Ener-G-Force –konsepti viitoittaa ikisuosikki G-sarjan jatkoa

• Highway Patrol Vehicle 2025 hahmottelee poliisiauton uutta suoritustasoa.
  • Siviilimallinen Ener-G-Force tarjoaa puhdasta suorituskykyä aktiivi-ihmisille.
  • Konsepteissa mukana johtolankoja tulevista Mercedesin off-road-malleista.

Mercedes-Benz Los Angeles Design Challenge 2012 -tapahtumassa:

• Highway Patrol Vehicle 2025 hahmottelee poliisiauton uutta suoritustasoa.
  • Konsepteissa mukana johtolankoja tulevista Mercedesin off-road-malleista.

Olisiko mahdollista nähdä vuonna 1979 ensiesitelty Mercedes-Benzin G-sarja edelleen tuotannossa vuonna 2025? Ainakin G-sarjan geenit elävät vahvana, osoittaa Mercedesin Los Angeles Design Challenge 2012 –tapahtumaan valmistama ennakkoluuloton Ener-G-Force-konseptimalli.

Autosta on visioitu kaksi versiota: poliisikäyttöön tarkoitettu Highway Patrol Vehicle 2025 sekä Ener-G-Forcen siviilimalli. Ne molemmat ovat saaneet inspiraationsa yhä tuotannossa olevasta G-sarjan Mercedes-Benzistä.

G-sarjan geeniperimä ja viitteitä tulevista Mercedes-maastureista

Highway Patrol Vehicle 2025 on tarkoitettu olosuhteisiin, jotka vaativat poliisiautolta paljon. Teillä on yhä enemmän liikennettä, joka on voimakkaasti elektronisesti säädeltyä ja tarkasti valvottua. Entistä pidempään terveinä elävien ihmisten vapaa-aikaa leimaavat ulkoilma- ja seikkailuharrastukset. Poliisiauton on selvittävä vaivatta missä tahansa olosuhteissa ja millä tahansa pinnoilla ­– myös siellä, missä päällysteet loppuvat. Lisäksi auton tarvitsema energia on tuotettava ympäristöystävällisesti, kestävästi ja taloudellisesti.

Ener-G-Forcen lujaa ulkonäköä ja muotoilua leimaavat pienet ikkuna-alat ja isokokoiset maastorenkaat 20-tuumaisilla vanteilla. Poliisikäytössä hälytysvalot ja –sireenit on integroitu kattoon ja takaavat robustille autolle maksimaalisen erottautumiskyvyn muiden ajoneuvojen joukosta. Vaikka auto onkin puhdasta science fictionia, Mercedes-Benzin Advanced Design Studion suunnittelijat Kalifornian Carlsbadissa innostuivat tehtävästä niin paljon, että ajoneuvosta luonnosteltiin myös siviiliversio. Suunnittelijat jopa rakensivat autosta luonnollisen kokoisen mallikappaleen.

”Ener-G-Force –konsepti jatkaa off-road-ikonimme G-sarjan geeniperintöä modernilla ja coolilla tavalla. Samalla se tarjoaa johtolankoja maasto-ajoneuvojemme uuden muotokielen alkamiseen”, Mercedes-Benzin muotoilujohtaja, Dr. Gorden Wagener kertoo. ”Vaikka halusimmekin ottaa selkeän askelen eteenpäin, tahdoimme mukaan myös G-sarjan tunnetut ominaispiirteet”, jatkaa suunnittelija Hubert Lee.

Koko Ener-G-Forcen olemus ilmaisee intensiteettiä ja jännitettä. Kuten alkuperäisessä G:ssä, hartialinja on korkealla ja jäähdyttimen säleikkö on muotoiltu erottuvaksi. Ajovalojen ledit on aseteltu G-kirjaimen muotoon. Suuntavilkut ja seisontavalot on sijoitettu silmiinpistävän ylös. Takaoven muotoilu ja rakenne muistuttavat G-sarjan vararengaskotelon paikasta. Tool-box-mallisen tavaratilan voi vetää ulos autosta, mikä helpottaa mukana kuljetettavien varusteiden löytämistä ja pakkaamista.

Kierrätysvedestä puhdasta sähköenergiaa, akut voi vaihtaa lennosta

Ener-G-Forcen voimalähde on vety, joka tuotetaan katolla sijaitseviin tankkeihin varastoidusta kierrätetystä vedestä. Vesi johdetaan konvertteriin, jossa se muunnetaan polttokennojen käyttämäksi vedyksi. Prosessissa syntyvä sähkö varastoidaan akkuihin, jotka on sijoitettu auton sivulevikkeisiin. Ener-G-Forcen ainoa ”päästö” on puhdas vesihöyry, mutta toimintamatkaksi luvataan 800 kilometriä. Joka pyörällä on oma moottorinsa, jonka ohjauselektroniikka varmistaa tarvittavan voimantuoton ja tehon aina kulloisenkin alustan mukaisiksi.

Yli vuosikymmenen päähän tulevaisuuteen kurkottavan Mercedes-konseptin muihin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi Terra-Scan: katolle sijoitettu ja 360 asteen leveydeltä maastotopografiaa mittaava järjestelmä, joka sovittaa jousituksen ja alustavaimennuksen ajo-olosuhteisiin ja varmistaa autolle optimaalisen pidon. Sivulevikkeisiin voidaan sijoittaa myös akut, joissa hyödynnetään hot swap –teknologiaa. Näin ne voidaan vaihtaa ”lennosta”, sammuttamatta ajoneuvoa akkujenvaihdon välillä. Levikkeissä vaihtuvat värit ilmaisevat aina akkujen kulloisenkin toiminta- ja varaustilan.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi