• Veho Oy Ab/

Huoltoverkoston monimerkkiyhteistyö luo edellytykset Sisu ja Renault kuorma-autojen myynnin kasvulle

Ammattitaitoinen ja riittävän suuren paikkakuntakohtaisen autokannan kattava huoltoverkosto on perusedellytys SISU ja Renault kuorma-automyynnin kehittymiselle, sanoo Sisu Auton toimitusjohtaja Olof Elenius.

- Yhteistyö Veho Hyötyajoneuvojen kanssa huolto- ja korjaamopalveluiden osalta on ollut peruslähtökohta, kun Sisu Auto on halunnut varmistaa SISU ja Renault kuorma-autojen toimintavarmuuden ja kattavan asiakaspalvelun koko maassa, Elenius sanoo.

Elenius muistuttaa, että SISU ja Renault huoltoverkosto on markkinoiden kattavin. Veho Hyötyajoneuvojen lisäksi lähes 40 valtuutetun toimipisteen verkostoon kuuluu lukuisia Raskoneen ja yksityisten yrittäjien huoltokorjaamoja.

- Tässä yhteydessä on syytä korostaa, että monimerkkiyhteistyö koskee nimenomaan huoltotoimintoja. SISU ja Renault kuorma-autojen myynti toimivat edelleen omina itsenäisinä yksikköinä yhteistyökumppaneiden tiloissa, Elenius sanoo

Sisu Auto on viime vuosien strategiassaan painottunut voimakkaasti järeiden, vaativiin ajo-olosuhteisiin suunniteltujen moniakselisten kuorma-autojen valmistukseen. Autot ovat myös pääsääntöisesti asiakkaan ajotehtävän mukaisesti varusteltuja jo heti tehtaalla.

- Vaativat ajo-olosuhteet, teknologian jatkuva monimutkaistuminen ja koko ajoneuvon kattava huoltovastuu asettavat entistä suuremmat vaatimukset myös huoltokorjaamoverkostolle, muistuttaa Elenius.

Suomen markkinoilla SISU keskittyy strategiansa mukaisesti heti ajoon valmiiden järeiden moniakselisten puutavara-, maansiirto-, tienhoito-, koneenkuljetus-, vaihtolava- ja nosturiautojen suunnitteluun ja valmistukseen.

Itsenäisenä ja innovatiivisena valmistajana Sisu Auto pystyy nopeasti hyödyntämään maailman johtavien komponenttivalmistajien osaamista ja tarjoamaan asiakkaan ajotehtävää parhaiten palvelevia tehdasvarusteltuja yksilöllisiä ratkaisuja – ja tarvittaessa myös hyvin nopealla toimitusajalla.

Tästä on hyvä esimerkki Metko 2008 näyttelyssä esitelty uusi heti ajoon valmis SISU Carrier koneenkuljetusauto. SISU Carrier laajentaa tehdasvarusteltujen autojen tuoteperhettä ja on SISU Timber puutavara-auton ohella yksi vastaus raakapuun korjuun ja logistiikan nopeasti muuttuneisiin tarpeisiin, kun puu joudutaan hakemaan yhä vaikeammista paikoista, kuljettamaan huonokuntoisemmilla teillä ja jatkuvasti kiristyvillä aikatauluilla.

Sisu Auto on vahvistanut myös vientitoimintaansa ja armeijakäyttöön suunniteltujen erikoiskuorma-autojen markkinointia. Tästä ovat osoituksena Suomen puolustusvoimien ja Liettuan armeijan mittavat SISU maastokuorma-autojen tilaukset.

Siviilikuorma-autojen vienti Venäjälle on myös vahvassa kasvussa – siitä tuoreimpana esimerkkinä yli 100:n SISU puutavara-autoyhdistelmän ja maansiirtoauton kauppa Venäjälle ILIM Groupille Irkutskin alueella.

Suomen Autoteollisuus -konserniin kuuluva LT Finland Oy vastaa Renault kuorma-autojen maahantuonnista ja myynnistä. Euroopan suurimpiin valmistajiin kuuluva Renault Trucks on vakiinnuttanut asemansa erityisesti taloudellisten ja varmatoimisten jakelu- ja rahtiautojen merkkinä myös Suomessa.

Renaultin mallisto on parin viime vuoden aikana uudistunut täydellisesti, tuoreimpina esimerkkeinä juuri esitelty uusi Renault Magnum ja 13 litran DXi moottori järeään Renault Kerax mallistoon.

- Renaultin nousu merkittävään asemaan Suomen kuorma-automarkkinoilla on alusta asti perustunut kykyyn tarjota asiakkaille koko maan kattava ammattitaitoinen huoltokorjaamoverkosto, sanoo LT Finland Oy:n toimitusjohtaja Erkki Evilä.

Viime vuonna käynnistynyt monimerkkiyhteistyö Veho Hyötyajoneuvojen kanssa vahvistaa Evilän mukaan mahdollisuuksia tarjota parasta mahdollista huollon asiakaspalvelua Renault asiakkaille myös tulevaisuudessa.

- Esimerkiksi uusien päästömääräysten asettamat vaatimukset moottoriteknologian hallitsemiselle ja sen aiheuttamat haasteet korjaamoverkoston koulutukselle ja investoinneille ovat niin mittavia, ettei niihin välttämättä pystytä vastaamaan ilman yhteistyötä, Evilä sanoo.

Kuljetusyritysten kiristyneet aikataulut ja kustannuspaineet edellyttävät, että autot pystytään pitämään tuottavassa työssä mahdollisimman tehokkaasti. Tämä puolestaan asettaa korjaamoverkostolle entistä suuremman tarpeen palvella asiakkaita 24/7 –rytmillä.

- Tästä hyvä esimerkki on monipuolisesti varustetut huoltoautot, joiden ylläpito ja toimintavalmius Pohjois-Suomen alueella ei olisi mahdollista ilman monimerkkiyhteistyötä.

Tulevaisuuden ratkaisut eivät tule vähentämään korjaamoverkon jatkuvan koulutuksen ja investointien tarvetta. Uudet vaihtoehtoiset polttoaineet, tulossa olevat päästömääräysten kiristymiset ja jatkuvasti monipuolistuva polttoaineen kulutuksen vähentämiseen tähtäävä teknologia tulevat olemaan jo muutaman vuoden sisällä normaalia arkipäivää.

- Juuri päättyneessä IAA kuorma-autonäyttelyssä Renault Trucks esitteli uuden Premium Hybrys hybridiauton, joka on jo käytännön ajossa.

- Automatisoidut Optidriver ja Optitronic vaihtamisjärjestelmät ovat tulossa vauhdilla myös kevyisiin jakeluautoihin ja raskaampiin maansiirto- ja puutavara-autoihin. Myös ajomukavuutta ja turvallisuutta lisäävä auton eri toimintoja ohjaava elektroniikka lisääntyy jatkuvasti, kuvaa Evilä alan nopeaa kehitystä.

Toimitusjohtaja Olof Elenius, Oy Sisu Auto Ab, puh. 0400 203 146
Toimitusjohtaja Erkki Evilä, LT Finland Oy, puh. 040 543 4890