytiin 2,1 miljoonaa kappaletta 2007
. Voittoa 4 miljardia euroa (2006: 3,8 mrd)
• Tulos ennen pakollisia kuluja ja veroja 8,7 miljardia euroa (2006: 5 mrd)
• Tulos osaketta kohti 3,83 euroa (2006: 3,66)
• Osinko osaketta kohti 2,0 euroa (2006: 1,50)
• Daimlerin valmistamia ajoneuvoja myytiin yhteensä 2,1 miljoonaa

Daimler AG jatkoi vahvassa tuloskunnossa vuonna 2007. Ennakkotietojen mukaan yhtymän tulos ennen pakollisia maksuja ja veroja nousi 8,7 miljardiin euroon. Nettovoittoa yhtymä teki 4 miljardia euroa. Tulos pysyi voitollisena huolimatta Chryslerin irtautumisesta Daimler AG:sta. Tulos osaketta kohti nousi 17 senttiä 3,83 euroon. Osinkoa ehdotetaan jaettavaksi 2 euroa/osake. Sijoitetun pääoman tuotto nousi 10,5 prosenttiin. Vuoden 2007 vahvistettu tulos julkistetaan 27. helmikuuta.

Daimler myi 2007 yhteensä 2,1 miljoonaa ajoneuvoa. Mercedes-Benz Cars -ryhmän valmistamia merkkejä (Mercedes-Benz, smart, Maybach, Mercedes AMG sekä Mercedes-Benz McLaren) myytiin 1 293 200 kappaletta. Ryhmän osuus koko Daimler AG:n tuloksesta ennen maksuja ja veroja oli 4,75 miljardia euroa (2006: 1,8 mrd). Erityisen suosittuja markkinoilla olivat C-, E- ja S-sarjan Mercedes-Benzit sekä smart fortwo.

Daimler AG:n tutkimus- ja tuotekehitysbudjetti kasvoi 4,1 miljardiin euroon (2006: 3,7 mrd). Ryhmä vahvisti näin asemiaan ajoturvallisuuden sekä vaihtoehtoisten energialähteiden kuten polttokennojen ja akkujen johtavana tuotekehittäjänä autoteollisuudessa. Mercedes-Benz Cars -ryhmän osuus tuotekehitysbudjetista oli 2,7 miljardia euroa.

Vuoden 2007 lopussa Daimler AG työllisti 272 382 työntekijää, heistä 166 679 Saksassa ja 24 053 Yhdysvalloissa. Yhtiön johtokunta esittää jaettavaksi 131 000 työntekijälle 3 750 euron bonuksen vuoden 2007 hyvästä taloudellisesta tuloksesta. Bonus maksetaan huhtikuussa.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi