Daimler pitää kiinni vuoden 2019 myynti-, liikevaihto- ja kannattuvuustavoitteistaan

• Daimler AG myi tammi-maaliskuussa 773 796 ajoneuvoa (– 4 %)
  • Mercedes-Benz -myynti 555 312 autoa (– 7 %)
  • Liikevaihto vakaalla tasolla 39,7 miljardissa eurossa
  • Vertailukelpoinen liikevoitto 2,8 miljardia euroa (Q1/2018: 3,3 mrd.)
  • Yhtiö ennakoi myynnin, liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan maltillisesti 2019

”Emme voi olla emmekä ole tyytyväisiä tähän – joskin odotettuun – maltilliseen vuoden alkuun. Meidän on työskenneltävä kovasti saavuttaaksemme tavoitteemme vuodelle 2019. Myyntisuunnittelumme ja jo aloitettujen toimenpiteiden ansiosta olemme luottavaisia siitä, että nuo tavoitteet myös saavutetaan”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kommentoi. ”Vuoden ensimmäisten kuukausien aikana olemme jo edenneet monessa tärkeässä projektissa: smart-yhteistyössä Geelyn kanssa, autonomiseen ajamiseen tarkoitetun perusrakenteen kehittämisessä ja liikkuvuuspalveluidemme yhdistämisessä BMW Groupin kanssa.”

”Saimme vuoteen suhteellisen heikon startin ja kohtasimme monia haasteita kaikkien toimialojemme arvoketjuissa. Tällä oli negatiivisia vaikutuksia yksikkömyyntiimme ja tulokseemme”, Daimler AG:n talousjohtaja Bodo Uebber toteaa. ”Kassavirtaa heikensivät ennen kaikkea varastojen kasvu ja tuotantoketjun pullonkaulat. Kaikesta huolimatta jatkamme investointeja tulevaisuuteen – järkevästi ja selvällä fokuksella.”

Liikevaihto 39,7 miljardia euroa

Daimlerin liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 39,7 miljardia euroa (Q1/2018: 39,8 mrd.). Yhtiö kokosi vuoden 2019 ensimmäisen vuosineljänneksen toiminnastaan 2,8 miljardin euron vertailukelpoisen liikevoiton (Q1/2018: 3,3 mrd.). Nettotulosta kertyi 2,1 miljardia (Q1/2018: 2,4 mrd.). Tulos osaketta kohden oli 1,96 euroa (Q1/2018: 2,12 e).

Daimler myi alkuvuoden kolmen kuukauden aikana 773 796 henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa eli 4 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi aikaisemmin.

Daimler AG työllisti maaliskuun lopussa 2019 yhteensä 299 956 henkeä, joista 174 368 Saksassa.

Vuosineljänneksen tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars toimitti asiakkaille 555 312 uutta autoa (–7 %). Laskun syitä olivat yleinen markkinakehitys, mallimuutokset, autojen saatavuusongelmat eräillä markkina-alueilla sekä kova kilpailutilanne. Euroopassa myynti laski 235 300 Mercedes-Benziin ja smartiin (–4 %). Kiinassa laskua kirjattiin 3 prosenttia 173 200 autoon ja Yhdysvalloissa 9 prosenttia 64 300 autoon. Toisaalta kompaktimallisto menestyi erinomaisesti, sillä A- ja B-sarjojen sekä CLA:n ja CLA Shooting Braken myynti nousi ennätykselliseen 108 800 autoon (+11 %). Maailmanlaajuisesti joka 3. myyty Mercedes-Benz-malli oli SUV-kokoluokkaa. Mercedes-Benz Cars -ryhmän osuus Daimlerin liikevaihdosta oli 21,2 miljardia euroa (–8 %) ja osuus vertailukelpoisesta liikevoitosta 1,3 miljardia euroa.

Mercedes-Benz Vans teki uuden ensimmäisen vuosineljänneksen ennätyksen, kun myynti kasvoi 4 prosenttia 97 038 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon, Vianoon, Citaniin ja X-sarjan pickupiin. Myynti kasvoi EU30-alueella 10 prosenttia 66 600:aan ja Nafta-maissa 11 700 Mercedes-Benz-pakettiautoon. Liikevaihto oli 3,4 miljardia (+9 %) ja vertailukelpoinen liiketappio 98 miljoonaa euroa.

Daimler Trucksin myynti nousi 2 prosenttia 115 920 kuorma-autoon. Tulokseen vaikutti eniten markkinoiden kehitys NAFTA-maissa, joissa myytiin autoja yhteensä 47 800 kappaletta (Q1/2018: 40 800 kpl). Brasiliassa myynti kasvoi 51 prosenttia 6100 kuorma-autoon. EU 30 -alueella myynti kasvoi 10 prosenttia 19 000 autoon. Daimler Trucksin liikevaihto oli 9,6 miljardia euroa (+ 11 %) ja vertailukelpoinen liikevoitto 582 miljoonaa euroa.

Daimler Buses (Mercedes-Benz ja Setra) myi 5526 uutta linja-autoa (–4 %). Kehityksen syynä olivat pääosin toimitusten viivästymiset, jotka johtuivat kansallisten turisti- ja kaupunkibussien sertifiointiprosessien muutoksista. EU30-alueella myytiin 900 linja-autoa (–33 %), Brasiliassa puolestaan 2200 autoa (+20 %). Ryhmän liikevaihto oli 785 miljoonaa euroa (–8 %) ja vertailukelpoinen liiketappio 21 miljoonaa euroa.

Daimler Financial Services –yksikön osuus Daimlerin tammi-maaliskuun liikevaihdosta oli 6,9 miljardia euroa (+10 %) ja vertailukelpoisesta liikevoitosta 1,2 miljardia euroa.

Kompaktimalliston täydennykseksi 8. malli, kokonaan uusi GLB

Tammi-maaliskuussa 2019 Daimler investoi uusiin tuotteisiin, teknologiaan, tuotantolaitoksiin ja valmistukseen 1,7 miljardia euroa sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen 2,4 miljardia. Mercedes-Benz tavoittelee yksikkömyynnin lievää kasvattamista vuoden 2019 loppuun mennessä. Mercedes-Benz julkistaa tänä vuonna yli tusinan verran uusia ja edelleen kehitettyjä automalleja. Erityisesti uusilla B-sarjalla, A-sarjan sedanilla ja kokonaan uudella GLB:llä on positiivinen vaikutus koko vuoden myyntikehitykseen. SUV-mallien vetoapu alkaa tuntua erityisesti vuoden jälkipuoliskolla.

Daimler odottaa vuodelta 2019 lievää kasvua liikevaihdossa ja liikevoitossa. Merkittävimmin kasvavat Mercedes-Benz Vansin ja Daimler Buses -yksiköiden liikevaihdot.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Anssi Räsänen, Veho Oy Ab, talousjohtaja, puh. 050 3064123, anssi.rasanen@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 3834490,

karin.backlund@veho.fi