• Veho Oy Ab/

Daimler AG:n tuotteiden kysyntä jatkui lähes ennätys- tahdissa ja tuotekehitykseen investoitiin aikaisempaa enemmän

• Daimler AG myi 3,34 miljoonaa ajoneuvoa 2019 (2018: 3,35 milj.)

• Liikevaihto kasvoi 3 % päätyen 172,7 miljardiin (2018: 167,4 mrd.)

• Oikaistu liikevoitto oli 10,3 miljardia euroa

• Osingon suuruudeksi ehdotetaan 0,90 euroa/osake (2018: 3,25 €)

• Mercedes-Benz ennakoi plug-in-hybridien ja täyssähköautojen myynnin nelinkertaistuvan 2020

• Daimler investoi 2019 tuotekehitykseen enemmän kuin edellisenä vuonna

Liikevaihto nousi 172,7 miljardiin, vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,3 miljardia

Daimler AG myi vuonna 2019 yhteensä 3,34 miljoonaa henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa (2018: 3,35 milj.). Daimler AG:n liikevaihto kasvoi 172,7 miljardiin euroon (2018: 167,4 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,3 miljardia (2018: 11,1 mrd.) ja tilikauden tulos 2,7 miljardia euroa (2018: 7,6 mrd.). Tulos osaketta kohti oli 2,22 euroa (2018: 6,78 €). Hallitus esittää osingon suuruudeksi 0,90 euroa/osake (2018: 3,25 €). Osinkoa jaettaisiin esityksen perusteella 1,0 miljardia euroa (2018: 3,5 mrd.€).

”Tuotteidemme kysyntä jatkui voimakkaana vuonna 2019, mutta emme voi olla tyytyväisiä kannattavuuteemme. Siihen vaikuttivat ennen kaikkea merkittävät kertaluonteiset kulut. Daimler AG:n tulevaisuus lepää CO2-neutraalissa liikkumisessa sekä tuotteidemme että prossiemme jatkuvassa digitalisoinnissa. Tähän päästäksemme olemme kiihdyttäneet merkittävästi investointejamme uusiin teknologioihin. Jatkossa aiomme hyödyntää teknologista johtajuuttamme ja samalla parantaa kannattavuuttamme merkittävästi. Tämän saavuttamiseksi on välttämätöntä karsia kustannuksia ja lisätä kassavirtaamme. Vuonna 2019 määrittelimme tarvittavat toimenpiteet, joita nyt on alettu toteuttaa”, Daimler AG:n pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.

Daimler AG käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen 9,7 miljardia euroa vuonna 2019 (2018: 9,1 mrd.). Vuoden 2019 lopussa Daimler AG työllisti yhteensä 298 655 henkilöä eri puolilla maailmaa. Saksassa heistä työskenteli 173 813 ja Yhdysvalloissa 25 788 henkeä.

Vuoden 2019 tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, smart, EQ ja Mercedes-Maybach) toimitti asiakkaille 2 385 400 uutta autoa. Myynti oli 2 600 autoa edellisvuotta suurempi ja ryhmän liikevaihto 93,9 miljardia euroa. Liikevoittoa kertyi 3,4 miljardia euroa (2018: 7,2 miljardia euroa).

Mercedes-Benz Vans teki 6. peräkkäisen uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 4 prosenttia 438 400 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 14,8 miljardia euroa (2018: 13,6 mrd. euroa) ja liikevoitto putosi 3,1 miljardia euroa tappiolliseksi (2018: + 312 milj. euroa).

Daimler Trucks myi 488 500 ajoneuvoa (-6 %). Liikevaihto oli 40,2 miljardia euroa (2018: 38,3 mrd. euroa) ja liikevoitto 2,5 miljardia euroa (2018: 2,8 mrd euroa).

Daimler Buses myi 32 600 uutta linja-autoa ja auton koria (+6 %). Ryhmän liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa (2018: 4,5 mrd.euroa) ja liikevoitto 283 miljoonaa euroa (2018: 265 milj.euroa).

Plug-in-hybridien ja sähköautojen myynti nelinkertaistuu 2020

Daimler AG vastaa autoteollisuuden käynnissä olevaan muutokseen omalla kestävällä liiketoimintastrategiallaan, joka painottaa CO2-neutraaleja liikkumisratkaisuja. Yhtiö ennakoi premium-henkilöautojen markkinoiden kasvavan kestävästi ja nopeammin kuin volyymimallien kysynnän. Materiaali-, hallinto- ja henkilöstökuluja on määrä pienentää yli 1,4 miljardilla eurolla vuoteen 2022 mennessä.

Daimler ennakoi tämän vuoden ajoneuvomyynnin jäävän hieman alhaisemmalle tasolle kuin vuonna 2019. Liikevaihdossa saavutetaan kuitenkin viime vuoden taso, ja vertailukelpoisen liikevoiton on määrä nousta huomattavasti korkeammaksi kuin viime vuonna. Mallistojen määrätietoinen sähköistäminen jatkuu keskeytyksettä, sillä myyntiin tulevat esimerkiksi kompakti SUV-malli EQA sekä niin ikään täyssähköinen EQV-tila-auto. Mercedes-Benz esittelee vuonna 2020 täysin uuden S-sarjan ja sen yhteydessä MBUX-käyttöjärjestelmän viimeisimmän kehitysversion. Mercedes-Benz ennakoi, että lataushybrien- ja täyssähkömallien kysyntä nelinkertaistuu vuoden 2020 aikana. Mercedes-Benz tarjoaa jo nyt henkilömarkkinoiden laajimman plug-in-hybridien valikoiman, joka kaksinkertaistuu uusien mallien myötä vuoden 2020 loppuun mennessä.

Anssi Räsänen, Veho Oy Ab, talousjohtaja, puh. 050 3064123, anssi.rasanen@veho.fi

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490,pekka.koski@veho.fi

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://news.cision.com/fi/?q=veho&q=veho

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258