G-sarja tarjoaa ratkaisut vaativimpaankin ammattikäyttöön

• Kolme suorituskykyistä korimallia: Station Wagon, Umpiauto ja Alusta. • Kaikissa voimanlähteenä Euro 5 –päästönormin täyttävä 3.0 V6 CDI –dieselmoottori. • Perustana yli 30 vuotta valmistettu G-sarja ja sen ylittämättömät maasto-ominaisuudet.

Mercedes-Benz G Professional -mallisto Mercedes-Benzin jäljittelemätön G-sarja on jo yli 30 vuoden ajan luonut mittapuut kaikkein suorituskykyisimpien ja kestävimpien maastoautojen rakentajille. Historiansa aikana G-sarjan autoja on myös muunneltu useisiin erityiskäyttötarkoituksiin kuten ambulansseiksi, sammutusajoneuvoiksi ja pelastuskäyttöön. Kokonaan oma lukunsa ovat G-sarjan sotilasajoneuvosovellukset aina kokoon taittuvalla katolla varustetuista Soft-Top-malleista ankarimmatkin suojausvaatimukset täyttäviin Guard-malleihin saakka. G-sarjan 30-vuotisjuhlien yhteydessä vuonna 2009 esiteltiin uudelleen myös G-sarjan 461-mallisarja, joka on tehty vaativaan ammattikäyttöön. Sen perustana on G-sarjan sotilaskäyttöön tarkoitettu G 280 CDI –dieselversio. Uusi G 300 CDI on tarjolla kolmena Professional-koriversiona ¬nyt myös Suomessa. G Professional –mallit tarjoavat taloudellisen ja takuulla kestävän ratkaisun ammattikäyttöön ja mitä erilaisimpiin käyttötarpeisiin. Kaikkien G Professional-mallien voimanlähteenä on 3,0-litrainen V6 CDI –dieselmoottori, joka tarjoaa 135 kilowatin (183 hv) tehon ja 400 newtonmetrin huippuväännön. Moottori täyttää Euro 5 –päästönormit, ja vaihteensiirrosta huolehtii 5-portainen automaattivaihteisto. Huippuluokan maastoajo-ominaisuudet takaa Mercedes-Benzin patentoima runkorakenne, joka perustuu kiertymisvakaaseen tikapuurunkoon. Lisäksi autoista löytyy jatkuva neliveto, jakovaihteisto maastovälityksin, kierrejousitettu jäykkä akseli sekä kolme tasauspyörästön lukkoa. Lukkiutumattomat ABS-jarrut voidaan kytkeä pois päältä maastoajossa. G Professional –malliston maasto-ominaisuudet ovat muutenkin omaa luokkaansa. Auto kykenee kahlaamaan 600 milliä syvässä vedessä. Auto nousee vaivatta 80-prosenttista rinnettä ja kestää vielä 54 prosentin sivuttaiskallistuksen. Maavara on 213 milliä. Autoissa on sekä 12 V että 24 V sähköjärjestelmät. Haluttaessa autot voidaan varustaa myös monilla erikoisvarusteilla kuten ilmastoinnilla, nestekiertoisella lisälämmittimellä tai vinssillä. Takaoven saa kaksiosaisena, kuormatilan lattian vaneroituna ja konepellin kuorman painoa kestävänä. Tarjolla ovat myös All-Terrain- ja Mud-Terrain-maastorengastukset. Kolme korimallia, loputtomasti käyttömahdollisuuksia Mercedes-Benz G 300 CDI Station Wagon (BA6) on perinteinen, neljällä sivuovella sekä takaovella/-ovilla varustettu B/C-luokan henkilöautomalli. Istuimia on neljä, ja auton akseliväli 2850 millimetriä. Auton omapaino on 2510 kiloa ja kantavuus 990 kiloa. Sallittu kokonaispaino on 3500¬–3550 kiloa. Huippunopeus on 160 km/h. Istuimet käännettynä autoon jää 1,3 m3 kuormatila. G 300 CDI Umpiauto (BA4) on ulkoisesti samankokoinen kuin Station Wagon, mutta autossa on vain kaksi istuinta, kaksi sivuovea sekä takaovi/-ovet eikä lainkaan sivuikkunoita. Van-mallin omapaino on 2585 kiloa ja kantavuus 970 kiloa ja sallittu kokonaispaino on 3500¬–3550 kiloa. Akseliväli on jälleen 2850 milliä ja huippunopeus 160 km/h, mutta hyötytavaratila jo 2,9 m3. Molempien em. mallien ulkomitat ovat (pituus/leveys peileineen/korkeus): 4643/1960/2020 milliä. Professional-mallistossa on tarjolla myös G 300 CDI Alusta (BA9), joka tarjoaa loistavan ja äärimmäisen lujan lähtökohdan kaikille ajoneuvon päälirakentajille. Alustan ulkomitat ovat (pituus/leveys peileineen/korkeus): 5053/2514/2090 milliä ja akseliväli 3428 milliä. Kaksipaikkaisen ohjaamon ja alustan omapaino on 2410 kiloa, mutta kantavuus ilman lavaa jopa 1890 kiloa ja sallittu kokonaispaino näin 4300 kiloa. Tämän C/C1-luokan hyötyajoneuvon suurin sallittu nopeus on 90 km/h. Alustalle löytyy useita kokeneita ja hyvin osaavia päälirakentajia myös Suomesta kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. Kaikki G Professional –versiot hyötyvät G-sarjan kolme vuosikymmentä kestäneestä evoluutiosta ja maastoajoneuvoista hankitusta ainutlaatuisesta kokemuksesta. Optimaalisten maasto-ominaisuuksien lisäksi G-sarjan autoja leimaavat kestävyys, huippuluokan käytännön suorituskyky sekä alhaiset elinkaarikustannukset. G-sarjan autot ovat tuotteena erittäin pitkäikäisiä ja tarjoavat näin parhaan mahdollisen vastineen niihin sijoitetulle pääomalle. Hinnat G Professional –mallistossa alkaen kuorma-autona 74.400 euroa. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.media.daimler.com www.mercedes-benz.fi Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Risto Horn, Veho Group Oy An Veho Hyötyajonuevot, puh. 0500 35502, risto.horn@veho.fi