F 125! –konsepti määrittää edustusluokan tulevaisuutta

• F-Cell-plug-in-hybridimoottorilla jopa 1000 kilometriä latauksella ilman päästöjä.
  • Energiatehokkaat litium-sulfaattiakut kaksinkertaistavat nykyisen suorituskyvyn.
  • e4Matic-nelivedon perustana jokaiseen pyörään sijoitetut sähkömoottorit.
  • Nelipaikkainen edustusluokan auto ultrakevyellä korilla ja lokinsiipiovilla.
  • Esillä myös lähes tuotantovalmis B-sarjan E-Cell Plus Range Extender –bensiinimoottorilla.
  • Concept A kertoo Mercedesin uusien kompaktiautojen muotoilusta ja varustelusta.

Mercedes-Benz Frankfurtin autonäyttelyssä

125-vuotiasta autoa juhlistava F 125! –konseptimalli viitoittaa edustusluokan tulevaisuutta yhtä autosukupolvea pidemmälle. Tähtäin on vuodessa 2025 ja sen jälkeisessä ajassa. Monet nyt esitellyistä teknisistä ratkaisuista ovat vasta kehitysvaiheessa, mutta niiden käyttöönottoa tulevaisuuden sarjavalmisteisissa automalleissa pidetään täysin mahdollisina.

F 125! –mallin tärkeimmät tekniset yksityiskohdat ovat:

• Täysin päästötön vetyteknologia ja jopa 1000 kilometrin toimintamatka, josta 50 kilometriä voidaan ajaa pelkästään akkuvoimalla.
  • Innovatiivinen, ultrakevyt hybridirakenne, jossa on käytetty kuituvahvisteisia muoveja, lasikuitua, alumiinia ja korkealujuusterästä. Rakenne mahdollistaa huomattavan painonsäästön ja erityiset rakenneratkaisut kuten B-pilarien puuttumisen ja lokinsiipiovet.
  • Erittäin tehokkaat litium-sulfaattiakut, joiden energiatiheys on 350 kW/kilo eli jopa kaksi kertaa suurempi kuin nykyisin.
  • Lattiarakenteeseen integroitu vetytankki, johon mahtuu 7,5 kiloa vetypolttoainetta. Käyttöpaine on vain 30 baria (nykyisin 700 baria), joten tankilta ei enää vaadita sylinterimäistä muotoa ja se voidaan helposti yhdistää osaksi auton muita rakenteita.
  • Sähköinen e4Matic-neliveto pyöriin sijoitetuilla erillisillä sähkömoottoreilla, joiden yhteisteho on 170 kW (231 hv) ja huipputeho 230 kW (313 hv).
  • Kiihtyvyys 0­–100 kilometriin 4,9 sekuntia, huippunopeus 220 km/h.
  • Kulutus 790 grammaa vetyä/100 km (vastaa 2,7 litraa dieseliä/100 km).
  • Kosketukseen, puheääneen ja kädenliikkeisiin perustuva hyöty- ja mukavuustoimintojen hallinta ­– esimerkiksi lokinsiipiovet voidaan avata ja sulkea kädenliikkeellä.
  • 3D- ja projektorinäytöt, joiden kautta voidaan seurata esimerkiksi liikennetilannetta auton takana ilman taustapeilejä.
  • Seuraavan sukupolven ”@yourComand”-infotainment- ja telematiikkajärjestelmät, jotka tarjoavat jatkuvan yhteyden sosiaaliseen mediaan ja uudentyyppisiin pilvipalveluihin. Social Community –avustimen avulla kuljettaja voi esimerkiksi itse päättää, kuka saa häneen yhteyden autossa tai kuka voi vastaanottaa autosta lähetettyä informaatiota.
  • Advanced Driving –avustin mahdollistaa osittain automaattiset ohjausliikkeet.
  • Car-to-X—kommunikaatiojärjestelmän kautta F 125! voi vaihtaa informaatiota muiden ajoneuvojen ja liikennejärjestelmän kuten liikennevalojen ja liikenteen ohjauskeskusten kanssa.
  • Mitat: pituus 4998 mm, leveys 1980 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 3333 mm.
  • Paino 1700 kg, tavaratila 470 litraa, renkaat 245/35 R23.

B-sarjan E-Cell Plus –mallilla 600 kilometrin toimintamatka

Mercedes-Benz esittelee Frankfurtissa myös lähellä tuotantomallia olevan B-sarjan E-Cell Plus –version. Kyseessä on Mercedesin ensimmäinen sähköautomalli, joka on varustettu polttomoottorilla eli niin sanotulla Range Extenderillä. Ratkaisun mahdollistaa uuden B-sarjan Energy Space –rakenne, joka on suunniteltu erityisesti vaihtoehtoisia voimanlähteitä varten. E-Cell Plus on tarkoitus tuoda sarjatuotantoon vuonna 2014.

B-sarjan E-Cell Plus voi kulkea sähkömoottorilla 100 ja kolmisylinterisellä, 1-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla lisäksi 500 kilometrin matkan. Bensiinimoottori myös lataa auton litiumakkua alhaisilla kierrosnopeuksilla. Polttomoottorin sytytys ja sammutus tapahtuu täysin automaattisesti ilman, että kuljettaja huomaa mitään muutosta ajamisessa. Jos akun varaustaso putoaa liian alas, polttomoottori käynnistyy aina. Sähkömoottorin jatkuva teho on 70 kW (90 hv) ja polttomoottorin 50 kW (63 hv).

Sähkömoottorin 100 kilometrin toimintamatka riittää tutkimusten mukaan 80 prosenttiin päivittäisistä ajomatkoista. Yhteensä 600 kilometrin toimintamatka täyttää mainiosti myös pidemmät matkatarpeet. Kun moottorit toimivat yhdessä, CO2-päästöt ovat ainoastaan 32 g/km. Kuten muutkin uuden B-sarjan autot, E-Cell Plus –versio on varustettu Collision Prevent Assist –törmäyksenestoavustimella.

Concept A sai innoitusta ilmailuteollisuudesta

Frankfurtissa esiteltävä ja Shangain autonäyttelyssä nähdyn Concept A –malli ulkonäössä on viitteitä ilmailuteollisuudesta sekä F 800 Style –prototyypistä. Keula on varsinainen katseenvangitsija, sillä Mercedesin tähtimerkkiä näyttää ympäröivän kokonainen tähtitaivas ja etumaski koostuu metallinhopeisista kuusikulmioista. Tähtitaivas-aihe toistuu led-ajovaloissa, jotka muodostuvat erillisistä valopisteistä.

Kojelauta on lentokoneen siiven muotoinen ja päällystetty läpinäkyvällä ja joustavalla tekstiilimateriaalilla. Ilmansuutinten muotoilu muistuttaa suihkukoneiden moottoria, punaisina hohtavat mittaristot puolestaan suihkumoottorin jälkipoltinta. Concept A:n toimintoja ohjataan älypuhelimen avulla. Kaikki toiminnot näkyvät kuvakkeina kojelaudan monitoiminäytössä. Toimintoja selaillaan pyöritettävällä monitoiminäppäimellä ja otetaan käyttöön painamalla näppäin alas. Näytön kuva on ainutlaatuisen terävä ja kolmiulotteinen.

Concept A:n voimanlähteenä on uuden M270-sarjan nelisylinterinen bensiinimoottori, joka on asennettu keulalle poikittain. Voimansiirrosta vastaa Mercedes-Benzin uusi kaksoiskytkinvaihteisto. Molemmat esitellään Frankfurtissa myös tuotantovalmiina uudessa B-sarjassa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,