Enemmän luksusta, enemmän coupéta

• Uusien GLE Coupé-mallien yhdistävät tekijät urheilullisuus ja edistyksellinen SUV-tekniikka
  • Uusi mukautuva 4MATIC-neliveto
  • Lyhyempi akseliväli korostaa dynaamista ajokokemusta
  • Edeltäjäänsä tilavampi
  • Hinnat Suomessa julkaistaan tammikuussa 2020, ensimmäiset autot saatavilla Q2 2020.
  • Plug-In-hybrid tulee Coupé- mallistoon hieman myöhemmin

Uudistunut GLE Coupé on jälleen uusi esimerkki Mercedes-Benzin strategiasta, jossa premium-SUV-segmentin asiakkaiden kaikkia toiveita kuunnellaan tarkasti. Lyhyessä ajassa verraten pienestä markkinalohkosta on kasvanut SUC-segmentti eli SUV-coupé-autojen segmentti, josta on tullut suorastaan trendien trendi. Premium-SUV-autoperheen uudistuksen myötä Mercedes-Benz on uudistanut myös GLE Coupén teknisen puskurista puskuriin. Kaikkiaan Mercedes-Benzillä on tarjolla jo kahdeksan SUV-mallia mallisarjoissa GLA, GLC, GLC Coupé, G-sarja ja uusi GLB. SUV-autojen osuus Mercedes-Benzin myynnistä on jo kolmannes ja siten ne ovat Mercedes-Benzin tuotevalikoimassa merkittävä tukipylväs, joka kantaa myös oleellisen osan merkin kasvusta. Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benzillä on yli kuusi miljoonaa SUV-auton hankkinutta asiakasta.

"GLE Coupéssa yhdistyvät maasturin vaikuttava voima ja coupé-auton tunnepitoinen eleganssi ja urheilullisuus", sanoo Gorden Wagener, Daimler AG:n muotoilujohtaja. "Tämä ainutlaatuinen design on syntynyt aistikkaan ja karsitun muotokielen yhdistyessä auton näyttäviin mittasuhteisiin."

Ulkopuolen design: Voimakas ilme

Uudella GLE Coupélla on pituutta 4 939 mm ja leveyttä 2 010 mm (39 mm pidempi ja 7 mm leveämpi kuin edeltäjämalli). Akseliväli on kasvanut edeltäjään verrattuna 20 mm, mutta on edelleen 60 mm pienempi kuin GLE SUV:ssa: ulkonäköseikkojen ohella tämä vaikuttaa positiivisesti auton urheilulliseen ajettavuuteen. Niinpä GLE Coupén mittasuhteet korostavat samalla auton dynaamisuutta.

Ulkopuolen design: Voimakas ilme

Aiempaa voimakkaammin kallistettu tuulilasi saa auton näyttämään vieläkin dynaamisemmalta. Lisäksi tuulilasi sopii paremmin yhteen taaksepäin laskevan kattolinjan kanssa, ja sopusointuinen elegantti ilme on näin taattu. Kattolinja päättyy tietoisen rauhalliseksi muotoiltuun reunaan, tyylikkäitä pintoja korostaen. Pyöränkoteloiden mustat lokasuojalevikkeet, jotka AMG Line -malliversiossa on maalattu autonvärisiksi, sekä lisävarusteena saatava astinlauta korostavat auton SUV-ilmettä edelleen.

Coupé-linjojen dynaamisuus ilmenee parhaiten auton takaosassa. C-pilarin alapuolella auton kylkien pinnoista pullistuvat leveät "muskelit", jotka saavat alkunsa takaovista ja ympäröivät vielä takavalotkin. Nämä muskelit antavat GLE Coupé -autolle sen voimakkaan ulkonäön, ikään kuin auto olisi jännittynyt jo seuraavaan spurttiin. Muotoilu korostaa yhdessä matalien ja pitkänomaisten takavalojen kanssa perän leveyttä.
Omintakeiset, kaksiosaiset takavalot sulautuvat hienosti Mercedes-Benzin SUV-autojen takavalojen päivä- ja pimeädesigniin, jolle ovat ominaisia kulmistaan pyöristetyt valoryhmät matalien ajovaloyksiköiden sisällä.  Takaluukun ja puskurin välinen tasainen siirtymäkohta, puskuriin sijoitettu rekisterikilpi korkeakiiltokromatun alleajosuojan yläpuolella sekä integroidut pakoputkenpäät täydentävät coupé- ja SUV-auton synteesin.

Sisätilan design: Coupé vailla rajoitteita

Uusitun GLE Coupén sisätiloista tunnistaa sen yhteenkuuluvuuden uuteen premium-SUV-autoperheeseen, minkä lisäksi auton urheilullista puolta on korostettu selvästi. Tutuilta vaikuttavat modernin kojelaudan kaksi kookasta 12,3 tuuman näyttöä sekä näyttökokonaisuuden alapuolinen näyttävä somisteosa, joka jatkuu sulavasti aina oviverhouksiin saakka. Kojelaudan yläpinta on verhoiltu GLE Coupéssa vakiovarusteena Artico-tekonahkalla. Urheilullisesta ilmeestä pitävät huolen vakiovarusteiset, erinomaisen sivuttaistuen tarjoavat urheiluistuimet, joissa on Artico-tekonahkaverhoilu, sekä uusittu urheiluohjauspyörä.

Auton SUV-luonnetta puolestaan korostaa korkea keskikonsoli, jossa on näyttävät tartuntakahvat. Kaikkien pintojen ja elementtien laadukas työnjälki ja muotoilu sekä vakuuttava ergonomia varmistavat modernin ylellisen vaikutelman. Runsas valikoima erilaisia somisteosia ja materiaaleja varmistaa monipuoliset yksilöintimahdollisuudet, joilla GLE Coupé -auton urheilullisuutta ja käsityömäistä työnlaatua voi luonnollisesti korostaa vielä lisää.

Tilavuus: Mittatilaustyötä urheilullisen kuoren alla

Uudella GLE Coupélla on pituutta 4 939 mm ja leveyttä 2 010 mm (39 mm pidempi ja 7 mm leveämpi kuin edeltäjämalli). Akseliväli on kasvanut edeltäjään verrattuna 20 mm, mutta on edelleen 60 mm pienempi kuin GLE:ssä.

Tämän neliovisen coupé-korin linjat ovat GLE-malliin verrattuna tietoisesti urheilullisemmat. Siitä huolimatta coupé tarjoaa edeltävää coupé-mallia tuntuvasti enemmän tilaa ja miellyttävät istuinpaikat jopa viidelle matkustajalle. Akseliväli on tosin 60 mm pienempi kuin GLE SUV -mallissa, mutta se on kasvanut edeltävästä coupé-mallista 20 mm. Tämä lisämitta kasvattaa matkustajien istuma- ja jalkatilaa. Oviaukon mittoja on suurennettu peräti 35 millimetrillä.

Tavaratila on jo normaalitilassa reilu, 655 litraa. Se kätkee sisältönsä magneetein kiinnitetyn laadukkaan, taittuvan ja irrotettavan peitteen alle. Takaistuimen selkänojat ovat lisäksi käännettävissä eteen suhteessa 40:20:40, jolloin tavaratilan tilavuus kasvaa peräti 1 790 litraan – 70 litraa edeltäjämallia enemmän ja segmenttinsä paras arvo. Selkänojien kääntäminen kasvattaa tavaratilan tasaisen pituuden yli kahteen metriin vähimmäisleveyden ollessa 1 080 mm – nämä mitat merkitsevät 87 millimetrin ja 72 millimetrin parannuksia edeltäjämalliin verrattuna.

Vahvat kuusisylinteriset dieselmoottorit Euroopan markkinoille

Uuden Mercedes-Benz GLE Coupén urheilullinen, kuljettajaa hemmotteleva ote jatkuu myös mallin moottorivalikoimassa. Lanseeraushetkellä perusmoottoreina ovat vahvasti vääntävät kuusisylinteriset turbodieselmoottorit.

Molemmissa dieselmoottorisissa GLE Coupé -malleissa on moottorina OM 656, joka on nykyisen moottoriperheen kuusisylinterinen rivimoottori. Siitä on saatavana kaksi tehoversiota: GLE Coupé 350 d 4MATIC, jossa on tehoa 200 kW (272 hv) ja vääntöä 600 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 8,0-7,5 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 211-197 g/km) sekä GLE Coupé 400 d 4MATIC, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 8,0-7,5 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 212-198 g/km). Molemmat vahvat moottoriversiot täyttävät Euro 6d -normin myös vaativissa RDE-ajo-olosuhteissa.

Pienet NOx-päästöt on saavutettu lisäämällä voimansiirtolinjaan toinen SCR-katalysaattori, jossa on ammoniakkijäämien puhdistuskatalysaattori (ASC). Siten on mahdollista sopeuttaa AdBlue®-pelkistysaineen annostelu vielä paremmin yksilölliseen ajotapaan, koska ammoniakin mahdolliset ylijäämät pystytään keräämään ja muuntamaan toisella SCR-katalysaattorilla.

Urheilullisuus vakiovarusteena: Voimansiirto

Voimansiirron mottona on "Voimaa tarvittaessa" – "Torque on Demand". Uuden GLE Coupén kaikissa versioissa 9G‑Tronic-automaattivaihteiston jatkeena on vakiona jakovaihteisto, jossa on elektroninen säätyvä lamellikytkin. Sen avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia (Torque on Demand). Kaarteissa ajettaessa mukautuva voimansiirto voi säätää vetosuhdetta kohdennetusti yli- tai aliohjautumisen suuntaan parantaen siten uuden GLE Coupén ajettavuutta yhdessä aiempaa lyhyemmän akselivälin kanssa.

Alusta: Lisävarusteena Airmatic-ilmajousitus tai E-Active Body Control

Uusitussa GLE Coupéssa on vakiona kierrejousiin perustuva urheilulliseksi ja jäykemmäksi viritetty alusta. Tukivarsien kumipuslat ovat edeltäjämallia jäykemmät, alustan geometriaa on parannettu ja se on suojattu paremmin tienpinnan epätasaisuuksien aiheuttamilta tärinöiltä. Lisäksi pyöräntuenta on aiempaakin tarkempi. Lisävarusteena autoon on saatavana edelleen kehitetty Airmatic-ilmajousitusjärjestelmä urheilullisesti sovitettuna. Sen adaptiivinen iskunvaimennus sopeutuu älykkäiden tunnistimien ja algoritmien ohjaamana reaaliajassa tienpinnan epätasaisuuksiin ja ajotilanteeseen. Ilmajousitus pitää korin korkeustason samana, riippumatta siitä, miten paljon kuormaa autoon on lastattu. Myös maavara on säädettävissä ajonopeuden ja tilanteen mukaan joko automaattisesti tai napista painamalla.

Mukavuuden huipulta löytyy vielä Airmatic-ilmajousitukseen yhdistetty, lisävarusteena saatava E-Active Body Control -alusta. Se on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti. Sillä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös korin nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan. E-Active Body Control tarjoaa yhdessä kameran avulla tienpintaa tutkivan Road Surface Scan -toiminnon sekä Curve-kaarrekallistelutoiminnon kanssa tiepidon ja mukavuuden täydellisen synteesin ja korostaa samalla Mercedes-Benzin päämäärää rakentaa maailman älykkäin SUV-auton alusta.

E-Active Body Control toimii 48 voltin sähköjärjestelmän avulla. Huonokuntoisilla teillä järjestelmä voi jopa ottaa sähköenergiaa talteen. Näin energiankulutus on saatu puolitettua S-sarjassa käytössä olleeseen edeltävään järjestelmään verrattuna. Hydropneumatiikan avulla muodostetaan ilmajousien voimien ohella vaikuttavia voimia, jotka tukevat ja vaimentavat auton koria aktiivisesti esimerkiksi pitkittäis- ja sivuttaiskiihdytyksissä tai epätasaisella ajoalustalla ajettaessa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi