Daimler AG:n vuoden 2011 tuloksesta ja näkymistä vuodelle 2012

Daimler Groupin tulos 2011

• Nettotulos ennätykselliset 6 miljardia euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 9 prosenttia 106,5 miljardiin euroon.
  • Tulos osaketta kohti nousi 5,32 euroon.
  • Mercedes-Benz-myynti ennätystasolla 1 381 400 autossa.

Daimler AG onnistui auton 125-vuotisjuhlavuonna lähes kaikessa. Useita aikaisempia ennätyksiä rikottiin yhden vuoden aikana, kun niin kappalemääräisessä automyynnissä, liikevaihdossa, liiketuloksessa kuin nettotuloksessakin saavutettiin uudet ennätystasot. ”Kaikki toimialamme myötävaikuttivat tuloksen syntymiseen ja tekivät auton juhlavuodesta myös menestysvuoden Daimlerille. Koko yhtiömme on nyt erittäin hyvässä strategisessa asemassa, kiitos vahvan tuotevalikoimamme yhtä hyvin henkilö-, kuorma- ja paketti- kuin linja-autoissakin, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche painottaa.

Liikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa 100 miljardin euron rajan

Daimler AG keräsi vuonna 2011 toiminnastaan lähes yhdeksän miljardin euron tuloksen eli 8,755 miljardia euroa (2010: 7,274 mrd). Tulos parani 20 prosenttia. Nettotulosta summasta on 6,03 miljardia (2010: 4,67 mrd). Tulos osaketta kohden kasvoi 5,32 euroon (2010: 4,28 e). Huhtikuun 4. päivänä kokoontuvalle yhtiökokoukselle ehdotetaan osingon suuruudeksi 2,20 euroa/osake eli yhteensä 2,346 miljardia euroa (2010: 1,85 euroa ja 1,971 mrd.).

Daimler myi viime vuonna lähes 2,1 miljoonaa ajoneuvoa eli 11 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Yhtymän liikevaihto lisääntyi 9 prosenttia 106,5 miljardiin euroon (2010: 97,8 miljardia). Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin 5,6 miljardia euroa. Pääpaino oli taloudellisten ja ympäristöystävällisten moottori- ja vaihteistoratkaisujen, hybridivoimanlähteiden, sähköautojen, polttokennojen ja akkujen kehittämisessä. Turvallisuustekniikan tavoitteena on välttää onnettomuudet niin pitkälle kuin mahdollista ja lievittää vakavien turmien seurauksia tehokkaimmilla mahdollisilla tavoilla. Mercedes-Benzin osuus tutkimusbudjetista kasvoi 3,7 miljardiin (2010: 3,1 mrd.). Daimler Trucks käytti tutkimukseen 1,3 miljardia euroa.

Daimler AG työllisti vuoden 2011 lopussa 271 370 henkeä, joista 167 684 Saksassa. Työntekijöiden määrä kasvoi vuodessa maailmanlaajuisesti 11270 hengellä. Työntekijät palkitaan jälleen hyvästä taloudellisesta tuloksesta henkilökohtaisella tulospalkkiolla, jonka suuruus (Saksassa) on 4100 euroa (2011: 3150 e). Palkkio maksetaan huhtikuun lopussa.

Vuoden 2011 tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Maybach ja smart) teki 2011 uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 1381400 uutta autoa (2010: 1276800). Ryhmän liikevaihto nousi 7 prosenttia 57,4 miljardiin euroon (2010; 53,4 mrd.). Tulosta kertyi 5,192 miljardia (2010: 4,656 mrd.). Henkilöautokauppa oli erityisen vilkasta Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Eniten myytiin keskikokoluokan henkilöautoja sekä SUV-malleja.

Daimler Trucks kasvatti myyntiään maailmanlaajuisesti 20 prosenttia 425 800 ajoneuvoon. Myös liikevaihto nousi 20 prosenttia 28,8 miljardiin (2010: 24 mrd.). Tulosta kertyi 1,876 miljardia (2010: 1,332 mrd.). Myynti kasvoi kaikilla tärkeimmillä markkina-alueilla (NAFTA, Eurooppa, Aasia ja Latinalainen Amerikka). Erityiskuluja ryhmälle aiheuttivat Japanin maanjäristys ja tsunami (70 me) sekä osakejärjestelyt venäläisen Kamazin kanssa (32 me).

Mercedes-Benz Vans lisäsi myyntiään 18 prosenttia 264 200 Sprinteriin, Varioon, Vitoon ja Vianoon. Liikevaihto nousi 9,2 miljardiin (2010: 7,8 mrd.) ja tulos lähes kaksinkertaiseksi 835 miljoonaan euroon (2010: 451 me. Tavara-automyynti oli vilkasta erityisesti Saksassa, NAFTA-maissa ja Itä-Euroopassa. Myynnin kasvamiseen myötävaikutti uusien Viton ja Vianon markkinoilla saama erinomainen vastaanotto.

Daimler Buses myi vaikeassakin markkinatilanteessa 39700 uutta linja-autoa (2010: 39100). Ryhmän liikevaihto vuonna 2011 oli 4,4 miljardia (2010: 4,6 mrd.).

Mercedes-Benz esittelee uutuusmalleja, Daimler kasvattaa tutkimusbudjettiaan

Daimler AG investoi tehtaisiin, tuotantoon ja laitteistoihin viime vuonna 4,2 miljardia euroa, joista 2,7 miljardia Saksaan. Mercedes-Benzin osalta tärkein investointi kohdistui uusien A- ja B-sarjojen valmistukseen Saksan Rastattiin ja Unkarin Kecskemétiin. EU-maissa myytyjen uusien Mercedes-Benz-mallien keskimääräinen CO2-päästötaso putosi 150 grammaan/kilometri (2010: 158 g/km).

Tänä vuonna Daimler odottaa tuloksensa ja liikevoittonsa olevan samaa suuruusluokkaa kuin 2011. Henkilöautomyynnin ennustetaan kasvavan 4 prosenttia, eniten Kiinassa, Pohjois-Amerikassa, Intiassa ja Venäjällä. Länsi-Eurooppa kärsii tänä vuonna velkakriisin vaikutuksista.

Vuonna 2012 Mercedes-Benzin myyntiä vauhdittavat monet uutuudet, esimerkiksi kesäkuussa esiteltävät GLK ja G-sarja, syyskuussa esiteltävä A-sarja sekä samaan aikaan markkinoille saatava CLS Shooting Brake. smartin mallisto laajenee täyssähköisellä fortwo electric drive –versiolla sekä ebike-sähköpyörällä. Lähivuosina Mercedes-Benzin kompaktiautojen kokoluokassa esitellään viisi uutta mallia ja uudistuvasta S-sarjasta kolme uutta versiota. Vuosina 2012­–2013 Daimler investoi 21,5 miljardia euroa tutkimukseen, tuotekehitykseen sekä tuotantokapasiteettinsä kasvattamiseen ja laajentamiseen. Summa kasvaa 3,2 miljardilla eurolla vuosista 2010–2011.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,