DaimlerChrysler ylsi uuteen myyntiennätykseen vuonna 2005

• DaimlerChryslerin vuosimyynti ylitti ensimmäisen kerran neljän miljoonan auton rajan. • Mercedes-Benzin myynti lisääntyi 1,6 prosenttia 1 077 600 autoon; suosikkeina A-,B- ja S-sarjat sekä SLK ja CLS. • smartin kysyntä lisääntyi seitsemättä vuotta peräkkäin ja autoja toimitettiin yhteensä 143 000 kappaletta. • Maybacheja myyty 1500 kappaletta, niistä 300 viime vuonna.

DaimlerChryslerin yhteenlaskettu automyynti kasvoi 3,8 prosenttia vuonna 2005 ja ylitti ensimmäisen kerran neljän miljoonan rajan. Autoja toimitettiin asiakkaille yhteensä 4 046 700 kappaletta. Mercedes-Benz-, Maybach ja smart-malleja näistä oli yhteensä 1 220 600, ja merkkien yhteenlaskettu menekki lisääntyi 1,7 prosenttia. Chrysler kirjasi 4,7 prosentin kasvun yhteensä 2 826 100 autolla. – Sekä Chrysler että Mercedes-Benz-ryhmä kykenivät kasvattamaan osuuksiaan autoteollisuuden vaikeasta markkina-asemasta huolimatta. Nuorekas ja houkuttava tuotevalikoimamme tarjoaa vankan perustan kasvulle myös tulevaisuudessa, arvioi DaimlerChryslerin pääjohtaja dr. Dieter Zetsche. Mercedes-Benz A-sarja kirjasi huikeat kasvuluvut Mercedes-Benz saavutti joulukuussa 2005 uuden myyntiennätyksensä (116 100 kpl, + 10 %), ja kuukauden hyvä tulos siivitti merkin koko vuosituloksen 1,6 prosentin kasvuun. Kaikkiaan Mercedes-Benz-autoja toimitettiin 1 077 600 kappaletta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa myynti lisääntyi 12. vuotta peräkkäin. Länsi-Euroopassa menekki laski hieman 661 500 autoon. Saksassa Mercedes-Benz kuitenkin säilytti asemansa johtavana premium-automerkkinä. Suomessa Mercedes-Benzejä myytiin yhteensä 4 219 kappaletta (+ 8,8 %). Uusi S-sarja saavutti oitis asemansa maailman kysytyimpänä edustusluokan sedanina, sillä heti ensiesittelyn jälkeen joulukuussa S-sarjan autoja myytiin noin 9000. SLK:ta toimitettiin 57 000 kappaletta. CLS-mallin yhteenlaskettu menekki lokakuun 2004 jälkeen on ollut yli 50 000 autoa. Myös A-sarjan ensimmäinen kokonainen myynti-vuosi sujui erinomaisesti, sillä menekki kasvoi 37 prosenttia yhteensä 194 000 autoon. Viime vuonna ensiesitelty B-sarja löysi sekin heti 57 200 ostajaa.. E-sarja lähes säilytti edellisvuoden asemansa 261 900 kappaleen vuosimyynnillä. Mercedes-Benz AMG-mallien menekki ylitti 20 000 rajan, ja puolet määrästä toimitettiin Yhdysvaltoihin. Luokkansa ehdotonta huippua edustavia SLR McLaren -urheiluautoja myytiin 500 kappaletta. smartin myynti jatkaa kasvuaan, Maybach-asiakkaita noin 300 Vuonna 2005 smart-malleja toimitettiin 143 000 kappaletta, mikä oli uusi myyntiennätys jo seitsemättä vuotta peräkkäin. Myös smart-jälleenmyyjien määrä lisääntyi Euroopassa viidenneksellä. Eniten smarteja myytiin Italiassa (39 800, +23 %), ja kysyntä kasvoi erityisesti Hollannissa ja Espanjassa. Suomessa smarteja toimitettiin asiakkaille 355 kappaletta, ja myynti kasvoi lähes 87 prosenttia. smart fortwo cdi on osoittautunut maailman suosituimmaksi "kolmen litran autoksi", sillä mallia on myyty joulukuun 1999 jälkeen yli 140 000. Diesel on yhä halutumpi myös smart forfourin voimanlähteenä, sillä jo neljä kuudesta forfourista on varustettu cdi-voimanlähteellä. Ylellisiä Maybach-malleja myytiin viime vuonna 300. Vuonna 2002 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen näitä kaikkein ylellisimpiä limusiineja on toimitettu vaativille asiakkaille noin 1500 autoa. Mallisto täydentyi viime vuonna Maybach 57 S:llä. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202