• Veho Oy Ab/

Entistä kehittyneempiä turvatyynyjä, turvavöitä ja istuimia automatisoitujen autojen aikuis- ja lapsimatkustajille

• Ohjauspyörä ja polkimet sisäänvedettyinä automaattisessa ajotilassa
  • Etuturvatyyny integroitu kojelautaan ja sivuturvatyynyt etuistuinten kylkiin
  • Takaistuimen valaistut turvavyölukot ja lämmitettävä hihna kannustavat vyön käyttöön
  • Pre-Safe Child takaa ennakoivaa suojaa perheen pienimmille ja seuraa lapsen hyvinvointia

Automatisoiduissa ja autonomisissa ajoneuvoissa tarvitaan kokonaisvaltaista turvallisuuskonseptia ja uusia turvallisuusratkaisuja, sillä matkustajien istuma-asennot ja istumapaikat saattavat olla paljon monipuolisempia kuin tähän saakka. Mercedes-Benz esittelee autonomisen aikakauden matkustajaturvallisuutta monipuolisesti kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossaan.

Ohjauspyörä ja polkimet: Kun ESF 2019 ajaa täysin autonomisesti, ohjauspyörä ja polkimet on vedetty lattian sisään eikä ohjauspyörä pyöri. Tämä pienentää loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäyksessä yhdessä tasaisen ja pehmustetun lattian kanssa.

Sähköiset ohjauskäskyt: ESF 2019:n Steer-by-wire-teknologia – ohjauskäskyjä ei välitetä mekaanisesti vaan sähköisesti – tukee uutta suorakulmaista ohjauspyörän geometriaa. Ohjauksen välitystä ohjataan nyt mukautuvasti, jolloin aiempaa selvästi pienempi liike riittää pyörien kääntämiseen. Siksi käsiä ei tarvitse laittaa ristiin edes suurta ohjausliikettä tehtäessä.

Etuistuinten turvavyöt: Turvavyöt on integroitu etuistuimiin, jotta vyö kulkee mahdollisimman lähellä vartaloa myös aiempaa rennommassa istuma-asennossa. Turvavöissä on sähkömoottorikäyttöiset tehokiristimet, jotka kiristyvät Pre-Safe-tilanteissa. Ne voivat myös laueta ennakoivasti, kiristää turvavyön sopivalla tavalla ja vetää matkustajan taaksepäin edullisempaan pystysuoraan asentoon. Sähkötoimiset turvavöiden kiristimet ovat uudelleen käytettävissä kiristymisen jälkeen.

Kuljettajan turvatyyny: ESF 2019:ssa kuljettajan turvatyyny on integroitu kojelautaan ohjauspyörän sijaan. Kolmiulotteinen 120 litran vetoinen tyyny levittäytyy lauetessaan yli kojelaudan ja yli yläosastaan viistetyn ohjauspyörän, jolloin se peittää suojaavasti aiempaa suuremman alueen. Jos ESF ajaa kolarihetkellä kuljettajan ohjauksessa, ohjauspyörä liikkuu millisekunneissa 100 milliä sisäänpäin turvatyynyn lauetessa.

Integroidut sivuturvatyynyt: Sivuturvatyynyt löytyvät nyt etuistuinten selkänojan sivuilta molemmin puolin. Tilavuudeltaan 40-litrainen, siipien mallinen turvatyyny ympäröi lauetessaan matkustajien hartioiden ja käsivarsien alueen lisäksi myös pään alueen. Istuimeen integroinnin ansiosta suojavaikutus ei enää riipu istuma-asennosta tai selkänojan säädöistä. Lisäksi tyyny suojaa matkustajaa myös keskeltä eli iskeytymiseltä toista matkustajaa vasten (ns. Far-Side-törmäys), ei ainoastaan varsinaisen törmäyksen puolelta.

Turvallisuutta takaistuimella: Takatilan turvatyynyssä on uusi putkirakenne. Takaturvavyön käyttämisestä on tehty aikaisempaa helpompaa ja houkuttavampaa turvavyön ojentimien, valaistujen turvavyölukkojen, USB-turvavyölukkojen sekä lämmitettävän turvavyöhihnan avulla.

ESF 2019 -auton Pre-Safe Child -lastenistuin on verkotettu auton kanssa radiosignaaliyhteydellä. Vaaran havaitessaan tunnistimet lähettävät istuimelle signaalin, joka käynnistää suojatoimenpiteet millisekunneissa: lastenistuimen vyöt kiristyvät ja törmäyssuojaelementit tulevat esiin istuimen sivuilta. Kiristyneen turvavyön ansiosta lapsi pysyy paremmin paikoillaan ja häneen kohdistuva kuormitus laskee merkittävästi. Sivusuojaelementit ponnahtavat esiin aina oven puolelta, huolimatta lapsen istumasuunnasta.

Pre-Safe-lastenistuin on kääntyvä, joten lapsi voidaan nostaa istuimeen ja sieltä pois katsesuunta oveen päin. Sen jälkeen istuinta käännetään 90 astetta (lapsen kasvot menosuuntaan tai taaksepäin), jolloin järjestelmä jännittyy jousen voimasta. Näin muodostunutta jousivoimaa hyödynnetään tarvittaessa siten, että istuimeen integroitu 5-pistevyö kiristyy, jos auto tunnistaa Pre-Safe-toimintojen laukaisun.

Turvaistuinkonseptiin on lisäksi integroitu asennusvalvonta istuimen käyttövirheiden estämiseksi. Istuimesta löytyvät kahdeksan symbolia sekä niitä vastaavat animaatiot auton MBUX-järjestelmän medianäytössä opastavat asennuksen kaikki vaiheet havainnollisesti. Animaatiot ilmaisevat myös, mikäli asennus onnistui.

Turvallisuussuositusten mukaan pikkulasta olisi kuljetettava auton takaistuimella selkä menosuuntaan 15-kuukautiseksi saakka. Tähän tarkoitetut i-Size-lastenistuimet voidaan kiinnittää auton Isofix-kiinnikkeisiin selkä menosuuntaan. Haittana on, että tällöin lasta ei pysty tarkkailemaan kuljettajan istuimelta ilman, että kuskin huomiokyky liikenteessä herpaantuu.

ESF 2019 -auton verkotettu lastenistuin valvoo lapsen lämpötilaa, pulssia, hengitystä ja nukkumistilaa. Lastenistuimeen on lisäksi asennettu kamera. Kuljettaja voi seurata lapsen hyvinvointia ja tilaa medianäytön animaatioiden (”Kaikki hyvin” tai Lapsi herää”) sekä kameran välittämän live-videokuvan avulla. Lisäksi kaikki elintoimintotiedot voidaan ajon aikana siirtää Mercedes me -sovelluksella älypuhelimeen.