Daimler jatkoi ennätystahdissa vuoden 3.neljänneksellä

• Daimler AG myi heinä-syyskuussa 754 100 ajoneuvoa (+ 5 %)
  • Mercedes-Benz-myynti ennätykselliset 565 600 autoa (+ 11 %)
  • Liikevaihto 38,6 miljardia euroa (+ 4 %)
  • Liikevoitto 4,0 miljardia euroa (Q3/2015: 3,7 mrd.)

”Daimler osoitti jälleen ennätysmäistä tuloskuntoa kolmannella vuosineljänneksellä. Teemme vuodesta 2016 jälleen menestysvuoden yhtiölle”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche toteaa. ”Kasvamme kestävästi ja kannattavasti. Daimler on oikealla tiellä saavuttaakseen koko vuoden tulosennusteemme. Daimlerilla on erittäin vahva taloudellinen perusta tulevaisuuden vaatimiin investointeihin digitalisaatiossa ja sähköisessä liikenteessä”, talousjohtaja Bodo Uebber vahvistaa.

Liikevaihto 38,6 miljardia euroa

Daimlerin liikevaihto oli 38,6 miljardia euroa (+4 %). Daimler AG saavutti vuoden kolmannen vuosineljänneksen toiminnastaan ennätyksellisen 4,0 miljardin euron liikevoiton (Q3/2015: 3,7 mrd.euroa). Nettotulos oli 2,7 miljardia (Q3/2015: 2,4 mrd.euroa). Tulos osaketta kohden oli 2,43 euroa (Q3/2015: 2,23). Liikevoiton positiiviseen kehitykseen vaikuttivat eniten SUV-mallien kasvava kysyntä sekä uuden E-sarjan menestys markkinoilla.

Daimler myi 3. vuosineljänneksen aikana ennätykselliset 754 100 henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa eli 5 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi aikaisemmin. Luvut ovat myös parhaat 3. vuosineljänneksellä yhtiön historiassa. Daimler AG työllisti syyskuun lopussa yhteensä 284 482 henkeä, joista 172 857 Saksassa.

Vuosineljänneksen tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, smart ja Mercedes-Maybach) kasvoi heinä-syyskuun aikana kaksinumeroisin luvuin, kun asiakkaille toimitettiin 565 600 uutta autoa (+ 11 %). Euroopassa kasvua kertyi 12 %, Kiinassa 20 % ja Etelä-Korean markkinoilla peräti 40 %. Mercedes-Benz Cars -ryhmän osuus Daimlerin liikevaihdosta oli 23,3 miljardia euroa (+ 12 %), ja ryhmän liikevoitto nousi 2,7 miljardiin euroon (Q3/2015: 2,2 mrd.). Hyvään tulokseen vaikuttivat monet uutuusmallit kuten E-sarjan sedanin saama hyvä vastaanotto markkinoilla, sitä seurannut E-farmarin lanseeraus, GLC Coupen myynnin aloitus Yhdysvalloissa sekä Mercedes-AMG GT R:n ja Roadsterin herättämä kiinnostus.

Mercedes-Benz Vans teki uuden 3. vuosineljänneksen ennätyksen, kun myynti kasvoi 13 prosenttia 85 200 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon Vianoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 3,1 miljardia (+13 %) ja liikevoitto 312 miljoonaa eli 62 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2015. Myynnin ja tuloksen paranemiseen vaikutti erityisesti autojen voimakas kysyntä Länsi-Euroopassa (+13 %, esimerkiksi Italiassa +40 %) ja NAFTA-maissa (+14 %). Kiinassa pakettiautojen myynti yli kaksinkertaistui uuden Viton lanseerauksen seurauksena.

Daimler Trucksin myynti laski 97 100 autoon (Q3/2015: 128 500). Kuorma-autojen kysyntä monilla avainmarkkina-alueilla oli totuttua alhaisemmalla tasolla. EU 30 -alueella (EU-maat, Sveitsi ja Norja) saavutettiin 7 prosentin kasvu 21 300 uuteen autoon, mutta Nafta-maissa päästiin vain 31 400 kuorma-auton tasolle (Q3/2015: 52 200). Daimler Trucksin liikevaihto oli 3. vuosi-neljänneksellä 7,9 miljardia ja liikevoitto 464 miljoonaa euroa.

Daimler Buses myi 6200 uutta Mercedes-Benz- ja Setra-linja-autoa (-17 %), joista Länsi-Eurooppaan 1700 kappaletta. Saksassa myynti kasvoi 600 autolla. Ryhmän liikevaihto oli 900 miljoonaa ja liikevoitto 45 miljoonaa euroa.

Heinä-syyskuussa 2016 Daimler investoi tuotantolaitoksiinsa ja valmistukseensa 1,4 miljardia euroa sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen 1,9 miljardia. Daimler ennakoi maailmantalouden tilan säilyvän ennallaan loppuvuoden 2016 aikana ja maailmantalouden kasvun jäävän hieman alle 2,5 prosentin tasolle. Autojen maailmanlaajuinen kysyntä kasvaa yhtiön ennusteen mukaan 2 % vuonna 2016, erityisesti Kiinan ja Länsi-Euroopan vetoavulla. Daimler AG:n liikevaihdon ennustetaan saavuttavan viime vuoden tason ja liikevoiton kasvavan hieman. Eniten omaa tulostaan tulee parantamaan Mercedes-Benz Vans. Myös Mercedes-Benz Cars, Daimler Buses ja Daimler Financial Services divisioonien kannattavuus tulee olemaan edellisvuotta parempi.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienen resoluution kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, pekka.koski@veho.fi,  puh. 0400 210 490