E- ja S-sarjat vetivät Mercedes-Benzin vahvalle kasvu-uralle

• Vuoden 2009 viimeisen vuosineljänneksen myynti lisääntyi 13 prosenttia. • E- ja S-sarjoilla hyvä menekki; E-sarjan myynti kasvoi 26 prosenttia. • Suomessa Mercedes nousi 9. suosituimmaksi ja lisäsi markkinaosuuttaan.

Mercedes-Benz vuonna 2009 Mercedes-Benzin asema maailman automarkkinoilla ei juuri horjunut vuonna 2009, joka yleisesti oli autoalalla hyvin vaikea. Esimerkiksi Yhdysvaltain, Kiinan, Venäjän ja Ison-Britannian markkinoilla tähtimerkki menestyi suhteessa paremmin kuin automyynti kokonaisuudessaan. Kiinassa Mercedes-Benz vahvisti asemansa maan nopeimmin kasvavana premium-merkkinä. Mercedes-Benzin markkinaosuus Suomen henkilöautokaupassa oli viime vuonna 4,18 % eli lähes 0,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Dieselautoissa markkinaosuus oli 7,03 prosenttia. Asiakkaille toimitettiin yhteensä 3791 henkilöautoa (2008: 4807), mikä teki merkistä maan 9. suosituimman. Vuoden kysytyimmät mallit Suomessa olivat E-sarja (1229 kpl) ja C-sarja (1163 kpl). E-sarjan myynti kasvoi 14 prosenttia vuodesta 2008 ja koko maailmassa 26 prosenttia 158 000 kappaleeseen. "Mercedes-Benzin markkinaosuus on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa yli 4 prosenttia. Asema markkinoilla vahvistui jo viidettä vuotta peräkkäin, jona aikana Mercedes-Benz on tasaisesti noussut sijalta 16, nyt jo kymmenen joukkoon, ollen nyt sijalla yhdeksän. Mercedes-Benz on mittauksien mukaan selvästi yhä useamman autonostajan vaihtoehto. Niin yrityskaupassa, kuin myös yksitysiasiakkaiden keskuudessa", toteaa Veho Groupin Mercedes-Benz –henkilöautoyksikön johtaja Kenneth Strömsholm. Vuonna 2009 Mercedes-Benz toimitti asiakkailleen yhteensä 1 012 300 henkilöautoa (2008: 1 121 700). Myynti väheni 9,7 prosenttia. Suunta kääntyi 4. vuosineljänneksellä, jolloin Mercedes-Benz kasvoi vahvimmin kaikista premium-automerkeistä. Esimerkiksi joulukuussa asiakkaille toimitettiin 12 prosenttia enemmän eli 97 700 kappaletta autoja kuin vuotta aikaisemmin (2008: 87 100). smarteja myytiin viime vuonna 117 000 kappaletta (2008: 134 700), eniten Saksassa (32 400 kpl), Italiassa (29 500) ja Isossa-Britanniassa (14 600). Keväällä myynti alkoi myös Kiinassa (1800) ja Brasiliassa (1100). smartin markkina-asemia parantaa autoon tänä vuonna tehtävä facelift. Mercedes-Benz jatkaa markkinajohtajana Kiinassa Vuoden 2009 menestysmalleja olivat erityisesti E-, S- ja uudistunut GL-sarja. S 400 Hybrid –malli osoitti litium-ioni-akun mahdollisuudet loistoluokan hybridimallissa. Mercedes-Benz esitteli myös kaksi sähköautoa, smart fortwo electric driven (ed) sekä polttokennokäyttöisen B-sarjan F-Cellin. Taloudellisten BlueEfficiency –mallien valikoima laajeni 58 eri vaihtoehtoon. Mercedes-Benzin kasvu oli poikkeuksellisen vahva Kiinassa, jossa myynti lisääntyi peräti 65 prosenttia 70 100 autoon (2008: 42 600). Joulukuussa myynti yli kaksinkertaistui 9500 autoon. Kasvu oli vahvaa myös muualla Tyynenmeren alueella kuten Etelä-Koreassa ja Australiassa. Mercedes-Benz on Kiinan nopeimmin kasvava premium-automerkki ja S-sarja luokkansa markkinajohtaja noin 40 prosentin osuudella. Kiina on S-sarjalle myös tärkein yksittäinen markkina-alue. Vastaavasti E-sarjan markkinaosuus Saksassa on 60 ja Länsi-Euroopassa 40 prosenttia omassa koko- ja laatuluokassaan. Vuoden 2010 uutuusmalleja ovat muun muassa Detroitin autonäyttelyssä juuri esitellyt E-sarjan Cabriolet sekä SLS AMG, joiden myynti alkaa jo 1. vuosineljänneksen aikana. BlueEfficiency-tarjonta laajenee 76 eri mallivaihtoehtoon vuoden aikana. ”Uskomme myyntimme nousevan tänä vuonna hieman viime vuoden tasosta, kiitos vetovoimaisten uusien tuotteiden. Hyödymme erityisesti siitä, että tarjolla ovat nyt kaikki E-sarjan neljä mallivaihtoehtoa. Kasvumarkkinoilla, varsinkin Kiinalla, tulee olemaan positiivinen vaikutus myyntiimme”, Daimlerin pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche kommentoi. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi