• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 23.2.2004 Julkaisuvapaa heti Kevät 2004 tuo uuden sukupolven Mercedes-Benz C-sarjaan lisää dynaamisuutta, laatua ja modernia vetovoimaa · Edelleen kehitetyt urheilullinen alusta, ohjaus ja kuusiportainen käsivaihteisto · Nelisylinterinen kompressoriahdettu moottori myös 141 kW/192 hv:n tehoisena · 220 CDI:n teho kasvaa seitsemällä hevosvoimalla 110 kW/150 hv:aan · C 55 AMG: V8 ensi kertaa tässä sarjassa, tehoa peräti 270 kW/367 hv. · Thermatic -automaatti-ilmastointi vakioksi koko mallistoon · Matkustamon uudet sisustusratkaisut tarjoavat entistä enemmän valinnan mahdollisuuksia · Etuosan muotoilu vahvistaa dynaamista vaikutelmaa: uudet valot, jäähdyttimen säleikkö ja tuoreen ilmeen saanut etupuskuri Mercedes-Benz C-sarjan myyntilukemat ovat autonvalmistajan omassakin historiassa ennätykselliset. Toukokuussa 2000 lanseerattua mallia on myyty tähän mennessä jo yli 1 260 000 kappaletta. Koskaan aikaisemmin Mercedes-Benz ei ole myynyt yhtä paljon saman sarjan autoja yhtä lyhyessä ajassa. Suomessa C-sarjan sedan lanseerattiin syksyllä 2000 ja vuoden 2001 aikana mallisto laajeni farmarilla ja sportcoupe´lla. C-sarjan myynnin kasvu omassa kilpailu-ryhmässään, BMW, Saab, Volvo ja Audi, on ollut voimakasta. C-sarja oli ryhmässään menestynein nousija viime vuoden aikana 38,1 %:n myynnin kasvulla. Yksi menestykseen vaikuttavista tekijöistä oli viime syksynä esitelty urheilullinen Sport Pack - varustepaketti. C-sarjan kokonaismyynnistä lähes neljännes meni yritysasiakkaille. C-sarjan laajalla uudistuspaketilla Mercedes-Benz vahvistaa edelleen mallin tuttuja vahvoja piirteitä sekä lisää entisestään C-sarjan autojen dynaamisuutta, mukavuutta ja erinomaista jälleenmyyntiarvoa. Ulkonäkö: uusi etuosan ilme, leveämpi raideväli ja entistä kestävämpi maalipinta naarmuuntumista vastaan C-sarjan suurimmat ulkonäkömuutokset keskittyvät auton etuosaan. Etupuskuri on muotoiltu uudelleen ja sen ilmanottoaukko sijaitsee entistä matalammalla. Jäähdyttimen säleikkö on uusi, ja säleikön kolme ripaa antavat sille entistä leveämmän ja voimakkaamman ilmeen. Rivat on joko maalattu tai mallista riippuen rei´itetty. C-sarjan vakiovarusteeksi tulevat myös kirkaslasiset ajovalot. Auton vahvempaa ja dynaamisempaa luonnetta korostaa myös 1493 millimetristä 1505 millimetriin kasvanut raideväli, samoin kuin vakiovarusteena seuraavat leveät 205/55 R16 -renkaat. Uudistuneen Mercedes-Benz C-sarjan autoon kuuluvat myös Classic- ja Elegance- varustetasojen yhteydessä jo ennestään Avantgarde-mallista tutut sporttisemmat sivuhelmat ja takapuskuri. Lisää hohtoa C-sarjaan tuo ainutlaatuinen nanopartikkeleihin perustuva kirkaslakka, joka muun muassa lisää merkittävästi suojaa naarmuuntumista ja kaikenlaista maalipinnan kulumista vastaan. Kaikkiin mallivaihtoehtoihin kuuluva nanolakkapinta lisää siten edelleen Mercedes- Benz C-sarjan jälleenmyyntiarvoa. Sisustus: uusi ohjaamon muotoilu ja uudistunut sisäilme läpi koko malliston Uudistuneessa sisustuksessa huomio kiinnittyy hillittyyn kromisomisteiden käyttöön monien kojelaudan toimintojen yhteydessä. Istuimet tarjoavat entistä paremman ajomukavuuden, ja niiden viimeistely seuraa kunkin mallivaihtoehdon omaa ilmettä. Ohjaamon keskipisteen muodostavat neljä pyöreää mittaria. Niiden helppolukuinen muotoilu muistuttaa korkealuokkaisen kronometri-kellon ulkonäköä. Kuljettaja voi kätevästi muuttaa nopeus- ja kierroslukumittarin väliin pystyasentoon sijoitetun keskusnäytön säätöjä ohjauspyörään sijoitetuista kytkimistä. Jalopuuviimeistely antaa ylellisen ilmeensä ohjaamolle jo perusmalli Classicin sisustuksessa. Avantgarde-varustetasolla C-sarjan Mercedes- Benzin sisustuksen voi viimeistellä joko tutulla alumiinilla tai linnunsilmävaahteralla. Tämän varustetason vakiovarustukseen kuuluvat myös uudet kangas-Artico-yhdistelmällä verhoillut istuimet. Urheilullisesti säädetty alusta, nopeampi ohjaus ja uusi voimansiirto C-sarjan Mercedes-Benzin alustaa, ohjausta ja käsivalintaista vaihteistoa on hienosäädetty edelleen. Entistä urheilullisemman ja dynaamisemman ajotuntuman tuovia muutoksia kutsutaan yhteisnimellä Direct Control. Muutokset mahdollistavat entistä täsmällisemmän kaarrekäytöksen mukavuudesta tinkimättä. Ohjaus on nopeampi, ja kallistuksenvaimenninta takana on vahvistettu. Vakiovarusteena seuraava kuusiportainen käsivaihteisto on helppokäyttöinen ja takaa erittäin täsmälliset vaihteensiirrot. Uusi, tehokkaampi bensiinimoottori ja lisää puhtia 220 CDI -koneeseen Mercedes-Benz kasvattaa C-sarjan sedanin ja farmarin moottorivalikoimaa tarjoamalla niihin mekaanisesti ahdetun bensiinimoottorin teholtaan 141 kW/192 hevosvoimaa. Tämä moottori oli ennen saatavilla ainoastaan C- sarjan Sports Coupé -malliin. Moottori linkoaa 260 newtonmetrin huippuvääntönsä turvin C 230 Kompressor- sedanin 0-100 kilometrin ainoastaan 8,1 sekunnissa. Huippunopeuttakin kertyy 240 kilometriä tunnissa. Farmarimallin vastaavat lukemat ovat 8,7 sekuntia ja 235 kilometriä tunnissa. Twinpulse-järjestelmän ansiosta polttoaineen kulutus pysyy aisoissa. Sedanin yhdistetty kulutus on vain 8,9 litraa sadalla kilometrillä, ja farmarimallikin pärjää vastaavan matkan 9,3 litralla. Mercedes-Benzin kehittämä Twinpulse-moottoriteknologia yhdistää lukuisia eri tekniikoita kuten kompressoriahtimen, tasapainotusakselit, välijäähdyttimen, neliventtiilitekniikan ja muuttuvan venttiilinajoituksen. Luotettu 220 CDI -moottori saa lisää tehoa. Voimaa on nyt 110 kW/150 hv. Alansa huippua edustava voimanlähde hyödyntää toisen sukupolven yhteispaineruiskutustekniikkaa ja on varustettu tasapainoakselein erityisen tasaisen käynnin takaamiseksi. Yhdistetty kulutus jää tällä moottorilla varustetussa Mercedes-Benz C-sarjan sedanissa ainoastaan 6,1 litraan sadalla kilometrillä. Farmarin vastaava kulutus on 6,6 litraa sadalla. Kehittynyt hiukkasuodatinjärjestelmä, joka ei tarvitse toimiakseen lainkaan lisäaineita polttoaineeseen, varmistaa C 200 CDI ja C 220 CDI - mallien täyttävän tiukat EU4-päästömääräykset, jotka tulevat voimaan vuonna 2005. C 55 AMG: ennätyksiä rikkova suorituskyky tässä autoluokassa Uusi C 55 AMG on ensimmäinen nykyisistä Mercedes-Benz C-sarjan autoista, johon on asennettu V8-moottori. Se tarjoaa täysiverisen urheiluauton suorituskyvyn: 270 kW:n/367 hv:n teho ja 510 newtonmetrin huippuvääntö ovat uusia ennätyksiä tässä autoluokassa. Paikaltaan sataan kilometriin tunnissa uusi C 55 AMG kiihtyy ainoastaan 5,2 sekunnissa. AMG- urheilujousitus ja ohjauspyörään sijoitetut vaihdenäppäimet takaavat todella nautinnollisen ajokokemuksen. Ulkoisesti C 55 AMG eroaa sisaristaan selkeästi muun muassa 80 millimetriä pidemmän etuosansa ansiosta. Etuosaa on jatkettu, jotta voimakas V8-moottori mahtuu vaivatta keulan alle. Myös sivuhelmat ja auton takaosa eroavat tavallisista C-sarjan autoista. C 55 AMG on saatavilla sekä sedanina että farmarina. Vanteet ovat 18-tuumaiset, edessä rengaskoko on 225/40 ja takana 245/35. Teknologia: uusi kääntymisvalotoiminto esittäytyy Mercedes-Benzin C-sarjalla on vahva maine luokkansa teknologisena edelläkävijänä. Uudistunut C-sarjakaan ei tee tästä poikkeusta. Esimerkkinä tästä ovat voimakkaat kaksoisksenon ajovalot, joihin Mercedes-Benz yhdistää nyt erityisen kääntymis-valotoiminnon. Sen ansioista ajovalot valaisevat sisäkaarretta auton edellä, jolloin kuljettajan on kääntyessään entistä helpompi huomata esimerkiksi jalankulkijat ja pyöräilijät. C-sarjassa kääntymisvalotoiminto on toteutettu kulloinkin sisäkaarteen puoleisen sumuvalon avulla. C-sarjassa kääntymisvalotoiminto aktivoituu alle 40 kilometrin tuntinopeudessa. Aerodynaamisten tuulilasinpyyhinten toiminta testattiin tuulitunnelissa C-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvien uudentyyppisten tuulilasinpyyhinten toiminta testattiin -15 asteen pakkasessa wieniläisen tutkimuslaitoksen rakentamassa maailman suurimmassa tuulitunnelissa. Testillä jäljiteltiin pitkää ajomatkaa moottoritiellä rankassa lumisateessa. Tuiskusta ja pakkasesta huolimatta pyyhkijät toimivat moitteettomasti ja varmistivat kuljettajalle joka hetki parhaan mahdollisen näkyväisyyden. Toisin kuin perinteiset pyyhkijäsulat, joissa pyyhkijän kumiosa on kiinnitetty joustavaan metallivarteen, C-sarjassa käytetyt Mercedes- Benzin kehittämät pyyhinsulat on valmistettu kokonaan kumista ja toteutettu ilman näkyviä nivelosia. Pyyhin painautuu tarkasti tuulilasin kaartuvaan pintaan ja sen paino jakautuu tasaisesti koko puhdistettavalle pinta-alalle. Siksi pyyhkimen jälki ja kontakti lasiin on joka hetki paras mahdollinen. Sulka ei jäädy, ja sen matala ja aerodynaaminen rakenne vähentää ajoviiman ääniä. Uudessa C-sarjassa Mercedes-Benz esittelee kokonaan uuden audiojärjestelmien sukupolven. Saatavissa ovat muiden muassa Audio 20 CD -radio/cd-yhdistelmä sekä kaksi laitetta, joihin on integroitu navigointijärjestelmä - Audio 50 APS ja Comand APS. Sarjan huipulla on Comand APS -malli, joka sisältää dvd-navigoinnin, cd-soittimen, suuren 6,5-tuumaisen värinäytön ja kaksi 50-wattista vahvistinta. Comand APS:ää voidaan käyttää myös tekstiviestien ja sähköpostien lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Uutta C-sarjaa varten on saatavilla myös 320-wattinen Surround Sound - järjestelmä ja Linguatronic -ääniohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa autopuhelimen ja lukuisten muiden toimintojen ohjaamisen puheäänellä. Mercedes-Benz on ensimmäinen autonvalmistaja, joka tarjoaa puheohjatun navigaatiojärjestelmän tähän autoluokkaan. Uudistunut C-sarja tulee Suomessa myyntiin huhtikuussa 2004. Liitteenä hinnasto. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Ville Silvennoinen, markkinointipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530 C-sarjan facelift - mallit ja hinnat alkaen 1.3.2004 SVH EUR 2004 C-SARJA - Sedanmallit C180 Kompressor 42 550 C180 Kompressor 45 500 automaattivaihteisto C200 Kompressor 45 150 C200 Kompressor 48 100 automaattivaihteisto C230 Kompressor 49 400 C230 Kompressor 52 350 automaattivaihteisto C240 51 300 C240 automaattivaihteisto 54 250 C240 4Matic A 58 100 C320 58 900 C320 automaattivaihteisto 61 850 C320 4Matic A 66 000 C55 AMG A 99 000 C200CDI 44 500 C200CDI automaattivaihteisto 47 450 C220CDI 48 800 C220CDI automaattivaihteisto 51 750 C270CDI 55 100 C270CDI automaattivaihteisto 58 050 C30CDI AMG A 79 600 * automaattivaihteiston hinta tässä mallisarjassa: ? 2 950,- A = automaattivaihteisto vakiovarusteena C-SARJA - Farmarimallit C180T Kompressor 45 200 C180T Kompressor 48 150 automaattivaihteisto C200T Kompressor 47 600 C200T Kompressor 50 550 automaattivaihteisto C230T Kompressor 52 400 C230T Kompressor 55 350 automaattivaihteisto C240 T 54 300 C240T automaattivaihteisto 57 250 C240T 4Matic A 61 000 C32T 61 900 C320T automaattivaihteisto 64 850 C320T 4Matic A 68 900 C55T AMG A 101500 C200TCDI 47 400 C200TCDI automaattivaihteisto 50 350 C220TCDI 51 700 C220TCDI automaattivaihteisto 54 650 C270TCDI 58 200 C270TCDI automaattivaihteisto 61 150 C30TCDI AMG A 82 100 * automaattivaihteiston hinta tässä mallisarjassa: ? 2 950,- A = automaattivaihteisto vakiovarusteena C-SARJA - Sportcoupé C180 Sportcoupé Kompressor 39 700 C180 Sportcoupé Kompressor 42 650 automaattivaihteisto C200 Sportcoupé Kompressor 42 000 C200 Sportcoupé Kompressor 44 950 automaattivaihteisto C230 Sportcoupé Kompressor 46 700 C230 Sportcoupé Kompressor 49 650 automaattivaihteisto C320 Sportcoupé 53 400 C320 Sportcoupé 56 350 automaattivaihteisto C200CDI Sportcoupé 41 300 C200CDI Sportcoupé 44 250 automaattivaihteisto C220CDI Sportcoupé 46 300 C220CDI Sportcoupé 49 250 automaattivaihteisto C30CDI AMG Sportcoupé A 73 600 * automaattivaihteiston hinta tässä mallisarjassa: ? 2 950,- A = automaattivaihteisto vakiovarusteena Hinnat vapaasti Hangossa ilman toimituskuluja. Oikeudet muutoksiin pidätetään. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/23/20040223BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/23/20040223BIT00010/wkr0002.pdf