Daimlerin kuorma-automyynti vilkastui alkuvuoden aikana

• Daimler myi tammi-maaliskuussa 115 920 uutta kuorma-autoa
  • Vehon kuorma- ja linja-autokorjaamot täydessä valmiudessa arkisin 7-22 ja lauantaisin 7-15
  • Uusi Arocs ja Multimedia Cockpit: räätälöity ratkaisu jokaiseen käyttötarkoitukseen
  • Unimog korvaa kolme perinteistä kuorma-autoa ja säästää kustannuksissa

Daimler myi tammi-maaliskuussa 115 920 uutta kuorma-autoa

Daimler Trucks jatkoi vankassa tuloskunnossa tammi-maaliskuun aikana, sillä uusia kuorma-autoja myytiin 2 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän, yhteensä 115 920 kappaletta. Erityisesti tulos parani NAFTA-maissa, joissa autoja myytiin yhteensä 47 800 eli 7000 enemmän kuin Q1-vuosineljänneksellä 2018. Brasiliassa myynti kasvoi 51 prosenttia 6100 autoon, ja Mercedes-Benz saavutti markkinajohtajuuden keskiraskaissa ja raskaissa kuorma-autoissa 30,5 prosentin osuudella. EU30-alueella (Euroopan unioni, Sveitsi ja Norja) myynti kasvoi 10 prosenttia 19 000 autoon (Q1/2018: 17 300 kpl). Saksassa autoista myytiin 6600 eli 500 enemmän kuin alkuvuonna 2018. Daimler Trucksin liikevaihto nousi 11 prosenttia lähes 9,5 miljardiin euroon (Q1/2018: 8,6 mrd.). Vertailukelpoinen liikevoitto laski hieman ja oli nyt 582 miljoonaa euroa (Q1/2018: 647 me.).

Daimler Buses (Mercedes-Benz ja Setra) toimitti 5526 uutta linja-autoa ja -koria (–4 %). Kehitys johtui pääosin toimitusten viivästymisistä, jotka aiheutuivat kansallisten turisti- ja kaupunkibussien sertifiointiprosessien muutoksista. EU30-alueella myytiin 900 linja-autoa (–33 %), mutta Brasiliassa myynti nousi 20 prosenttia 2200 autoon. Ryhmän liikevaihto oli 785 miljoonaa euroa (–8 %) ja vertailukelpoinen liiketappio 21 miljoonaa euroa.

Daimler Trucks odottaa loppuvuoden aikana lievää myynnin kasvattamista vuoteen 2018 verrattuna. Erityisiä kasvualueita ovat NAFTA-maat, EU30-alue sekä erityisesti Brasilia ja Intia. Daimler Buses ennakoi myynnin kasvavan lievästi EU30-maissa ja vahvimmin Intiassa.

Veho on panostanut viime vuosina voimakkaasti asiakaspalveluun sekä oman, koko maan kattavan myynti- ja huoltoverkoston kehittämiseen. ”Haluamme panostaa vahvasti yhdenmukaisiin toimintamalleihin sekä palvelutuotteisiin. Asiakkaiden kannalta näkyvin toimenpide tällä hetkellä on liikkeiden aukioloaikojen maanlaajuinen laajentaminen asiakaspalvelun tehostamiseksi. Asiakkaamme ajavat kalustoillaan pitkiä matkoja Suomen läpi ja käyttävät palvelujamme eri paikkakunnilla. Siksi on tärkeää, että aukioloajat ovat yhtenäiset ja asiakas tietää, milloin palvelua saa”, kertoo Vehon vähittäiskaupan huollon ketjuohjauksesta vastaava huoltojohtaja Miikka Lindström.

Kuopiossa uudet laajennetut aukioloajat otettiin käyttöön 2.5.2019. Vehon kuorma- ja linja-autokorjaamot/huollot ovat auki arkisin 7-22 ja lauantaisin 7-15. Ainoa poikkeus on Salon toimipiste, joka on auki arkisin 7-20.Vehon kuorma- ja linja-autokorjaamot palvelevat myös Mercedes-Benz -pakettiautoasiakkaita.

Arocs on Mercedes-Benzin koeteltu lippulaiva rakennusalan hyvin erilaisiin työtehtäviin, ja malliuudistuksessa auton kykyjä palvella käyttäjiään on vahvistettu edelleen. Tästä esimerkkinä on Multimedia Cockpit -ohjaamo, jonka kaksi digitaalinäyttöä ovat korvanneet perinteiset mittariston ja kojelaudan kytkinpaneelin. Ohjauspyörän taakse sijoitettu terävä värinäyttö välittää kaiken ajoneuvoinformaation sekä ajo- ja käyttötilatiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Mahdollisista auton häiriötilanteista ponnahtaa ruutuun pop-up-varoitus symboleineen ja teksteineen.

Toinen näyttöruutu on sijoitettu kojelautaan, ja siihen voidaan liittää jopa kahdeksan yksilöllisesti valittavaa virtuaalikytkintä auton jokapäiväisen käytön helpottamiseksi. Myös mekaaniset käyttökytkimet ovat edelleen saatavissa. Näytöstä voidaan seurata jopa neljän kameran välittämää kuvaa auton ympäriltä, mikä parantaa turvallisuutta työskenneltäessä ahtaissa työkohteissa. Kuljettaja voi valita eri näyttötilojen väliltä ja seurata vain valitsemaansa kameraa ja kuvakulmaa tilanteen vaatiessa.

Unimog korvaa kolme perinteistä kuorma-autoa ja säästää kustannuksissa

Worcesterissa Isossa-Britanniassa toimiva Fletcher Access -yhtiö hankki käyttöönsä Unimog U 530:n – ja yllättyi. Monikäyttöinen ja joka tarpeeseen venyvä Unimog korvaa jopa kolme kuorma-autoa yhtiön erilaisissa tehtävissä ja työkohteissa kuten korkeiden asuin- ja toimistorakennusten pesuissa, katto- ja savupiippukorjauksissa sekä pitkien puiden siistimisessä ja oksien leikkauksissa. ”Uusi Unimog oli yrityksellemme hyvin merkittävä investointi, mutta se on osoittautunut sen arvoiseksi. Ajoneuvo kasvatti tehokkuuttamme alusta alkaen ja on säästänyt meiltä kolme muuta ajoneuvoa. Se on äärimmäisen mukautumiskykyinen, joten voimme käyttää sitä käytännöllisesti katsoen mihin tehtäviin tahansa”, yrittäjä Simon Fletcher kertoo.

Fletcher Accessin Unimog painaa 15,5 tonnia ja on varustettu jatkuvalla nelivedolla. Puunhoitotehtäviä varten auto voidaan varustaa oksa- ja leikkausjätekorilla, rakennusten pesuun puolestaan jopa neljällä 1000-litraisella vesitankilla. Autoon voidaan kiinnittää raskas perävaunu, jonka kantavuus on 26 tonnia. Perävaunulla kuljetetaan yrityksen puominostureita, joista järein ulottuu 42 metrin korkeuteen. Autossa on 7,7-litrainen kuusisylinterinen moottori, joka kehittää 220 kW (299 hv) tehon ja 1200 Nm:n väännön. Vaihdelaatikossa on kahdeksan vaihdetta eteen ja kuusi taakse sekä erilliset työvaihteet.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho kuorma-autot ja Fuso, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, erikoisajoneuvot, puh. 050 551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi

Janne Perheenmies, myyntijohtaja, linja-autot, puh. 050 577 1374, janne.perheenmies@veho.fi