Kauko Karhu Oy:lle kolme uutta Mercedes-Benz Actros 2551L -rahtiautoa elintarvikekuljetuksiin

Veho Hyötyajoneuvot on toimittanut kajaanilaiselle Kauko Karhu Oy:lle kolme uutta Mercedes-Benz Actros 2551L -kuorma-autoa. Kuljetusalalla vuodesta 1979 lähtien toimineella yrityksellä on Kajaanin lisäksi toimipisteet myös Seinäjoella ja Kuopiossa. Uudet autot tulevat Tuoretie Oy:n kuljetuksiin ja kuljettavat elintarvikkeita Atrialta Nurmosta.

”Tärkeimpiä argumentteja kaluston valinnassa olivat polttoainetaloudellisuus, Mercedes-Benzin pitkät huoltovälit sekä kattava huoltoverkosto. Ajoneuvoihin valitsimme huoltoleasingin sen helppouden vuoksi. Saamme tarvitsemamme ajoneuvot valmiina pihaan ja kustannukset ovat tarkasti tiedossamme”, Kauko Karhu Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Kohtala kertoo.

Nyt toimitettavissa Mercedes-Benz Actros 2551L 6x2 -malleissa on uudet toisen sukupolven OM471-moottorit, joiden iskutilavuus on 12,8 litraa, teho 375 kW (510 hv) ja vääntömomentti 2 500 Nm. Autoissa on suurteho-moottorijarru (n. 410 kW kierrosluvulla 2300/min). Lisäksi autojen varusteisiin kuuluvat mm. ajovakausjärjestelmä, kaistavahti, vireystila-avustin, aktiivinen jarruassistentti, valaistu Mercedes-tähti keulalla sekä kaksois-xenon-valot. Ohjaamona autoissa on 170 mm:n moottoritunnelilla varustettu ClassicSpace.

Autojen erityisvarusteisiin kuuluu myös älykäs vakionopeudensäädin Predictive Powertrain Control (PPC). GPS-tuettu vakionopeudensäädin tunnistaa satelliittipaikannusjärjestelmän ja 3D-kartan avulla tien kulun sekä lähestyvät ylä- ja alamäet. Näin ajaminen on mahdollisimman taloudellista. PPC:llä on mahdollista saavuttaa jopa viiden prosentin polttoaineen säästö.

Lisäksi autoissa on vakiovarusteena kokonaistaloudellisuutta parantava FleetBoard-telematiikkajärjestelmä. Aktivoituna FleetBoard mm. taltioi lakisääteiset piirturitiedot ja kertoo samalla kuljettajan lepo- sekä ajoajat ja mahdollistaa näin auton mahdollisimman tehokkaan käytön. Laite on myös mahdollista integroida kuljetusyrityksen omiin järjestelmiin. FleetBoard mahdollistaa ajoneuvon karttaseurannan, huoltojen ja mahdollisten häiriöiden etäseurannan sekä taloudelliseen ajotapaan tähtäävän kuljettajan ajotavan objektiivisen arvioinnin.

Jotta kuljettajat osaavat käyttää uutta autoa mahdollisimman tehokkaasti ja hyväksikäyttää kaikkia sen ominaisuuksia, sisältyy jokaisen uuden Mercedes-Benz-kuorma-auton hintaan kuljettajan Mercedes ProfiDriver -koulutus.

Tomi Tiittanen, myyntijohtaja, Mercedes-Benz-kuorma-autot, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400-972677, tomi.tiittanen@veho.fi

Nina Uschanov, markkinointi- ja PR-päällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050-4421522, nina.uschanov@veho.fi