Ensimmäiset Mercedes-Benz Vito E-CELL -sähköpakettiautot luovutettu asiakkaille

• 12 ensimmäistä Mercedes-Benz Vito E-CELL sähköpakettiautoa luovutettiin asiakkaille 30.10.2012.
  • Vito E-CELL on maailman ensimmäinen kokonaan sähkökäyttöinen tehdasvalmisteinen pakettiauto.
  • Täysin CO2-päästötöntä liikkuvuutta kaupunkiympäristöihin.
  • Toimintasäde 130 kilometriä, kantavuus jopa 850 kiloa.
  • Täysi tavaratila käytössä: modernit litium-ioniakut on sijoitettu lattian alle
  • Älykäs latausteknologia säästää akkuja, optimoi latauksen ja laskee auton käyttökustannuksia.

Mercedes-Benz Vito E-CELL

Mercedes-Benz Vito E-CELL avaa uuden luvun jakeluliikenteen ja tavara-autojen kehityksessä. Se on täydellinen ratkaisu kaupunkien sisäiseen liikenteeseen, liikkumiseen alueilla joilla autoilua on rajoitettu tai jakelutehtäviin yöllä tai aamun varhaisina tunteina, sillä auto ei aiheuta lainkaan ulkoista melua eikä paikallisia CO2- tai muita päästöjä.

Useat suomalaiset yritykset ovat valinneet Vito E-CELL ajoneuvokalustoonsa juuri näistä syistä. Veho Hyötyajoneuvokeskuksessa, Espoon Lommilasssa, luovutettiin asiakkaille Suomen 12 ensimmäistä täyssähkökäyttöistä Vito-pakettiautoa. Asiakkaat ovat: Aalto Yliopisto, Fortum Oy, Helsingin Energia Oy, Itella Logistics Oy (kaksi autoa), Kuopion Energia Liikelaitos, Kuopion Kaupunki Kuntatekniikkaliikelaitos, Lemminkäinen Talotekniikka Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Pori Energia Oy ja Turku Energia Oy. Yksi auto tulee lisäksi Veho Hyötyajoneuvojen CharterWay Rent –palveluun.

Työ- ja Elinkeinoministeriö ja Tekes julkistivat uuden hankepaketin moninkertaistamaan sähköajoneuvojen ja latauspisteiden määrän joulukuussa 2011, nyt luovutetut Vitot ovat mukana tässä hankkeessa, joka jatkuu vuoden 2013 loppuun.

Kts. lisää http://sahkoinenliikenne.fi/ ja http://sahkoinenliikenne.fi/media/

Lisää tietoja saa myös Vehon ympäristöhankkeesta, johon liittyvät kaikki konsernin ekologiset standardit, ajoneuvot ja muut toiminnot: www.vehokohtinollapaastoja.fi

Vito E-CELL –mallin kehityksellä pitkä historia – ensimmäinen sähköpakettiauto tehtaalta jo 1972

Viton sähköversio on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva täysin sähkökäyttöinen pakettiauto. Autot valmistetaan Mercedes-Benzin tehtaalla Vitoriassa Espanjassa samalla tuotantolinjalla muiden Vitojen kanssa. Jo ennen tuotannon käynnistymistä Vito E-CELLia on testattu Espanjassa ja myös arktisissa olosuhteissa Ruotsin Arjeplogissa. Ensimmäinen 100 kappaleen sarja on ollut jo vuoden 2010 syksystä alkaen koekäytössä Berliinissä ja Stuttgartissa yhteistyössä Vattenfall- ja EnBW-energiayhtiöiden kanssa. Suunnitelmissa olevan 2000 kappaleen sarjasta on valmistettu jo yli 400 autoa.

Asiakkaat 15 Euroopan maassa ovat yrityksiä, jotka vuokraavat Vito E-CELLit käyttöönsä neljäksi vuodeksi täydellä huoltoleasingsopimuksella. Jokaisella autolla ajetaan noin 80 000 kilometriä, joten koko ajalta sähkömoottorilla varustetusta pakettiautosta kertyy yhteensä kahdeksan miljoonan kilometrin käyttökokemukset.

Vaikka VitoE-CELL edustaa tämän hetken moderneinta sähköajoneuvoteknologiaa, Mercedes-Benzillä on alalta jo vuosikymmenten kokemus. Yhtiö valmisti ensimmäisen sähkökäyttöisen pakettiautonsa LE 306:n vuonna 1972. Sitä seurasivat käyttökokeet 307 E- sekä 308 E-malleilla sekä sähkökäyttöisellä Sprinterillä. Tuolloin vaikeuksia aiheuttivat vielä akkujen riittämätön teho ja raskas paino, jotka rajoittivat liiaksi autojen toimintamatkaa ja hyötykuormaa.

Vito E-CELL puolestaan vastaa lähes kaikissa suhteissa muita dieselmoottoreilla varustettuja Vito-malleja. Dieselmoottoristen autojen käyttökulut ovat kuitenkin – sähköenergian hinnasta riippuen – jopa 4–7 kertaa sähkökäyttöistä versiota korkeammat.

Vääntövalmis sähkömoottori erottaa Vito E-CELLin muista malleista

Vito E-CELLin toimintamatka yhdellä latauksella on NEDC-normin mukaisesti noin 130 kilometriä. Akkujen kapasiteetti riittää näin erinomaisesti, sillä jakeluliikenteen tavara-autoilla ajetaan tyypillisesti 50­–80 kilometriä päivässä. Huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, mikä takaa akkujen mahdollisimman pitkän kestoiän ja auton toimivuuden nimenomaan kaupunkiolosuhteissa.

Sähkömoottorin jatkuva teho on 60 kW ja hetkellisesti 70 kW, vääntö puolestaan 280 Nm. Koska koko vääntö on käytettävissä välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen, auto tarjoaa kaupunkiajoon saman tai jopa paremman dynaamisen suorituskyvyn kuin perinteiset dieselmoottorit.

Muista Vito-versioista poiketen E-CELL on etuvetoinen ja vaihteisto yksiportainen. Malli perustuu Viton keskipitkään, akseliväliltään 3200 mm versioon. Ajoneuvon 3050 kilon kokonaispainosta hyötykuormaa voi olla lähes 850 kiloa eli samaa luokkaa kuin Viton diesel-malleissa. Auton mukavuusvarusteisiin kuuluvat kuljettajan lämmitettävä istuin, kaksiosainen etumatkustajan istuin, monitoimiohjauspyörä, lämmitettävät ja sähkösäätöiset ulkopeilit. Auto on varustettu kahdella sivuliukuovella sekä takaluukulla. Maavara sekä lähestymis-/jättökulmat ovat käytännössä samat kuin muissa Vitoissa.

Kuten kaikissa Vitoissa, E-CELLissa on täydellinen ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, ABS-jarrut sekä turvatyyny kuljettajalle. Lisäturvaa tuovat etumatkustajien turvatyyny sekä näytöllä varustettu peruutuskamera ja peruutusvaroitin, joka varoittaa jalankulkijoita äänimerkillä muuten äänettömän auton liikkeistä kaupunkien ahtailla kujilla.

Tehokkaat ja turvalliset akut ladataan viidessä tunnissa

Vito E-CELLin voimantuotto perustuu yksinomaan nykyaikaisiin litium-ioniakkuihin, joten auto on täysin riippumaton perinteisistä liikenteen nestemäisistä tai kaasumaisista energianlähteistä. Akkujen 36 kWh:n kapasiteetista 32 kWh eli 90 prosenttia käytetään ajoneuvon liikuttamiseen. Käyttöjännite on 360 V ja sähkövirta 12 A. Lattian alle sijoitettu akusto koostuu 16 moduulista ja kaikkiaan 192 kennosta. Kun akut eivät ole käytössä tai turvatyynyt laukeavat, korkeajännite kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Akut on lisäksi törmäyssuojattu.

Akut, sähkömoottori, muuntaja ja muut sähköjärjestelmän osat ovat vesijäähdytteisiä. Toisin kuin polttomoottori, jonka ihanteellinen käyttölämpötila on noin 100 astetta, sähkömoottori on tehokkaimmillaan noin 30 asteen lämpötilassa. Jotta myös matkustamo pysyisi tarvittaessa lämpimänä, auto on varustettu sähkötoimisella lisälämmittimellä.

Latausjohdon pistoke löytyy auton vasemmalta puolelta, B-pilarin alaosasta – paikasta jossa normaalisti sijaitsee polttoainetankin täyttöaukko. Vito E-CELLin tyhjentyneet akut voidaan ladata 380/400 V virralla ja 6,1 kW teholla tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa. Akkujen lataustasosta riippuen aika voi olla huomattavasti lyhempikin. Lataukseen on tulossa myös erityisen hyvin Suomeenkin soveltuva 230 V järjestelmä, mutta tällöin latausaika kaksinkertaistuu. Toimintamatkan pidentämiseksi akut latautuvat lisäksi hiljennettäessä vauhtia ja moottorijarrutuksen aikana.

Vito E-CELL on varustettu älykkäällä latauksen ohjausyksiköllä (SCCU; Smart Charge Communication Unit), joka laskee tarvittavat latausvälit ja –ajat asiakaskohtaisesti auton käyttöprofiilin perusteella. Tämä rajoittaa osaltaan sekä välillisiä CO2-päästöjä että kustannuksia, koska lataukset voidaan ajoittaa esimerkiksi halvan yösähkön tai verkon alhaisen kuormitustason mukaan. Tällä on vaikutusta Vito E-CELLin elinkaarensa aikana synnyttämiin kokonaispäästöihin sekä akkujen kestoikään. Latausaikojen valinta onnistuu myös autokohtaisesti monitoimiohjauspyörän ja kojelaudan näppäimillä.

Viton sähköversio talvikäyttötesteissä -30 asteessa

Pakkasta päivin ja öin enimmillään -30 astetta ja intensiivisiä käsittelykokeita paljaalla jäällä, lumella ja yleisillä teillä. Näin sähkökäyttöisen Mercedes-Benz Viton suorituskykyä on testattu Ruotsin Arjeplogissa lähellä Napapiiriä koesarjassa, jonka auto selvitti vaivatta.

Vaikka Vito E-CELLin huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, auton on silti suoritettava samat käytännön ajo- ja käsittelytestit joihin normaalit CDI-moottoriset Vitotkin joutuvat. Mercedes-Benzin pakettiautojen turvallisuusjärjestelmät, ajotuntuma ja jousitus laitetaan lujille erilaisissa käsittely-, mutka- ja jarrutustesteissä. Auton on suoriuduttava niistä ilman ongelmia ­-säätilasta ja olosuhteista huolimatta.

Sähkökäyttöisen Viton kokeissa selvitettiin lisäksi, miten jarrutusenergian talteenotto auton sähköjärjestelmään onnistuu käsittelykokeiden aikana. Lapissa suoritettujen testausten jälkeen Vito E-CELLin koeajot jatkuivat muun muassa Alpeilla ja Espanjassa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

www.vehokohtinollapaastoja.fi

www.sahkoinenliikenne.fi

Antti Puolakkainen, Veho Group Oy Ab, myyntijohtaja, puh. 010-569 3687, antti.puolakkainen@veho.fi

Asko Salminen, Veho Group Oy Ab, tuotepäällikkö, puh. 010569 3677, asko.salminen@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi