Kompaktiluokan uusi sukupolvi rikkoo totutut rajat

• Ulkonäkö: aerodynaamisen tehokas ja veistoksellisen vaikuttava.
  • Matkustamo: kolmiulotteiset pintamateriaalit ja aidon käsityön jälki.
  • Moottorit: tehoalue 80­–155 kW, päästöt ensi kertaa alle 100 gramman.
  • Turvallisuus: vakiovarusteena oleva törmäysvaroitin minimoi peräänajoriskin.
  • Online: Facebook, Twitter, karttasovellukset sekä sää- ja uutistiedot näytölle.

Mercedes-Benzin uusi A-sarja:

Daimler AG:n pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche: ” A-sarja on viimeistä yksityiskohtaa myöten täysin uusi. Auton tuotekehitystä pääsee harvoin aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä. Insinöörimme ovat hyödyntäneet tämän mahdollisuuden täydellisesti loppuun saakka.”

Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gorden Wagener: ”A-sarjan lähes veistokselliset muodot ovat hyvin tyypillisiä Mercedekselle. Tunnusomaiset sivulinjat luovat autoon luonnetta ja jännitettä. Mikään toinen automalli tässä kokoluokassa ei ole yhtä edistyksellinen kuin A-sarja.”

Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja, Dr. Thomas Weber: ”Uudet nelisylinterit moottorimme ovat luokkansa kärkeä suorituskyvyssä, tehokkuudessa ja päästöjen minimoimisessa. Ne vakuuttavat oitis pehmeällä käynnillään ja vaivattomalla voimantuotollaan.”

Ulkonäkö: energisen nuorekas

Uuden A-sarjan ulkonäkö heijastelee Mercedes-Benzin muotoilustrategiaa, jossa auton klassista two-box-rakennetta tulkitaan ennakkoluulottomalla tavalla. Maavara on 160 milliä, matkustajien istumakorkeus 174 ja auton painopiste 24 milliä alempi kuin edeltävässä A-sarjassa. A-sarjan uudet mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4292/1780/1433 mm. Tavaratilan tilavuus on 341 litraa, mutta kaikkien versioiden 60:40-suhteessa kääntyvät takaistuinten selkänojat kasvattavat tilan 1157-litraiseksi. Tilan leveys pyöräkoteloiden kohdalla on 1050 milliä.

Uudelle A-sarjalle tunnusomaista on urheilullisesti sävyttynyt ulkonäkö ja poikkeuksellinen laadun tunne sisätiloissa. Auton ulkopinnalla vaihtelevat koverat ja kuperat pinnanmuodot, jotka heijastelevat valoa vaihtelevasti erityisesti auton kyljissä. Keulan V-kirjaimen muoto korostaa näyttävää etusäleikköä, etuvaloryhmiä ja ilmanottoaukkoja. Led-huomiovalot ja suuntavalot hohtavat umpioista valoliekin tavoin ja korostavat auton energistä ja nuorekasta ulkonäköä.

Sivulta katsoen on helppo aistia uuden A-sarjan aerodynaaminen tehokkuus. Sivulinjat nousevat kohti auton peräosaa, ja voimakkaasti muotoillut takalokasuojat sekä takavalot viestivät auton coupémaisesta luonteesta. Auton leveyttä korostavat takavalot on toteutettu valokuiduilla ja led-valoilla. Takavalojen muotoilulla ja pintamateriaalilla on myös aerodynamiikkaa parantava tehtävä: ne ohjaavat ilmavirtauksia auton ympärillä. Ilmanvastusta parantaa myös katon muotoilu. A-sarjan ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.27.

Matkustamo: urheilullisia ilmailuvaikutteita

A-sarjan perusta on viime vuonna esitellyssä Concept A –konseptimallissa, jonka muotokieli ja vaikutteet ovat siirtyneet tuotantomalliin harvinaisen puhtaina. Sisätilojen suunnittelussa on ollut mukana Mercedes-Benzin Advanced Design Studio, joka sijaitsee Comossa Italiassa. Sisätiloissa näkyvät ja tuntuvat ilmailuteollisuudesta ja lentokoneista saadut vaikutteet. Kojelauta on jaettu selvästi keveämpään lentokoneen siiven muotoiseen yläosaan sekä sitä lihaksen tavoin kannattelevaan alaosaan. Kolmiulotteiset pintamateriaalit heijastelevat valoa ilmeikkäästi.

Kojelaudassa on viisi pyöreää ilmansuutinta, jotka muistuttavat suihkumoottorin turbiineja. Monitoiminäytössä on musta, pianolakattu pinta ja hopeinen kehys. Mittaristot ovat pyöreät ja taustaväriltään ­valkoiset tai punaiset. Kolmipuolaisessa monitoimiohjauspyörässä on 12 toimintopainiketta. Varustetasot ovat Urban, Style ja AMG Sport; lisäksi tarjolla ovat Night-, Exclusive- ja AMG Exclusive –lisävarustepaketit.

Matkustamon materiaali- ja värivaihtoehdoissa on runsaasti yksilöllisiä vaihtoehtoja: aitoa nahkaa, kangasta sekä Artico/kangas-yhdistelmäverhouksia. Urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla ovat saatavilla valinnaisvarusteena kaikilla varustetasoilla. Istuinten ilmavuutta korostavat selkänojan yläosan ja pääntuen väliin jäävät aukot, joissa on hopeakromattu kehys. Valinnaisvarustepaketin yhteydessä kehys on tunnelmavalaistu. Sisustuksen listaelementeissä on galvanoitu metallipinta.

Moottorit: säästöä ja suorituskykyä

Mercedes-Benzin uuden A-sarjan bensiinimoottorit ovat 1,6- ja 2-litraisia. A 180 –mallissa tehoa on 90 kW (115 hv), A 200 –mallissa 115 kW (156 hv) ja A 250 –vaihtoehdossa 155 kW (211 hv). Kaikille yhteisiä piirteitä ovat suorasuihkutus, pakokaasujen takaisinkierrätys ja ahtaminen, entistä edistyksellisempi palamistapahtuman hallinta sekä laihaseostoiminto, joka perustuu nopeaan monipistesuihkutukseen sekä vain tarvittaessa toimivaan monikipinäsytytykseen.

Mercedes-Benz hyödyntää ensimmäisenä autonvalmistajana uutta Camtronic-teknologiaa 1,6-litraisessa bensiinimoottorissaan. Tässä teknologiassa venttiilien nousua säätelemällä rajoitetaan tuoreen polttoaineseoksen määrää osakuormalla ja pienennetään näin polttoaineen kulutusta. Edeltävään A-sarjaan verrattuna keskikulutukset ovat laskeneet enimmillään 35 prosenttia.

Dieselmoottoriset A-sarjan mallit ovat A 180 CDI (80 kW/109 hv/250 Nm), A 200 CDI (100 kW/136 hv/300 Nm) sekä A 220 CDI (125 kW/170 hv/350 Nm). A 180 CDI –mallissa Mercedes-Benzin kulutus jää ensimmäistä kertaa alhaisimmillaan 3,8 litraan sadalla kilometrillä ja päästötaso vastaavasti 98 grammaan kilometrillä.

Kaikkien A-sarjan moottorien yhteydessä on vakiovarusteena ECO start/stop-automatiikka, joka toimii nyt –10 asteen lämpötilaan saakka. Vaihteistoina käytetään joko uutta kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa tai vakio-/valinnaisvarusteena saatavaa 7G-DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa.

Turvallisuus: Törmäysvaroitin ja vireystila-avustin vakiona

A-sarjan vakiovarustukseen kuuluu tutkateknologiaan perustuva CPA-törmäysvaroitin (Collision Prevent Assist), johon on yhdistetty mukautuva Brake Assist –jarruavustin. Järjestelmä vähentää huomattavasti peräänajojen riskiä varoittamalla kuljettajaa sekä ääni- että valomerkeillä lähestyvästä esteestä. Samalla järjestelmä valmistaa jarruavustimen toimintaan niin, että itse jarrutus tapahtuu nopeasti ja täsmällisesti heti kun kuljettaja painaa jarrupoljinta.

Monet A-sarjaan tarjolla olevista turvavarusteista ja –järjestelmistä ovat tähän saakka olleet saatavina vain isomman kokoluokan automalleihin. Esimerkiksi ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä on valinnaisvarusteena saatavana ensimmäistä kertaa kompaktiluokan autoihin. Ikkunaturvaverho on vakiovaruste, ja takaistuinten sivuturvatyynyt saa valinnaisvarusteina. Osa A-sarjan kehitystä on ollut monipuolinen törmäystestisarja, johon kuuluu noin 30 erityyppistä simuloitua ja todellista kolaritestiä. A-sarjaan tarjolla olevia turvajärjestelmiä ovat:

• Mukautuva kaukovalotoiminto (automaattinen vaihto lyhyet-pitkät valot)
  • Katveavustin ja kaista-avustin
  • Attention Assist –vireystila-avustin (vakiovaruste)
  • Nopeudenrajoitin (liikennemerkkien tunnistuksella)
  • Aktiivinen pysäköintiavustin
  • Jarrujen Hold-toiminto
  • Mäkilähtöavustin
  • Linguatronic-puheohjaus
  • Peruutuskamera
  • Distronic Plus –etäisyysavustin

Sovellukset: monipuoliset digitaaliset sisältöpalvelut

Uusi A-sarja integroi modernit web-pohjaiset sisältöpalvelut entistä saumattomammin autoon ja sen käyttäjän elämäntapaan. Drive Kit plus for the iPhone –palvelu mahdollistaa Facebookin ja Twitterin käytön autossa sekä Garminin tuottaman reaaliaikaisen liikennedatan ja 3D-karttasovellusten hyödyntämisen Audio 20 CD –järjestelmässä. Värinäytön leveys on 147 milliä.

Audio 20 CD –järjestelmään on saatavana myös edullinen Becker Map Pilot 3D –navigaattoritoiminto, joka sisältää puhetunnistuksen. A-sarjan Comand Online –multimediajärjestelmä puolestaan tarjoaa internet-yhteyden älypuhelimen avulla sekä uusia Mercedesin tuottamia palvelusovelluksia kuten säätiedotukset ja paikkahakuohjelman. Uusi toiminto on myös News-sovellus, joka tuottaa tuoreimmat uutiset politiikasta, taloudesta ja teknologiasta suoraan A-sarjan monitoiminäytölle.

A-sarjan hinnat alkaen 26 936 euroa. Koko hinnasto osoitteessa www.mercedes-benz.fi. Suomessa uuden A-sarjan lanseeraus on syyskuussa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi