Dieter Zetsche nousee DaimlerChryslerin uudeksi pääjohtajaksi

· Pääjohtaja Jürgen E. Schrempp jättää yhtiön vuoden lopussa 44 työvuoden jälkeen · Chryslerin pääjohtaja Dieter Zetsche nousee koko DaimlerChrysler -konsernin johtoon · DaimlerChryslerin toisen vuosineljänneksen liikevoitto nousi lähes kolminkertaiseksi 1,7 miljardiin euroon vuoden 2005 alkuun verrattuna

DaimlerChrysler AG:n johtokunnassa on tänään tehty seuraavat päätökset: Professori Jürgen E. Schremp, 60, jättää yhtiön vuoden 2005 lopussa. Konsernin uudeksi pääjohtajaksi 1.1.2006 alkaen viideksi vuodeksi on nimitetty tohtori Dieter Zetsche, 52. Jürgen E. Schrempp on toiminut yhtiön palveluksessa 44 vuoden ajan muun muassa Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa. Vuosina 1988-1995 hän johti Daimler-Benz Aerospacea (DASA). Vuonna 1995 Schrempp astui Daimler-Benz AG:n, nykyisen DaimlerChrysler AG:n johtoon. Dieter Zetschestä puolestaan tuli Chrysler-ryhmän johtaja vuonna 2000 hänen toimittuaan sitä ennen 24 vuotta Daimler-Benzin palveluksessa. Tohtori Zetschen seuraajaksi Chryslerille on nimitetty 1.1.2006 alkaen Thomas W. LaSorda, 51. Hänestä tulee välittömästi myös DaimlerChryslerin johtokunnan jäsen. Chryslerin uudeksi operatiiviseksi johtajaksi kolmen vuoden kaudelle on nimitetty Eric Ridenour, 47. DaimlerChryslerin liikevoitto kolminkertaistui toisella vuosineljänneksellä Pääjohtajavaihdos ajoittuu hetkeen, jolloin DaimlerChryslerin tulos vuodelta 2005 on kehittymässä vahvasti positiiviseen suuntaan. Yhtymän toisen vuosineljänneksen liikevoitto kohosi 1,7 miljardiin euroon, kun se vielä ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli jäänyt 628 miljoonan euron tasolle. Tulos ylittikin selvästi useimpien analyytikkojen arviot. Nettotulos nousi 28 prosenttia 737 miljoonaan euroon. Vuoden 2004 toisella vuosineljänneksellä DaimlerChrysler AG teki 2,1 miljoonan euron tuloksen. Tänä vuonna vastaavan ajan tulosta rasittivat smartin toiminnan uudelleenjärjestelyt. Puhdistettuina smartin aiheuttamista kertaluonteisista menoista konsernin liikevoitto olisi yltänyt noin 2 miljardin euroon. Osakekohtainen tulos kuitenkin nousi 0,73 euroon verrattuna 0,57 euroon vuoden 2004 toisella vuosineljänneksellä. Huhti-kesäkuun välisenä aikana DaimlerChrysler toimitti asiakkaille kaikkiaan 1,3 miljoonaa ajoneuvoa. Myynti lisääntyi 4 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Mercedes-Benzejä kokonaismyynnistä oli 308 100 kappaletta (–4%). Konsernin palveluksessa on maailmanlaajuisesti lähes 389 000 työntekijää. Vuonna 2004 DaimlerChryslerin liikevoitto nousi 5,8 miljardiin euroon. Huolimatta smartin tuotannon uudelleenjärjestelyistä konserni odottaa voiton nousevan tästä hieman vuonna 2005. Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 050 383 4490