GLC aloittaa Mercedes-Benzin SUV-mallien uudistuksen

• Fuso Canter E-Cell toi 1000 euron säästöt 10 000 kilometrillä

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benzin kesäkuun markkinaosuus 4,8 prosenttia

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja myytiin kesäkuussa 436 kappaletta, mikä toi 4,8 prosentin markkinaosuuden. Vuoden ensimmäisen puoliskon eli tammi-kesäkuun aikana on myyty yhteensä 2726 uutta Mercedes-Benziä, ja markkinaosuus oli 4,7 %. Mercedes-Benz on näillä luvuilla maan 10. myydyin henkilöautomerkki. Alkuvuoden myyntisuosikki on ollut C-sarja 834 autolla ja 1,5 prosentin osuudella markkinoista. C-sarjan kysyntä on vahvistunut vuodessa 10 prosenttia. Mercedes-Benzin yritysmyynnin osuus oli kesäkuussa 150 kpl, markkinaosuus 5,2%. Yritysmyynnissä Mercedes-Benz oli 8. myydyin automerkki.

Uusi GLC tuo coupé-laatua keskikokoluokan SUV-mallistoon

Mercedes-Benz GLC jatkaa edeltäjänsä GLK:n tiellä, mutta on pidentynyt 120 ja leventynyt 50 milliä edeltäjästään. Akseliväli on 118 milliä pidempi. Koria luonnehtivat lihaksikas muotoilu ja pidennetty matkustamo mataline ikkunalinjoineen. Muotoilu on esimakua linjasta, joka tulee näkymään kaikissa Mercedesin uusissa SUV-malleissa. GLC:stä on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorista vaihtoehtoa. Mallien kulutus- ja päästötasot ovat pudonneet 12–19 prosenttia. Kaikki GLC-mallit on varustettu 4Matic-nelivedolla. Valikoimaan kuuluu myös lataushybridimalli, GLC 350 e 4Matic. Dynamic Select –valitsimen avulla kuljettajan käytössä on viisi ajotilaa, ja tarjolla on kokonaan uusi Off-Road Engineering –paketti helpottamaan maastoajoa.

E-sarja on Mercedes-Benzin historian myydyin automalli

Mercedes-Benzin E-sarjan autoja on myyty jo yli 13 miljoonaa kappaletta. Näillä luvuilla E-sarja on Mercedes-Benzin kaikkien aikojen myydyin automalli. Viime vuonna E-sarjan sedan- ja farmarimalleja toimitettiin asiakkaille 257 571 kappaletta, ja myynti lisääntyi 6,2 prosenttia. Sedanin suurimmat markkina-alueet löytyvät Kiinasta ja Yhdysvalloista, joissa esimerkiksi viime toukokuussa myytiin joka toinen sedan-mallinen E-sarjalainen. Farmari puolestaan on kysytty erityisesti Euroopassa. Kotimarkkinoilla Saksassa molemmat korimallit ovat yhtä suosittuja.

Daimler investoi miljardin kompaktimallien tuotantoon Rastattissa

Mercedes-Benz tehostaa Saksan Rastattin tehtaansa tuotantoa miljardin euron panostuksella vuosina 2015­–2020. Sijoitus takaa tehtaan tuotantokapasiteetin huomattavan kasvattamisen ja kompaktimalliston valmistamisen tehtaalla myös jatkossa. Tehtaanjohdon ja työntekijöiden välillä on solmittu myös paikallisesta tuotannon tehostamissuunnitelmasta, joka tekee mahdolliseksi työaikojen joustavan suunnittelun ja yli sadan miljoonan euron suuruiset kustannussäästöt. Tehtaalle luodaan 250 uutta työpaikkaa entisten 6500 työntekijän lisäksi. Sopimus on voimassa vuoteen 2024 asti.

Professori Rodolfo Schöneburgille IEEE-turvallisuuspalkinto

Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja, professori Rodolfo Schöneburg otti New Yorkissa vastaan kansainvälisen sähkö- ja elektroniikkainsinöörien liiton IEEE-turvallisuuspalkinnon. Palkinnon myöntämisen perusteena oli S-sarjaan kehitetty ylöspäin ojentuva ja valaistu turvavyön kiinnityssolki, joka helpottaa takapenkin turvavyön kiinnittämistä. Kun vyö on kiinni, solki vetäytyy automaattisesti ala-asentoon ja kiristää turvavyön. Järjestelmään sisältyy myös Pre-Safe-turvatoiminto, joka kiristää vyötä entisestään mikäli törmäys näyttää väistämättömältä. Vuonna 1959 Venezuelassa syntynyt Rodolfo Schöneburg on johtanut Mercedes-Benzin turvallisuustutkimusta ja –kehitystä vuodesta 1999 alkaen.

Mercedes-Benz G 500 4x42 pääsee sarjatuotantoon

Alun perin näyttelyautona ensiesitellyn Mercedes-Benz G 500 4x42 –mallin sarjatuotanto on käynnistymässä. Kyseessä on G-sarjan viides tuotantomalli ja se on varustettu nelivedolla, portaaliakseleilla ja 4-litraisella V8-kaksoisturbomoottorilla. Tehoa on tarjolla 310 kW (422 hv) ja vääntöä 610 Nm, ja malli täyttää Euro 6 –päästötason vaatimukset. Suorasuihkutusmoottori perustuu Mercedes-AMG:n uuden sukupolven V8-voimanlähteeseen. Mercedes-Benz G 500 4x42 saadaan G-sarjan myyntivalikoimiin tämän vuoden lopulla.

Fuso Canter E-Cell toi 1000 euron säästöt 10 000 kilometrillä

Täyssähköinen Fuso Canter E-Cell osoitti säästöpotentiaalinsa Portugalissa vastikään päättyneissä käyttötesteissä. Kahdeksaa kokeiluautoa käytettiin lyhyen matkan kuljetuksiin sekä kunnossapito- ja jakelutehtäviin muun muassa Lissabonissa, Portossa ja Sintrassa. Alustavien tulosten mukaan täyssähkökuorma-auton käyttökulut olivat jopa 1000 euroa halvemmat kuin vastaavan dieselmallin 10 000 kilometrin ajomatkalla. Keskimääräinen toimintamatka latauksella oli yli 100 kilometriä, ja autoilla voitiin kuljettaa jopa 2000 kilon hyötykuorma.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fiTiedotusvälineille 12.2.2015