Kokonaan uusi A-sarja tähdittää Geneven autonäyttelyä

• Tammi-helmikuun aikana on myyty jo 1088 uutta Mercedes-Benziä.
  • Mercedes esittelee Genevessä entistä taloudellisempia automalleja.
  • Edellinen A-sarja kiinnosti ostajia viime vuonnakin.
  • B-sarja voitti Tekniikan Maailman Talviauto 2012 -vertailun.
  • B-sarjan ympäristöominaisuudet todettiin sertifikaatin arvoisiksi.
  • Takapenkin aktiivinen turvavyö edustaa Mercedesin uusinta turvatekniikkaa.
  • G- ja M-sarjat sekä Unimog palkittiin parhaiden maastoajoneuvojen valinnassa.
  • Kevyt Citan-pakettiauto täydentää tavara-autotarjonnan syksyllä.
  • Fuso Canterin saa Euroopassa nyt myös nelivetoisena.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

C-sarjan myynti lisääntyi kolmanneksella vuoden takaisesta

Mercedes-Benzejä myytiin helmikuussa 429 kappaletta, ja merkki oli 9. suosituin henkilöautokaupassa. Mercedesin markkinaosuus oli 4 prosenttia. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 1088 uutta Mercedes-Benziä. Malleista suosituin oli C-sarja, joita myytiin helmikuussa 161 kappaletta eli 35,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Taksikäyttöön toimitettiin 61 autoa, mikä toi 24,1 prosentin markkinaosuuden myynnistä ja kärkisijan kotimaan taksikaupassa.

Uusi A-sarja on Geneven autonäyttelyn ykköstähti

Mercedes-Benz esittelee Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa täysin uuden A-sarjan, joka täydentää Mercedesin tarjontaa vaativassa compact premium –luokassa. Osaston muita katseenvangitsijoita ovat Euroopan ensi-iltansa saava E 300 BlueTec Hybrid, joka on saatavissa sekä sedan- että farmarimallina alkaen 4,2 litran keskikulutuksella. Uusi SL-sarjan roadster on keventynyt alumiinikorinsa ansiosta jopa 140 kiloa ja on nyt tarjolla entistä paremmin varusteltuna. smart esittelee näyttelyssä ensi kertaa normaalia paremmin varustellut ja tehokkaammat Brabus-versiot smart fortwo electric drive –täyssähköautosta sekä sähköavusteisesta ebike-polkupyörästä.

A-sarjan myynti rikkoi miljoonarajan

Vuonna 2004 esiteltyä Mercedes-Benzin toisen sukupolven A-sarjaa on myyty yli miljoona kappaletta. Genevessä ensiesiteltävän uuden A-sarjan edeltäjän jatkuvasta suosiosta kertoo se, että vielä viime vuonnakin autoja myytiin lähes 98000 kappaletta, erityisesti Euroopassa. A-sarjalle myönnettiin ensimmäisenä kompaktikokoluokan automallina kansainvälinen ympäristösertifikaatti vuonna 2007. ”Mercedes-Benz loi 15 vuotta sitten A-sarjallaan kompaktin premium-autojen luokan. Genevessä nähtävä seuraava A-sarjamme määrittelee segmentin laatutason jälleen uusiksi ja tarjoaa vaihtoehdon erityisesti nuorimmille asiakkaillemme”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr. Joachim Schmidt sanoo. Uusien A- ja B-sarjojen rinnalle Mercedes-Benz aikoo tuoda kompaktiluokkaan kolme muutakin houkuttavaa uutuutta, mm. coupé- ja SUV-mallit.

Tekniikan Maailman vaativa ja tasainen Talvivertailu kääntyi Mercedes-Benz B 180 BE:n voitoksi

Mercedes-Benz B 180 BE Premium Business –malli on voittanut Tekniikan Maailma Talviauto 2012 –vertailun. Mercedeksen veivät voittoon sen ajettavuus ja joukon parhaat, lisävarusteena myytävät ksenonvalot.

Loppuarvostelussaan Tekniikan Maailma 4/2012 totesi voittaneesta Mercedes-Benzistä muun muassa: ”Merkille poikkeavasti auto on etuvetoinen, ja siinä on erinomainen ohjaus. Lisäksi ksenonvalot ovat joukon parhaat. Auto on maantiellä vakaa ja hiljainen, ja tällä rengasvalinnalla myös jousitus toimii pehmeästi. Paljoa enempää ei voi vaatia”.

Päätoimittaja Velimatti Honkanen Tekniikan Maailmasta luovuttaa palkinnon Daimler AG:n pääjohtajalle Dieter Zetschelle Geneven autonäyttelyssä tiistaina 6.3.2012 Mercedes-Benzin osastolla.

Vertailu on kokonaisuudessaan luettavissa TM:n numerosta 4/2012, joka ilmestyi 15.2.2012.

Uusi B-sarja on entistä säästeliäämpi

Riippumaton saksalainen tekninen tutkimuslaitos TÜV Süd on myöntänyt Mercedes-Benzin B-sarjalle erittäin vaativan ISO TR 14062 –ympäristösertifikaatin. Perusteena on mallin ekologisen elinkaaren kokonaisvaltainen arviointi. Ympäristötase mitattiin B 180 BlueEfficiency -mallista, joka oli varustettu 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. Koko primäärienergian kulutus valmistuksesta romutukseen saakka pieneni 14 prosenttia. Tämä vastaa samaa energiasisältöä, joka on noin 2400 litrassa bensiiniä. Merkittävä osa säästöstä syntyy polttoaineenkulutuksen vähenemisestä, sillä testattu malli kuluttaa vain noin 6 litraa polttoainetta/100 km eli jopa 1,5 litraa edeltäjää vähemmän. B-sarjan kierrätysaste on 95 prosenttia kokonaispainosta.

Aktiivinen takaturvavyö parantaa matkustajien turvallisuutta

Mercedes-Benz on tuomassa tarjolle uuden turvavarusteen edustusluokan autoihinsa. Kyseessä on aktiivinen takaturvavyö, jossa sähkömoottori nostaa ja kiristää turvavyön lukko-osaa automaattisesti, kun ovet avataan ja suljetaan. Lisäksi lukkopesä on valaistu. Keksinnön ansiosta turvavyö on aina optimaalisen kireällä matkustajan lantion ja rintakehän alueella. Aktiivinen turvavyö on lisäksi integroitu ennakoivaan Pre-Safe-turvajärjestelmään, jolloin turvavyöt kiristyvät takanakin välittömästi kun järjestelmän anturit havaitsevat mahdollisen törmäysvaaran. Keksintö myös helpottaa pelastustoimia ja autosta ulos pääsemistä. Heti kun järjestelmä on todennut onnettomuuden tapahtuneen, auto on pysähtynyt ja takaovet avataan uudelleen, vöiden lukot nousevat esiin ja niiden valot syttyvät.

G-sarja, M-sarja ja Unimog palkittiin Off Road –lehden äänestyksessä

Mercedes-Benzin robusti G-sarja on yhä vauhdissa 33 tuotantovuoden jälkeenkin. Tuorein tunnustus asiakkaiden suosiosta on Off Road –lehden lukijaäänestys, jossa G-sarja saavutti Vuoden maastoajoneuvon tittelin sekä Luxury- että Classic-sarjoissa. Tunnustusten takeina olivat G-sarjan omaa luokkaa olevat maasto-ominaisuudet: jatkuva nelivetojärjestelmä ja alennusvaihde, sähköisesti ohjattu 4ETS-vetoluistonesto, kolme napin painalluksella kytkettävää tasauspyörästön lukkoa sekä 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Erikoisautojen paras puolestaan oli 8. kertaa Unimog 34,3 prosentin äänisaaliilla. Mercedes-Benzin M-sarja saavutti kakkossijat Luxury SUV- ja Tulokkaat –sarjoissa.

Citan tuo lisävaihtoehdon kevyiden pakettiautojen luokkaan

Mercedes-Benz tuo vuoden 2012 syksyllä myyntiin kevyen Citan-pakettiautomallin. Malli on erityisesti tarkoitettu jakelu- ja kuriirikuljetuksiin taajamissa ja kaupunkien keskustoissa. Mallinimi on johdettu sanoista City ja Titan. Citan on kehitetty ja testattu samojen periaatteiden mukaan kuin Sprinter ja Vito. ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä on vakiovaruste kaikissa Citan-versioissa. Moottorivalikoima koostuu taloudellisista bensiini- ja dieselmoottoreista, joiden yhteyteen on saatavilla BlueEfficiency-varustelupaketti. Täyssähköinen Citan-versio on myös jo kehitteillä. Malli tulee tarjolle umpipaketti-, henkilökuljetus ja Mixto-versioina eri pituus- ja painoluokissa. Citanin ensiesittely on syyskuussa Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä.

Nelivetoinen Fuso Canter tuo lisätehoa vaativiin tehtäviin

Tramagalin tehdas Portugalissa on aloittanut nelivetoisen Fuso Canterin valmistuksen Euroopan markkinoille. Canter 4x4 6C18 -tyypin neliveto voidaan kytkeä ja irrottaa ajon aikana, ja vakiovarusteisiin kuuluu takatasauspyörästön lukitus. Valittavissa ovat normaali 3- tai 7-paikkainen miehistöohjaamo. Moottoritehoa löytyy 129 kW (175 hv), ja start/stop-järjestelmä on tarjolla valinnaisvarusteena. Nelivetomallin lähestymiskulma on 35 ja jättökulma 24 astetta (kaksivetoisissa 18 ja 11 astetta), ja maavara on kasvanut 219 millistä 320 milliin. Fuso Canter 4x4 onkin ihanteellinen kumppani rakennustyömaiden, tie- ja energiahuollon sekä palontorjunnan ajoneuvoksi. Alustan kantavuus riittää 3500 kilosta aina 3735 kiloon saakka.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi