Kolmen kokoluokan AMG-mallit huomion keskipisteessä

• S 65 AMG Coupé: Eksklusiivinen ja suorituskykyinen

Mercedes-AMG Pariisin autonäyttelyssä:

Mercedes-AMG C 63: Kompakti, mutta atleettinen

Mercedes-Benzin C-sarjan uuden huippuversion voimantuotosta vastaa 4-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, jonka taloudellisuus on käänteentekevällä tasolla. Tarjolla on kaksi teholuokkaa – 350 ja 375 kW (476 ja 510 hv), ja molemmat ovat saatavana sekä sedan- että farmarikorin yhteyteen. Mercedes-AMG C 63 esitellään ensimmäistä kertaa Pariisin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa helmikuussa 2015 (C 63 S sedan). Huhtikuussa 2015 vuorossa ovat C 63 S farmari sekä C 63.

”Edeltävä Mercedes-Benz C 63 AMG on ollut maailmalla uskomattoman suosittu ja 40 000 kappaleen myynnillään kaikkein myydyin AMG-mallimme. Mercedes-AMG C 63 jatkaa tätä menestystarinaa, oli kyse sitten ajo-ominaisuuksista, käsittelyn helppoudesta tai varustelusta”, Mercedes-AMG:n toimitusjohtaja Tobias Moers sanoo.

Kahdeksansylinterinen kaksoisturbomoottori täyttää Euro 6 –päästönormin ja takaa uutuusmallille keskimäärin 32 prosenttia pienemmän keskikulutuksen kuin edeltävä 6.3-litrainen vapaasti hengittävä V8-moottori. Uusi C 63 onkin oman suorituskykyisen luokkansa kaikkein taloudellisin automalli pienimmillään 8,2 litran keskikulutuksella. Teho­–paino-suhde on vain 3,4 kg/hv (C 63 S) ja 3,6 kg/hv (C 63). Uutuusmoottorin suorituskyvyn takeena on kaksi turboahdinta, jotka on poikkeuksellisesti sijoitettu V-moottorin sylinterilohkojen väliin. Järjestelyä kutsutaan nimellä ”hot inside V”. Rakenne takaa moottorin kompaktin koon, nopean reagointikyvyn ja alhaiset pakokaasupäästöt.

Uutuusmallissa voimaa välittää AMG Speedshift MCT 7 –urheiluvaihteisto. Vaihtamisohjelmia on kolme: Controlled Efficiency, Sport ja Sport + sekä – ainoastaan C 63 S –mallissa – Race-ohjelma. AMG Dynamic Select –valitsimella kuljettaja voi säädellä moottorin äänimaailmaa Comfort-,

Sport + - ja Race-asennoissa.

Mercedes-AMG C 63 Mercedes-AMG C 63 S
Iskutilavuus 3982 cm3 3982 cm3
Teho 350 kW (476 hv)/5500–6250 rpm 375 kW (510 hv)/5500–6250 rpm
Vääntö 650 Nm/1750–4500 rpm 700 Nm/1750–4500 rpm
Yhd. kulutus 8.2 l/100 km(8.4 l/100 km) 8.4–8.2 l/100 km(8.6–8.4 l/100 km)
CO2-päästöt 192 g/km(196 g/km) 195–192 g/km(200–196 g/km)
Omapaino 1640 kg*/1715 kg**(1710 kg*/1785 kg**) 1655 kg*/1730 kg**(1725 kg*/1800 kg**)
Kiihtyvyys 0–100 km/h 4.1/ (4.2) s 4.0/ (4.1) s
Huippunopeus 250 km/h (raj.) 250 km/h (raj.)

Suluissa farmarimallin suoritusarvot

*Ajovalmiina, tankki 90-prosenttisesti täynnä

**Tankissa 90 % polttoainetta + kuljettaja (68 kg) ja matkatavara (7 kg)

Mercedes-AMG C 63:n ominaisuuksiin kuuluvat AMG Ride Control –urheilujousitus, mekaaninen (C 63) tai sähköinen (C 63 S) tasauspyörästön lukko taka-akselilla, 3-vaiheinen ESP-ajonvakautus sekä sähkömekaaninen, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus. Lanseerausvaiheessa molemmista tehoversioista ja korimalleista on tarjolla myös erikoisvarustellut Edition 1 –vaihtoehdot.

Mercedes-AMG GT: Urheiluauto kaikkein aidoimmillaan

Mercedes-AMG GT:ssä yhdistyvät todellisten urheiluautorakastajien tärkeimmät kriteerit: henkeäsalpaava coupémainen muotoilu, tinkimättömän sporttiset sisätilat ja äärimmäinen suorituskyky niin katu- kuin rata-ajossakin. GT on toinen automalli, jonka Mercedes-AMG on kehittänyt täysin itsenäisesti.

Mercedes-AMG GT:n sisätilojen suunnittelu, käsityömäinen osaaminen ja matkustamon aidot materiaalit vahvistavat mielikuvia ”modernin luksuksen” uudesta tasosta. Ulkonäköä leimaavat ptkä keula, kolmiulotteinen timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö, Led High Performance –ajovalot ja isot ilmanottoaukot. Sisällä kojelauta leviää matkustajien eteen lentokoneen siiven tavoin, ja sen keskelle on sijoitettu vapaasti seisova monitoiminäyttö. Vahva keskikonsoli on kuin suoraa lainaa rata-autojen kilpailuluokista. AMG Drive Unit -hallintanäppäimet on järjestetty V-kirjaimen muotoon samoin kuin sylinterit V8-moottorissa.

Voimanlähde ja sen hot inside V –rakenne ovat samat kuin Mercedes-AMG C 63:ssä. 4-litrainen AMG V8 –biturbomoottori käyttää kahta turboahdinta, jotka on sijoitettu V-moottorin sylinterilohkojen väliin. GT on ensimmäinen urheiluauto, jossa tätä rakennetta käytetään. Kori painaa vain 231 kiloa ja on 90-prosenttisesti alumiinia. Voimaa välittää 7-vaihteinen AMG Speedshift DCT 7 –kaksoiskytkinvaihteisto. Painonjakauma etu- ja taka-akselin välillä on ihanteellinen 47/53 %, ja auton teho-paino-suhde on pienimmillään vain 3,3 kiloa/hv.

GT-mallistossa ovat tarjolla seuraavat vaihtoehdot:

Mercedes-AMG GT Mercedes-AMG GT S
Iskutilavuus 3983 cm3 3983 cm3
Teho 340 kW (462 hv)/6000 rpm 375 kW (510 hv)/6250 rpm
Vääntö 600 Nm/1600–5000 rpm 650 Nm/1750–4750 rpm
Yhd. kulutus 9.3 l/100 km 9.4 l/100 km
CO2-päästöt 216 g/km 219 g/km
Omapaino 1540–1615* kg 1570–1645* kg
Kiihtyvyys 0–100 km/h 4.0 s 3.8 s
Huippunopeus 304 km/h (raj.) 310 km/h (raj.)

*Kuljettajan (68 kg) ja matkatavaran (7 kg) kanssa

Uuden Mercedes-AMG GT:n vakiovarusteisiin kuuluu kahdeksan turvatyynyä, Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin, Adaptive Brake –jarrujärjestelmä, Attention Assist –vireystila-avustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Vakiovarustukseen kuuluu myös komposiittirakenteinen jarrujärjestelmä.

S 65 AMG Coupé: Eksklusiivinen ja suorituskykyinen

Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé yhdistää yhteen henkilöautomaailman superlatiivit: äärimmäisen hienostuneen ja ylellisen muotoilun ja varustelun sekä luokassaan ylittämättömän moottoriteknologian. Kyseessä on neljäs V12-moottorilla varustettu AMG-malli jo aikaisemmin esiteltyjen S 65 AMG:n, SL 65 AMG:n ja G 65 AMG:n lisäksi.

Kaksoisturboahdettu 6-litrainen V12-moottori täyttää EU6-päästönormit. Edeltävään CL 65 AMG –malliin verrattuna keskikulutus on laskenut 2,4 litralla/100 km. Vaihteistona on AMG Speedshift Plus 7G-Tronic, jossa on kolme yksilöllistä vaihtamisohjelmaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport) sekä M (Manual). C-ohjelman yhteydessä käytössä on aina ECO start/stop-toiminto. S 65 AMG Coupé –mallissa käytetään yhtä 78 Ah tehoista litium-ioniakkua, mikä takaa autolle 20 kilon painonsäästön.

S 65 AMG:n suoritusarvot ovat:

Iskutilavuus 5980 cm3
Teho 463 kW (630 hv)/4800–5400 rpm
Vääntö 1000 Nm/2300–4300 rpm
Yhdistetty kulutus 11.9 l/100 km
CO2-päästöt 279 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h 4.1 s
Huippunopeus 250 km/h (raj.)

Ulkoisesti S 65 AMG näyttää yhtä aikaa sekä ajattoman arvokkaalta että voimakkaan suorituskykyiseltä huippuluokan kaksioviselta coupé-mallilta. Sisällä huomion kiinnittävät ilmastoidut urheiluistuimet, Designo AMG Exclusive -nappanahkaverhoilu, uusi kolmipuolainen urheiluohjauspyörä sekä kojelaudan korkearesoluutioinen, halkaisijaltaan 12,3-tuumainen TFT-värinäyttö. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi Head-Up-Display eli heijastusnäyttö, keskikonsoliin sijoitettu touchpad-kosketuslevy, 360-asteen kameranäyttö, Active Parking Assist –pysäköintiavustin sekä Burmester-äänentoistojärjestelmä.

Vakiovarusteisiin kuuluvat myös AMG-urheilujousitus ja Magic Body Control –alusta. Stereokameraan perustuva Road Surface Scan –toiminto, jonka avulla jousitus ja alusta säätyvät jo ennakolta kaikkiin edessä oleviin tienpinnan muotoihin ja ajo-olosuhteisiin, toimii yhdessä Active Body Control –järjestelmän ja kaarreajonautintoa sekä mukavuutta tuovan curve tilting –toiminnon kanssa. Rengaskoko edessä on 255/40 R 20 ja takana 285/35 R 20.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi