• Veho Oy Ab/

Helsinki 11.5.2004 Julkaisuvapaa heti Kesän tullen smart * forfour kasvattaa smart-perheen kiehtovaksi mallistoksi ja smart roadster -urheilumalli tuo puhtaan ajamisen ilon klassisten urheiluautojen tapaan * smart-tuotenimi kirjoitetaan aina pienellä alkukirjaimella Yksilöllisten ja innovatiivisten smart city-coupén ja avomalli smart cabrion rinnalle mallistoon saadaan kokonaan uusia uria kompaktien perheautojen luokassa aukova käytännöllinen viisipaikkainen smart forfour -malli. Alle tuhatkiloinen smart forfour liikkuu sporttisesti ja tarjoaa ajonautintoa yhtä aikaa viidelle hengelle. Vastaisuudessa kaksipaikkaiset kaupunki-smartitkin tunnetaan forfourin kanssa samanhenkisillä mallinimillä smart fortwo ja smart cabrio fortwo. Yhdessä urheilumallien smart roadster ja smart roadster coupén kanssa uutuus kasvattaa smart city-coupésta alkaneen ja innostuneen vastaanoton saaneen tuoteperheen kokonaiseksi mallistoksi. smart forfourin lanseeraus 15.-16.5.2004. Autoilevaa maailmaa vuodesta 1998 ihastuttaneen smartin mallisto saa luonnollisen jatkeen forfour-mallista. Nyt smart-autoilusta voi nauttia täysin siemauksin myös suuremmalla joukolla ajettaessa. Edistykselliset ja elämäniloa huokuvat smart-henkilöautot rikkovat rohkeasti perinteisten autosegmenttien rajoja. Niinpä forfour-mallista löytyy paljon sellaista, mitä on totuttu näkevään vasta suurempien autojen varustuksessa. Yksi esimerkki tästä on aina vakiovarusteena seuraava esp-ajonvakautusjärjestelmä. Forfourin myös tunnistaa välittömästi smart-perheen jäseneksi. Autolle ovat tunnusomaisia lyhyt takaylitys ja suuret pyörät. Kaikissa forfour- versioissa on neljä sivuovea ja takaluukku. Auto on kompakti ja sporttinen. Erinomainen muunneltavuus hakee vertaistaan smart-konsepti erottaa forfourin selkeästi muista tämän luokan autoista. Järkevä valinta voi olla myös hyvin hauska. Muun muassa vaihdettavien koripaneelien ansiosta tarjolla on peräti 30 erilaista väriyhdistelmää. Huolimatta kompakteista ulkomitoista forfourin sisätilat yllättävät väljyydellään kaikille smart-autoille tyypilliseen tapaan. Tavarankuljetustilaa smart forfour pystyy tarjoamaan parhaimmillaan hämmästyttävät 910 litraa. Forfourin takapenkki on mitoitettu kolmelle ja keskipaikan matkustajllekin on pääntukensa ja kolmipisteturvavyönsä. Takapenkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa joko haluttaessa lisää polvitilaa tai tavaratilan syvyyttä. Takaistuimet ovat taitettavissa monipuolisesti erilaisia tavarankuljetustarpeita varten. Kuten smart fortwon myös forfourin voi valita perinteisellä lasikatolla tai sähköisellä kattoluukulla varustetulla katolla. Moottorivalikoima riittää joka makuun Etupyörävetoisen forfourin mallivalikoimassa on kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria. Bensiinimoottorit ulottuvat 1,1-litraisesta 55 kilowatin voimanlähteestä aina urheilulliseen 80 kilowattiseen 1,5- litraiseen, joka antaa alle tuhatkiloiselle autolle varsin reippaan suorituskyvyn. Erittäin taloudellisista 1,5-litraisista cdi-dieseleistä on kahta tehoversiota, 50 ja 70 kilowattia. Suomessa myynti alkaa 1,3- ja 1,5-litraisilla bensiinimoottorisilla versioilla. 1,3- ja 1,5-litraiset bensiimimoottorit ovat nelisylinterisiä, 1,1- litrainen ja 1,5-litraiset dieselmoottorit puolestaan kolmisylinterisiä. Bensiinimooottorit kuuluvat uuteen tuoteperheeseen, joka on suunniteltu yhteistyössä DaimlerChryslerin ja Mitsubishin kanssa. Dieselmoottorit ovat Mercedes-Benzin kehittämiä. smart forfourin varustetasoja on kaksi, pulse ja passion. Haluttaessa autoa voi edelleen varustella persoonalliseksi mm. sportpack- varustepaketilla ja urheilullisilla BRABUS-tarvikkeilla. Monipuolinen turvavarustus ja kestävä tridion-turvarunko smart forfourin vakiovarustukseen kuuluu viisiportainen käsivaihteisto. Sen vaihtoehdoksi on saatavilla edelleen kehitetty automatisoitu kuusiportainen softouch plus-vaihteisto. Vaihteenvalinnan voi tässä vaihtoehdossa jättää kokonaan automatiikan hoidettavaksi tai halutessaan voi vaihtaa esimerkiksi lisävarusteena saatavilla ohjauspyörän painikkeilla. smart forfour tarjoaa jo kompaktien perheautojen luokassa täydellisen premium-tuotteen. DaimlerChryslerin ja Mercedes Benz -autojen vaikutus näkyy smart forfourissa muun muassa äänentoiston, navigaatio- ja kommunikaatiolaitteiston sekä lukuisten mukavuus- ja turvatoimintojen korkeassa tasossa. smartien vakiovarustelista sisältää muun muassa esp- ajovakaudenhallintajärjestelmän ja lukkiutumattomat abs-jarrut varustettuna ebd-elekronisella jarruvoiman jaolla. Forfourin jarrut on toteutettu levyjarruilla myös taka-akselilla. smart forfourin rakenteessa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien korkeaan turvallisuustasoon. Viisiovinen smart täyttää törmäystesteissä erittäin korkeat DaimlerChryslerin autoiltaan vaatimat turvastandardit. Sekä kuljettajaa että etumatkustajaa suojaavat etu- ja sivuturvatyynyt. Luja tridion-turvarunko suojaa törmäyksissä ja vaihdettavat koripaneelit ovat käytännölliset, sillä ne kestävät pieniä kolhuja naarmuuntumatta. smart forfour tulee myyntiin keväällä 2004. Ennakkovaraukset ovat alkaneet. Hinnat: Suositush Vapaa Käyttöetu inta autoetu smart forfour 1.1/55 kw 17 990,- 430,- 290,- black basic smart forfour 1.1/55 kw 18 990,- 440,- 300,- pulse smart forfour 1.1/55 kw 21 690,- 480,- 340,- passion smart forfour 1.3/70 kw 19 990,- 460,- 320,- pulse smart forfour 1.3/70 kw 22 690,- 500,- 360,- passion smart forfour 1.5/80 kw 21 490,- 480,- 340,- pulse smart forfour 1.5/80 kw 24 190,- 520,- 380,- passion smart forfour cdi/50 kw 22 490,- 490,- 350,- pulse smart forfour cdi/50 kw 25 190,- 530,- 390,- passion smart forfour cdi/70 kw 23 990,- 510,- 370,- pulse smart forfour cdi/70 kw 26 690,- 550,- 410,- passion smart roadster ja smart roadster coupé: puhdasta ajamisen iloa smart palauttaa ajamisen ilon aitoon 1950- ja 60-lukujen henkeen: roadster ja roadster coupé ovat kevyitä ja ketteriä täysiverisiä urheiluautoja joiden viehätys perustuu valloittavan ulkonäön lisäksi erinomaiseen teho/paino-suhteeseen ja alhaiseen painopisteeseen. Ajamisen hauskuus ei smartin tapauksessa ole kiinni kuutioista. Ainoastaan 790 kiloa painavaa smart roadsteria vauhdittaa tuttu kolmisylinterinen 698-kuutioinen suprex-turboahdettu välijäähdyttimellä varustettu ärhäkkä voimanpesä. Urheilumallissa 60 kilowatin tehoinen voimanlähde takaa smart fortwo-malleista poiketen autolle peräti liki 200 km/h huippunopeuden. Auton keveyden vuoksi kiihtyvyyskin on mainio, alle 10 sekuntia nollasta sataan. Numeroarvoihin tuijottaminen on kuitenkin smart roadsterin kohdalla turhaa. Ajonautinto syntyy välittömästä yhteydestä tiehen ja ympäristöön. Ollaanhan avoautossa jossa istutaan matalalla, ja auto reagoi silmänräpyksessä kuljettajan toiveisiin. Ohjaus on nopea ja tarkka. F1-tyylinen elektroninen kaasupoljin vie käskyt moottorille, ja kuljettaja tuntee voiman muutokset välittömästi selkärangassaan. Vaihteensiirto on niin ikään läheistä sukua Formula 1 -autoissa käytettävälle tekniikalle. Kuljettaja voi vaihtaa ilman kytkinpoljinta salamannopeasti joko ohjauspyörän painikkeista tai vaihdekepistä. Rentouttavaan avoautolla lipumiseen tai huolettomaan kaupunkiajoon vaihteistosta löytyy myös täysin automaattinen vaihto-ohjelma. Ainoastaan 1192 millimetriä korkean smart roadsterin tukevan otteen tiehen takaavat aivan auton kulmiin sijoitetut renkaat. Keveyden ja edistyksellisen moottoritekniikan ansiosta huippuhauska urheiluauto on myös äärimmäisen taloudellinen: kulutus maantieajossa jää ainoastaan 4,3 litraan sadalla kilometrillä. Urheilullisuudesta huolimatta smart roadster on kaikkien smartien tapaan myös erittäin turvallinen. Lukkiutumattomat jarrut elektronisella jarruvoimanjaolla yhdistettynä esp-ajovakaudenhallintajärjestelmään varmistavat turvallisen ajokäytöksen yllättävissäkin tilanteissa. Muista smarteista tuttu tridion-turvarunko tekee avoautosta paitsi esimerkillisen jäykän, myös suojaa matkustajia kuin pähkinän kivikova kuori. Auto täyttää DaimlerChryslerin tiukat turvallisuusvaatimukset. Hinnat: Suositush Vapaa Käyttöetu inta autoetu smart roadster 60 kw 29 900,- 600,- 460,- smart roadster-coupé 60 kw 31 900,- 620,- 480,- smart-mallisto laajenee jatkossakin. Luvassa on SUV-luokan nelivetoinen malli. Vuonna 2006 saapuva uutuus tuntee nimen smart formore. Tiedotteeseen liittyviä valokuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2202, fax. 010 569 2208 Jussi Sepponen, markkinointipäällikkö, Veho Group Oy Ab tel. 010 569 2263, fax. 010 569 2294 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/12/20040512BIT00440/wkr0002.pdf