• Veho Oy Ab/

DiesOtto-moottori takaa ennätysmäisen taloudellisuuden Konseptimalli F 700 yhdistää edustusluokan tilat ja matkustusmukavuuden tiukimpiin ympäristönormeihin

Mercedes-Benz laittaa ison sedan-luokan auton tilat ja päästönormit uusiksi; 518 senttimetrin pituisessa F 700 –konseptimallissa akseliväliä on 345 senttiä.
• Reverse-istuinjärjestelmä mullistaa matkustamon istumajärjestyksen: oikean takapenkin voi kääntää lepoasentoon tai 180 astetta ympäri selkä menosuuntaan.
• Ennakoiva Pre-Scan-aktiivijousitus tarkkailee tietä ja säätää iskunvaimennusta rengas kerrallaan parhaan mahdollisen ajomukavuuden takaamiseksi.
• DiesOtto-teknologia yhdistää bensiini- ja dieselmoottorien parhaat puolet; 1,8 litran moottorilla 200 kilometrin huippunopeus vain 5,3 litran keskikulutuksella.

Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä tutkimuskäyttöön kehitetyn konseptimallin, joka mullistaa kerralla käsitykset ison edustusluokan sedanin tulevaisuudesta. Vastaavia konseptimalleja on esitelty kaikkiaan 12 kappaletta vuonna 1980 esitellystä Auto 2000:sta alkaen.

Konseptiauto F 700:ssa huomiota kiinnittää jo muotoilu, jota leimaavat näyttävät led-teknologialla toteutetut ajovalot ja korin pehmeinä aaltoilevat linjat. Tähän Aqua Dynamic –suunnittelufilosofiaan on haettu esikuva kaloista ja niiden virtaviivaisesta, mahdollisimman vähän vedelle vastusta tarjoavasta muodosta. 5,18-metrinen F 700 on hieman lyhyempi kuin nykyinen Mercedes-Benzin S-sarjan pitkäakselivälinen versio, mutta 345 senttimetrin akseliväli ylittää S-sarjan vastaavan peräti 28,5 sentillä.
DiesOtto osoittaa tietä polttomoottorin tulevaisuudelle

F 700 mallissa Mercedes-Benz esittelee ensimmäisen kerran käänteentekevän DiesOtto –teknologian, joka yhdistää bensiini- ja dieselmoottorien parhaat ominaisuudet. Nelisylinterisen moottorin nimelliskoko on vain 1,8 litraa, mutta turboahtamisen ansiosta moottorista välittyy silti sama vaivaton voiman tunne mitä on normaalisti totuttu odottamaan 3-litraiselta V6-turbodieseliltä.

F 700:n hybridiratkaisussa polttomoottorin toimintaa tukee sähkömoottori. Polttomoottorin maksimiteho on 175 kW/238 hv, ja sähkömoottori tuo lisää 15 kW/20 hv. F 700 kiihdyttää 0–100 kilometriin tunnissa 7,5 sekunnissa. Tästä huolimatta keskikulutus jää 5,3 litraan sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt ainoastaan 127 grammaan kilometrillä.

Pre-Scan-lasertunnistimet tarkkailevat tietä

F 700 on myös ajomukavuudeltaan omaa luokkaansa. Ennakoivan Pre-Scan-aktiivijousituksensa ansiosta auto kykenee ”lukemaan” edessään olevaa tietä ja valitsemaan alustalle aina parhaiten sopivan vaimennuksen.

Järjestelmän silminä toimii kaksi lasertunnistinta, jotka on sijoitettu etuvalojen umpioihin. Tunnistimien tien pinnasta ja kunnosta välittämä tieto sekä muu informaatio välitetään järjestelmän keskusyksikköön. Kerätyn tiedon avulla yksikkö säätää kunkin pyörän vaimennusta yksilöllisesti alustaan ja ajotilanteeseen sopivaksi.

Myös kuljettajan oven sivupeilin jalustaan on sijoitettu lasertunnistin, joka tarkkailee oven avautumista ja oven tiellä mahdollisesti olevia esteitä. Mikäli ovi avautuessaan uhkaa törmätä johonkin, hydraulisylinteri pysäyttää sen liikkeen.

Valoisassa matkustamossa istumajärjestys uusiksi

Pitkä akseliväli ja katon laajat lasipinnat takaavat F 700:n matkustamoon tilaa, ilmavuutta ja keveyttä. Viihtyvyyttä lisäävät myös luonnonmateriaalit kuten nahka ja korkki sekä harmoniset ruskeaan ja beigeen vivahtavat värisävyt.

Oikea takaovi on saranoitu takareunastaan. Tämä takaa helpon ja esteettömän pääsyn oikealle takaistuimelle, joka on toteutettu uuden Reverse-istuinkonseptin mukaisesti. Mikäli etumatkustajan istuin on tyhjä, oikean takaistuimen voi taittaa makuuasentoon napin painalluksella. Toinen vaihtoehto on kääntää istuin selkä menosuuntaan, jolloin keskustelu kanssamatkustajan kanssa tai vaikkapa työnteko onnistuvat entistä helpommin. Matkustamossa voi niin ikään nauttia 3D-tasoisesta elokuvasta peräti 51 senttimetriä leveän monitorin ja surround-monikanavaäänen ansiosta.

Perinteisten mittarien sijaan niiden näytöt heijastetaan tuulilasin alaosaan. Optisesti mittarien informaatio näyttää sijaitsevan auton ulkopuolella. Tämä vähentää merkittävästi silmän tarvetta tarkentaa jatkuvasti lähi- ja kaukonäön välillä.

Keskustele autosi kanssa – oikeasti

Mercedes-Benz esittelee F 700 –mallissa Servo-HMI-käyttöliittymän, jossa kytkinten määrää on olennaisesti vähennetty ja liittymän käyttölogiikkaa yksinkertaistettu. Perustana on edelleen Comand-käyttöjärjestelmän pyöritettävä ja painettava käyttökytkin, johon on lisätty liukutoiminto. Kytkimellä hallitaan esimerkiksi navigaatio-, audio- ja puhelinjärjestelmiä selkeän menu-valikon avulla.

Monimutkaisemmassa informaation vaihdossa kuljettaja voi hyödyntää internet-maailmasta ja tietokonepeleistä tuttua virtuaalihahmoa, avataria. F 700:ssa nuoren naisen hahmossa toimiva avatar esimerkiksi kysyy navigointi-menussa kuljettajalta haluttua matkakohdetta ja vahvistaa kuljettajan äänikomennolla antaman käskyn. Samalla tavalla kuljettaja voi valita puhelinluettelosta soittokohteen tai vaihtaa radiokanavaa.

Dialogi avatarin kanssa yksinkertaistaa puheohjausta ja tehostaa äänentunnistukseen perustuvan hallintajärjestelmän suorituskykyä. Lisäksi järjestelmää voidaan laajentaa melkein loputtomasti. Avatar voi esimerkiksi avata internetin kautta erilaisia tiedostoja, lisätä asioita kuljettajan kalenteriin tai lukea ääneen sähköpostiviestejä. Tämä lisää myös ajamisen turvallisuutta, koska kuljettajan huomiokyky kohdistuu paremmin muuhun liikenteeseen ja itse ajotilanteeseen.

F 700 –mallin tekniset tiedot

Pituus 5180 mm
Leveys 1960 mm
Korkeus 1438 mm
Akseliväli 3450 mm
Paino 1700 kg
Renkaat 195/50 R21
Iskutilavuus l. 1,8 l.
Teho
- DiesOtto-moottori 175 kW/238 hv
- Sähkömoottori 15 kW/20 hv
Maksimivääntö 400 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 sek.
Huippunopeus 200 km/h (rajoitettu)
Yhdistetty kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Päästöluokka EU6