Kompakti GLK sai ensi-iltansa Pekingin Auto China- autonäyttelyssä

• Mercedes-Benz GLK: erinomainen ajettavuus ja matkustusmukavuus kaupungissa ja maantiellä, aitoja maastokykyjä unohtamatta.
• Erottuva muotoilu ammentaa vahvoista perinteistä yhdistäen ne tuoreimpaan Mercedes-Benz -muotokieleen.
• Mukautuva 4Matic-neliveto yhdessä uusimpien sähköisten järjestelmien kanssa takaa etenemisen vaikeassakin maastossa mukavuudesta, taloudellisuudesta ja täsmällisestä ajettavuudesta tinkimättä.
• Vahva suorituskyky yhdistyy luokassaan erinomaiseen taloudellisuuteen: esimerkkinä GLK 220 CDI: 125 kW/170 hv, 0-100 km/h 8,8 sekuntia, kulutus ainoastaan 6,9 l/100 km.
• Onnettomuuksia ennakoiva Pre-Safe -järjestelmä nyt ensi kertaa tämän luokan autossa.

Mercedes-Benz GLK voi vaikuttaa kenties eniten katuorientoituneimmalta merkin SUV-malleista, mutta maasto-ominaisuuksiin viittaavalla G-kirjaimella on oikeutettu paikkansa mallinimessä. Kulmikkailla muotoiluelementeillä on oma esteettinen funktionsa, mutta ne palvelevat myös todellisia maastokykyjä. Suuret lähestymis- ja jättökulmat sekä korkea maavara pitävät huolen siitä, että maastoajo sujuu mallikkaasti – vaikka auto kuuluu viimeistelynsä, hienostuneisuutensa ja suorituskykynsä vuoksi selkeästi ylellisten, kompaktien katumaasturien luokkaan.

Korin selkeät muodot sekä hyvä näkyvyys joka suuntaan yhdessä korkean istuma-asennon kanssa lisäävät jokapäiväistä käytettävyyttä ja takaavat miellyttävän ajokokemuksen jopa ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä.

Moottorivalikoimaan kuuluu taloudellinen mutta väkivahva 220 CDI, joka tuottaa 400 newtonmetrin väännön laajalla 1400–2800 rpm -käyntinopeusalueella. Vielä hurjempaa voimaa tarjoaa jo tuttu 320 CDI V6-moottori, jonka teho on 165 kW/224 hv ja huippuvääntö 540 Nm.

Bensiinivaihtoehdot ovat hienostuneet GLK 280 ja GLK 350, joista jälkimmäinen tarjoaa maastokykyiselle SUV:lle urheiluautomaisen suorituskyvyn. Kiihtyvyys 0-100 km/h vie aikaa ainoastaan 6,7 sekuntia. Euro 5-päästönormin täyttävän GLK 350:n kulutus jää silti 10,4 litraan sadalla kilometrillä. Kaikkien GLK:n moottorivaihtoehtojen yhteydessä seuraa seitsenportainen 7G-Tronic-automaattivaihteisto.

Erinomainen mukavuus, täsmällinen ajettavuus ja mainiot maastoajo-ominaisuudet

GLK:n ajettavuus mitä erilaisimmissa ympäristöissä perustuu joustavasti reagoivaan Agility Control -iskunvaimennukseen. Järjestelmä ratkaisee monet pulmat, jotka ovat vaivanneet erityisesti SUV-luokan autoja.

Toisaalta iskunvaimennukselta vaaditaan jämäkkyyttä nopeassa ajossa tai esimerkiksi hätäväistöissä ja haettaessa sporttista ajotuntumaa. Tämä on vaikuttanut heikentävästi matkustusmukavuuteen ja rajoittanut maasto-ominaisuuksien optimointia. Iskunvaimennuksen säätäminen pehmeäksi taas on omiaan heikentämään ajo-ominaisuuksia dynaamisessa ajossa.

Ratkaisu tähän on GLK:n selektiivinen iskunvaimennus. Normaaleissa ajo-oloissa pehmeä iskunvaimennus painottaa matkustusmukavuutta ja tehostaa suorituskykyä maastoajossa maksimoiden pidon. Ajettavuus säilyy vakaana ja täsmällisenä esimerkiksi reipasvauhtisessa kaarreajossa tai äkillisessä väistötilanteessa tarpeen mukaan, kun Agility Control lisää automaattisesti vaimennuksen tehoa.

Suomen markkinoille GLK saapuu loppuvuodesta, myös tulevat hinnat vahvistuvat tuonnempana.

Mercedes-Benz GLK:n mitat:

Pituus 4528 mm
Leveys 1840 mm
Korkeus 1689 mm
Akseliväli 2755 mm
Maavara 201 mm

Paino (GLK 280) 1830 kg
Lähestymis-/jättökulma 23-25º
Etuylitys 816 mm
Takaylitys 957 mm
Suurin sallittu
jarrullinen perävaunu 2000 kg