EQA talvitesteissä: Mercedes-Benzin kompaktimallisto sähköistyy

• Täyssähköinen EQA kompaktiluokkaan tämän vuoden lopulla
  • Talvitestisarja käynnissä Ruotsin Lapissa; erikoiskohteina akusto ja energian talteenotto
  • Genevessä esillä uusi GLA sekä lataushybridit GLA 250 e ja CLA 250 e Coupe- ja Shooting Brake
  • Uusia Mercedes-AMG-malleja ovat GLA 45, E 53 4Matic sedan ja farmari, sekä GLE 63 4Matic+ Coupé
  • Uutuudet saadaan Suomeen syksyllä 2020, plug-in-hybridejä tuolloin reilusti yli 20

Mercedes-Benz esitteli vuoden 2017 Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä Concept EQA:n ja osoitti samalla, kuinka sähköistämisen EQ-strategia toteutetaan kysytyimmässä kompaktimallien kokoluokassa. Konseptin pohjalta kehitetty, uudistuneen GLA:n täyssähköinen sisarmalli EQA esitellään tuotantovalmiina vielä tämän vuoden aikana. Sitä ennen Mercedes-Benz täydentää ladattavien kompaktikokoluokan hybridien valikoimaansa kolmella uudella mallilla, jotka esitellään Geneven autonäyttelyssä 3.3. alkaen. Estradille nousevat ensimmäistä kertaa uudistunut GLA sekä ladattavat plug-in-hybridimallit GLA 250 e ja CLA 250 e, joka nähdään sekä Coupe- että Shooting Brake -versioina.

Täyssähköistä EQA:ta testataan parhaillaan talviolosuhteissa Ruotsin Lapissa. Testisarjassa kiinnitetään erityistä huomiota akun ja auton sisätilojen lämmönhallintaan sekä latauksiin kylmissä olosuhteissa. Huomion kohteena ovat lisäksi ajoturvallisuus, pito- ja kitkaominaisuudet sekä energian talteenoton tehokkuus myös äärimäisissä olosuhteissa jäällä ja lumella.

Hybridien suuri järjestelmäteho varmistaa miellyttävän ajotuntuman

Mercedes-Benzin kompaktin hybridimalliston kehityksessä pääpaino on ollut ajamisen ilossa ja auton vaivattomissa sähköisissä käyttöominaisuuksissa. Voimanlähteenä hyödynnetään 1,33 litran nelisylinterisen bensiinimoottorin ja 75 kW:n tehoisen sähkömoottorin tuottamaa yhteisvoimaa. Järjestelmäteho on 160 kw (218 hv) ja kokonaisvääntö 450 Nm. Sähkömoottorin EQ Power -avustuksen ansiosta autot reagoivat herkästi kaasupolkimen painallukseen.

Uudet CLA Coupé – ja CLA Shooting Brake plug-in-hybridit sekä uudet AMG-versiot saapuvat Suomeen 3. vuosineljänneksen aikana. GLA-pistokehybridi saapuu Suomeen 4. vuosineljänneksen aikana. Mercedes-Benz tarjoaa jo nyt markkinoiden laajimman pistokehybridimalliston, ja vuoden loppuun mennessä vaihtoehtoja on jo reilusti yli 20. Mercedes-Benzin kompaktimallisto ja sen pistokehybridivaihtoehdot löytyvät tämän tiedotteen viimeiseltä sivulta (liite).

Uudesta GLA:sta myös suorituskykyiset Mercedes-AMG-versiot

Mercedes-Benz esittelee Genevessä myös viisi uutta Mercedes-AMG-mallia: 3.0 litran kuusisylinterisellä rivimoottorilla ja EQ- Boost-sähkömoottorilla (320 kW/435 hv) varustetut E 53 4Matic sedan- ja farmarimallit, GLE 63 Coupén 4.0 litran V8-biturbomoottorilla ja EQ Boost -sähkömoottorilla (420 kW/571 hv, S-mallissa 450 kW/612 hv) sekä GLA 45 4Matic+ - ja GLA 45 S 4Matic+ -mallit. Näin kompaktiautoissa on jatkossa tarjolla SUV-luokassa sellaista suorituskykyä ja ajamisen iloa, joka vetoa vannoutuneeseen urheiluautojenkin ystävään. GLA:n 2-litrainen AMG-voimanlähde on voimakkain sarjatuotannossa oleva nelisylinterinen turboahdettu moottori, ja se on tarjolla kahtena tehoversiona: 285 kW/387 hv sekä 310 kW/421 hv (S-versio). Teknisiin hienouksiin moottorin rinnalla kuuluvat muun muassa aktiivinen AMG Performance 4Matic+ -neliveto, AMG Torque Control -pidonhallinta sekä AMG Speedshift DCT 8G -automaattivaihteisto.

Mercedes-Benz korostaa sähköisen liikkumisen läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta

Yksi koko Daimlerin toiminnan tulevaisuuden kulmakiviä on määrätietoinen sähköisen liikenteen ja liikkumisratkaisujen kehittäminen. Mercedes-Benz aikoo omaksumansa Ambition 2039 -strategian mukaisesti kyetä tarjoamaan asiakkailleen kokonaan CO2-neutraalin automalliston seuraavan 19 vuoden aikana. Kestävän liikenteen tärkeä edellytys on toiminnan läpinäkyvyys. Siksi Mercedes-Benz on – ensimmäisenä premium-autonvalmistajana – aloittanut yhteistyön Science Based Targets Initiative -organisaation kanssa. Riippumaton SBTI arvioi jatkossa kaikkien Mercedes-Benzin asettamien ja toteuttamien ympäristötavoitteiden ja ­toimien tieteellisen pohjan. Samalla se varmistaa, että yhtiö toimii linjassa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa.

Geneven Autonäyttelyn live stream tiistaina 3.3

Mercedes-Benz tarjoaa toimittajien käytettäväksi digitaalisen henkilökohtaisen työkalun. Toimittajien työtä helpottamaan luotu työkalumme näyttää Mercedes-Benzin mediatilaisuuden suorana Genevestä tiistaina 3.3 klo 09:30 alkaen https://media.mercedes-benz.com/gims2020.

Mercedes Me media on avoin työkalu, johon ei tarvita käyttäjätunnuksia tai salasanoja.

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi

Jari Nyberg, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh 050-568 5697, jari.nyberg@veho.fi