Daimler Groupin tulos 2014

• Liikevaihto kasvoi 10 prosenttia 129,9 miljardiin euroon
  • Liiketulos 10,8 miljardia euroa
  • Mercedes-Benz-myynti ennätystasolla 1 722 600  autoa

Daimler AG rikkoi aikaisemmat ennätyksensä vuonna 2014 kappalemääräisessä automyynnissä, liikevaihdossa ja liiketuloksessa. ”Tämä kehitys on tulosta jatkuvasta kovasta työstä ja perustuu päätöksiin, jotka teimme vuosi sitten. Tämä työ kantaa nyt hedelmää, ja Daimler on nousukiidossa”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche summaa.

Liikevaihto nousi 10 prosenttia 129,9 miljardiin

Daimler myi viime vuonna ennätykselliset 2,5 miljoonaa ajoneuvoa eli 8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Yhtymän liikevaihto kasvoi peräti 10 prosenttia 129,9 miljardiin euroon (2013: 118 miljardia). Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin 5,7 miljardia euroa ja tuotannollisiin investointeihin 4,8 miljardia. Tutkimuksen ja tuotekehityksen painopiste oli uusissa automalleissa, polttoainetehokkaissa moottoreissa, kevyissä rakennemateriaaleissa, uusissa turvallisuusteknologioissa sekä autonomisen ajamisen mahdollistavissa teknologiaratkaisuissa

Daimler AG keräsi vuonna 2014 toiminnastaan 10,8 miljardin euron liiketuloksen (2013: 10,8 mrd). Nettotulosta summasta on 7,3 miljardia (2013: 8,7 mrd). Huhtikuun 1. päivänä pidettävälle yhtiökokoukselle ehdotetaan osingon suuruudeksi 2,45 euroa/osake eli yhteensä 2,62 miljardia euroa (2013: 2,25 euroa ja 2,41 mrd.). Summa vastaa 37,6 prosenttia nettotuloksesta. Tulevina vuosina Daimler suunnittelee jakavansa osinkoina noin 40 prosenttia tuloksestaan.

Daimler AG työllisti vuoden 2014 lopussa 279 972 henkeä, joista 168 909 Saksassa. Yhtiö työllistää noin 6600 harjoittelijaa eli enemmän kuin joka kolmas autoalan harjoittelupaikka Saksassa on Daimlerilla. Työntekijät palkitaan viime vuoden ennätystuloksesta 4350 euron tulospalkkiolla (2013: 3041 e). Tulospalkkio on suurin yhtiön koko historiassa.

Daimler aikoo lisätä johtavissa asemissa olevien naisten määrää hallinnossaan 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Nyt naisia on 14,1 prosenttia kaikista johtotehtävissä työskentelevistä.

Vuoden 2014 tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, smart ja Mercedes-Maybach) teki 2014 uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 1 722 600 uutta autoa (2013: 1 565 600). Ryhmän myynti kasvoi 10 prosenttia ja liikevaihto peräti 14 prosenttia 73,6 miljardiin euroon (2013: 64,3 mrd.). Tulosta kertyi 5,85 miljardia (2013: 4 mrd.). Henkilöautokauppa oli erityisen vilkasta Aasiassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa, jossa kompaktiluokka, C- ja S-sarjat saavuttivat menestystä.

Daimler Trucks kasvatti myyntiään maailmanlaajuisesti 495 700 ajoneuvoon (2013: 484 200) eli suuremmaksi kuin kertaakaan vuoden 2006 jälkeen. Liikevaihto nousi 32,4 miljardiin. Tulosta kertyi 1,878 miljardia (2013: 1,637 mrd.). Myynti veti vahvimmin NAFTA-maissa (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko) ja Japanissa.

Mercedes-Benz Vans teki uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 9 prosenttia yhteensä 294 600 Sprinteriin, Varioon, Vitoon Vianoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 10 miljardia (2013: 9,4 mrd.) ja tulos nousi 682 miljoonaan euroon (2013: 631 me). Myynnin ja tuloksen paranemiseen vaikutti erityisesti autojen voimakas kysyntä Euroopassa ja NAFTA-maissa.

Daimler Buses myi 33 200 uutta linja-autoa (2013: 33700). Ryhmän liikevaihto vuonna 2014 oli 4,2 miljardia (2013: 4,1 mrd.) ja voitto 197 miljoonaa euroa (2013: 124 me).

Neljä täysin uutta Mercedes-Benz-mallia seitsemässä kuukaudessa

Daimler AG ennakoi maailmanlaajuisen autojen kysynnän kasvavan tänä vuonna noin 4 prosenttia, eniten Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, mutta vähitellen myös Japanissa ja Intiassa. Sen sijaan Venäjällä automyynti vähenee.

Vuonna 2015 Mercedes-Benzin myyntiä vauhdittavat edelleen monet uutuudet Mercedes-Benz 2020 –kasvustrategian mukaisesti. Uutta myyntiennätystä pohjustaa C-sarja, jonka molemmat koriversiot ovat tarjolla nyt kaikilla markkina-alueilla. Vuoden seitsemän kuukauden aikana esitellään neljä uutta automallia, joilla ei ole suoraa edeltäjää: Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG GT, CLA Shooting Brake sekä GLE Coupe. Vuoden kuluessa uudistuu myös lähes koko Mercedesin SUV-mallisto. Uudistuneet smart fortwo ja forfour –mallit lanseerataan kaikilla avainmarkkina-alueilla tänä vuonna, ja erityisesti forfourin odotetaan kiinnostavan kokonaan uusia asiakasryhmiä. Mercedes-Benzin odotetaan kasvavan voimakkaimmin Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja läntisessä Euroopassa.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi