EQ-sähköteknologia laajenee kompaktiluokkaan Frankfurtissa

• Frankfurtissa esillä 3. sukupolven plug-in-lataushybriditekniikka A- ja B-sarjaan
  • Mercedes-Benz on pikamatkalla kohti markkinoiden laajinta lataushybridien tarjontaa
  • ESF 2019 -tutkimusauto osoittaa ajoneuvotekniikan uudet kehitysmahdollisuudet
  • Mercedes-Benz sai hyvän kasvuvauhdin päälle loppukesällä
  • Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
  • Mercedes-Benzin taksimyynti 36 prosentin kasvussa
  • Sprinter vetää pakettiautomyyntiä viime vuoden tahtiin

Mercedes-Benz laajentaa plug-in-ladattavien hybridien mallistoaan Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa esitellään pistokehybridiversiot suosituista A- ja B-luokan kompaktimalleista. EQ Power -teknologia takaa esimerkiksi A 250 e -mallille 1,4–1,5 litran keskikulutuksen ja 32–34 gramman CO2-päästöt kilometrillä. Mallin yhdistetty sähkönkulutus on 14,7–15 kWh/100 km. Vastaavat arvot B 250 e:ssä ovat: 1,4–1,6 l/100 km, 32–36 g/km ja 14,7–15,4 kWh/100 km. Molempien mallien hinnastot julkaistaan lokakuussa ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa tammikuussa 2020.

EQ Power -teknologia takaa (WLPT-normin mukaan mitattuna) autoille 56 - 69 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Sähkömoottorin suurin teho on 75 kW (102 hv) ja järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv). Huippunopeus ajettaessa sähköllä on rajoitettu 140 kilometriin tunnissa. Polttomoottorilla ajettaessa huippunopeus on 235 – 240 km/h mallista riippuen. Tavaratila on käytännössä ennallaan hybriditeknologiasta huolimatta.

Mercedes-Benz aikoo esitellä Suomessa yli 20 uutta lataushybridiä ensi vuoden loppuun mennessä. Markkinoiden laajimmasta lataushybridimallistosta saadaan esimakua jo ensi viikolla Frankfurtin IAA-näyttelyssä, jossa maailman ensi-iltansa saavat uudet GLC 300 e ja GLE 350 de -mallit. Muita uutuusmalleja ovat GLE Coupe ja GLE AMG 53 Coupe, uudet GLB ja GLB AMG 35 sekä smartin mallistossa uudistuneet sähköiset smart EQ fortwo Coupe/Cabrio sekä smart EQ forfour. Ensimmäistä kertaa autonäyttelyssä ovat esillä täyssähköinen tila-auto EQV sekä turvallisuustekninen tutkimusauto ESF 2019.

ESF 2019 -tutkimusauto osoittaa ajoneuvotekniikan uudet kehitysmahdollisuudet

Mercedes-Benzin kokeellinen turvallisuustekninen auto ESF 2019 on rakennettu uuden GLE:n pohjalle. Auto edustaa Mercedes-Benzin Real Life Safety -ajattelua ja jatkaa jo 1970-luvulta alkanutta tutkimusautoperinnettä. Edeltäjiensä tapaan ESF 2019:lle on ominaista kokonaisvaltainen ajoturvallisuuskäsite; esimerkiksi autonomisessa ajotilassa ohjauspyörä ja polkimet on vedetty sisään, ja lisäksi turvavyöt on integroitu etuistuimiin ja kuljettajan turvatyyny kojelautaan. ESF 2019:n tunnistimet seuraavat muuta tieliikennettä, ja auto kommunikoi kaikkiin suuntiin ja voi varoittaa muita tienkäyttäjiä.

Uusia ennakoivia turvallisuusominaisuuksia on esimerkiksi Pre-Safe Curve, joka varoittaa kuljettajaa turvavyötä kiristämällä, että hän on saattanut aliarvioida lähestyvän kaarteen tiukkuuden. Pre-Safe Child -lastenistuinkonsepti puolestaan kiristää istuimen vöitä ennakoivasti ennen törmäystä. Aktiivisen jarruavustimen toimintoja on edelleen laajennettu. Käännyttäessä avustin tunnistaa myös jalankulkijat ja polkupyöräilijät, jotka liikkuvan samaan suuntaan kuin auto ennen kääntymistä. Takaturvavyön käyttämisestä on tehty aikaisempaa helpompaa ja houkuttavampaa turvavyön ojentimien, valaistujen turvavyölukkojen, USB-turvavyölukkojen sekä lämmitettävän turvavyöhihnan avulla.

Mercedes-Benz sai hyvän kasvuvauhdin päälle loppukesällä

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin elokuussa 522 kappaletta eli 25,5 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Kahdeksan kuukauden aikana uusia tähtikeulaisia autoja on toimitettu asiakkaille yhteensä 4167 kappaletta, ja markkinaosuus on 5,2 prosenttia. Mercedes-Benz on kesän jälkeen maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki ja myynti lähes edellisvuoden tasolla huolimatta koko autoalan 12,8 prosentin laskusuunnasta. Saksalaisiin premium-kilpailijoihinsa Mercedes-Benz on vetänyt jo yli puolentoista tuhannen auton kaulan.

Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin merkki 12,1 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 1957 kappaletta eli lähes puolet kaikista on ollut dieselkäyttöisiä. Mercedesin dieselmyynti on lähes viime vuoden tasolla (–2 %) huolimatta dieselkysynnän –24,3 prosentin laskusta.

Myydyimmät Mercedes-mallit ovat lähes tasaluvuin C- ja A-sarjat (903 ja 897 kpl). Kannassa on E-sarja 819 kappaleen menekillä. A-sarjan myynti lähes kaksinkertaistui elokuussa 125 kappaleeseen, ja sen kysyntä on kasvanut vuoden 2018 vastaavaan aikaan verrattuna 64,6 ja C-sarjan 15 prosenttia. Yritysmyynnin osuus kahdeksan kuukauden autoista oli 1173 kpl.

Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa

Mercedes-Benz osallistuu uutena tehdastallina sähköisten Formula E -autojen kilpasarjaan alkavalla kaudella. Mercedes-Benz EQ Formula E Team julkistaa autonsa ja kuljettajansa tiistaina 10.9. Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä. Kisakausi starttaa marraskuussa Saudi-Arabiasta, ja kaikki 14 osakilpailua ajetaan 26.6.2020 mennessä. Kilpailut ajetaan suurkaupunkien ydinkeskustoissa, ja varsinainen kisapäivä on aina lauantai. Mercedes-Benz EQ Formula E Team on testannut sähköisten F1-autojensa suorituskykyä viimeksi Mallorcalla, joissa autoa ovat vuoroin ajaneet Stoffel Vandoorne, Edoardo Mortara ja Esteban Gutiérrez. ”Auto oli oikein hyvä. Edistyimme testeissä tasaisesti, mutta aika kuluu nopeasti ja meillä on vielä paljon tehtävää, Vandoorne kommentoi testiajojen jälkeen. ”Tiimi on kasvanut mainiosti yhteen henkisesti, ja olemme saaneet kuljettajilta paljon arvokasta palautetta. Haasteita on kuitenkin vielä paljon ennen kuin ajamme uudella sähköisellä Hopeanuolella ensimmäistä kisaa Ad Diriyahissa”, Mercedes-Benz Formula E -tiimin toimitusjohtaja Ian James jatkaa. Lisää Formula E -sarjasta löytyy osoitteesta https://www.fiaformulae.com/en/championship/race-calendar

Mercedes-Benzin taksimyynti 36 prosentin kasvussa

Kotimainen taksimyynti on elokuun jälkeen yli viidenneksen kasvuvauhdissa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mutta Mercedes-Benzin kasvuluku on yhä peräti 36 prosenttia. Tammi-elokuun aikana asiakkaille on toimitettu 692 uutta Mercedes-Benz-taksia (vrt. 509 autoa 1­–8/2018), mikä tuo 31 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan. Taksikaupan kaksi kärkimallia ovat Mercedes-Benzin E-sarja ja Sprinter (314 ja 235 kpl). Sprinterin markkinaosuuden kasvu on 147,4 prosenttia ja kahden kärkimallin yhteinen markkinaosuus taksikaupassa 25,5 prosenttia. Vito löytyy listan 9. sijalta 72 autolla (+132,3 %) ja C-sarja 18. sijalta 33 autolla.

Sprinter vetää pakettiautomyyntiä viime vuoden tahtiin

Pakettiautoissa Mercedes-Benz on maan 3. suosituin merkki. Yhteensä 1241 auton kokonaismyynti on vain neljä autoa vähemmän kuin elokuun jälkeen viime vuonna ja markkinaosuus 11,8 prosenttia. Elokuun kuukausimyynti nousi 120 uuteen pakettiautoon (+9,1 %). Vito on 4. kysytyin pakettiautomalli (751 kpl, markkinaosuus 7,2 %). Sprinter löytyy sijalta 7 yhteensä 417 autolla ja 4 prosentin osuudella. Sprinterin pakettiautomyynti on 26,4 prosentin kasvussa.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://news.cision.com/fi/?q=veho&q=veho

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Avainsanat: