• Veho Oy Ab/

E 300 Bluetec ja E 350 CGI- Mercedes-Benz esittelee E-sarjassa luokkansa puhtaimman dieselkäyttöisen auton ja CGI-moottorin

• E 300 Bluetec: luokkansa puhtain dieselmoottorinen auto, joka alittaa jo nyt Euro5-päästönormin.
• Moottorin käydessä syntyy vähän haitallisia päästöjä, loputkin jälkikäsitellään erittäin puhtaiksi.
• Tuloksena on päästöiltään puhtain edustusluokan dieselkäyttöinen auto maailmassa.
• E 350 CGI: hienostunut bensiinin suorasuihkutustekniikka laskee kulutusta, vaikka teho ja vääntö jopa lisääntyvät.

Mercedes-Benz jatkaa uraa uurtavaa linjaansa dieselmoottoristen autojen kehittämisessä esittelemällä E 300 Bluetec -mallin, jonka moottorissa hyödynnetään ainutlaatuista pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää. Typenoksidien päästötaso alittaa jo nyt Euro5-päästönormin, ja tekniikalla on mahdollisuudet saavuttaa myös tuleva Euro6-standardi. E-sarjan Bluetec-teknologiassa 80 prosenttia lopuistakin jäljelle jääneistä typpioksideista muuttuu typpiloukkukatalysaattorin ja jälkiruiskutuksen avulla haitattomiksi typeksi ja vedeksi.

Vääntövoimaa laajalla kierroslukualueella ja erinomainen taloudellisuus

Erinomaisesta ympäristöystävällisyydestään huolimatta E 300 Bluetecilla on kaikki CDI-dieselin miellyttävät luonteenomaiset piirteet, kuten korkea vääntö, taloudellisuus ja pitkä toimintamatka. Moottorin tuottama 540 newtonmetrin huippuvääntö on sama kuin myynnissä edelleen säilyvässä E 320 CDI -mallissa. Huippuvääntö on käytettävissä 1 600 – 2 400 kierroksella minuutissa.

Moottorin huipputehosta on tingitty ainoastaan marginaalisesti. E 300 Bluetecin teholukemat ovat 155 kW/211 hv, E 320 CDI:n puolestaan 165 kW/224 hv. Polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia ovat muiden muassa erityisten pietsosähköisten polttoainesuuttimien käyttö, hieman alempi puristussuhde sekä turboahtimen ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen hienosäätö.

Mercedes-Benz on aloittanut E 300 Bluetec -mallin myynnin Euroopassa vuoden 2007 joulukuun aikana. R, ML ja GL -sarjojen 320 Bluetec -versiot ovat vuorossa vuoden 2008 aikana. Malleissa käytetään samaa 155 kW/211 hv kehittävää V6-dieselmoottoria, jonka keskikulutus on E-sarjan autoissa vain 7,2-7,5 litraa/100 km.

Toisen sukupolven suorasuihkutustekniikkaa CGI-bensiinimoottoreissa

CGI-moottori (CGI = Stratified-Charged Gasoline Injection) kykenee lähes täydelliseen polttoaineen palamiseen. Tämän takaavat nopeat pietsosähköiset suuttimet, jotka avautuessaan luovat vain muutaman mikronin suuruisen suihkutusaukon. Näin suihkun muoto on hyvin yhtenäinen ja tarkka.

Yhtä männän iskua kohti tuotetaan useita polttoainesuihkuja, mikä mahdollistaa moottorin laihaseostoiminnon. CGI-moottorissa polttoaineen huippupaine on jopa 200 baria eli noin 50 kertaa suurempi kuin perinteisessä polttoaineen suihkutusjärjestelmässä. Koska suihkutus on monivaiheinen, CGI-moottori voi käydä laihalla seoksella entistä korkeammilla kierroksilla sekä eri kuormitustilanteissa aina 120 kilometrin tuntinopeuksiin saakka. Polttoaineensäästö on jopa 15 prosenttia tasaisella maantienopeudella verrattuna perinteiseen suihkutustekniikkaan.

Puhtaat suorasuihkutusmoottorit ovat olleet myynnissä keväästä 2006 alkaen Mercedes-Benz CLS 350 CGI -mallissa. Nyt tarjonta laajenee E-sarjan E 350 CGI:n sedanilla ja farmarilla.

E-sarjassa 3,5-litraisten V6-moottorien teho on kasvanut 20 hevosvoimaa ja vääntö 15 newtonmetriä samalla kun kulutus on laskenut peräti 10 prosenttia. Voimaa on nyt 215 kW/292 hv, joka kiihdyttää E-sarjan sedanin nollasta sataan 6,8 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajattu 250 kilometriin tunnissa. Yhdistetty polttoaineen kulutus jää 8,7 litraan sadalla kilometrillä.

Hinnat:

E 300 Bluetec A 64 900 euroa (ennen verouudistusta 76 900)
E 350 CGI A 71 550 (81 000)
E 350 CGI farmari 75 150 (84 500)

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi