KORJAUS OIKEA LIITETIEDOSTO Mercedes-Benzin kuukausitiedote

..

Polttokennoautojen maailmankiertue päättyi Stuttgartiin

• Vetyvoimalla tien päällä yhteensä 125 vuorokautta neljällä mantereella.
  • Julkisten vetytankkausasemien verkosto kolminkertaistuu Saksassa.
  • Toukokuu oli Mercedes-Benzille vahva myyntikuukausi Suomessa.
  • Kahdessa vuodessa valmistui yli puoli miljoonaa E-sarjan autoa.
  • SLS AMG Roadsterin katto avautuu ja sulkeutuu 11 sekunnissa.
  • Mercedes-Benz kasvaa Venäjällä ennätysvauhtia.
  • AutomarxX-tutkimus vahvisti Mercedesin johtoasemaa.
  • Vito-malleja valmistettu jo yli miljoonaa Vitoriassa.
  • Technic-legosarjassa tarjolla 2048-osainen Unimog U 400.
  • Actros kuljettaa kaasuputket selässään suoraan maastoon.

B-sarjan kolme polttokennoversiota selvittivät 90000 kilometriä päästöittä

Mercedes-Benz B-sarjan kolmen vetypolttokennokäyttöisen F-Cell-version maailmankiertue päättyi Stuttgartiin 1. kesäkuuta, josta matka myös alkoi 125 päivää aikaisemmin 30. tammikuuta. Kukin autoista ajoi vetyvoimalla yli 30000 kilometriä neljän mantereen ja 14 valtion kautta. Yhteensä takana on siis yli 90000 päästötöntä kilometriä. Autot vierailivat myös Suomessa 23.–24.5.  ”Kiertue osoitti, että vetypolttokennokäyttöisten sähköautojen aika on koittanut. Nyt vetyinfrastruktuurin kehitykseen on saatava vauhtia”, Daimlerin pääjohtaja, Dr. Dieter Zetsche totesi. Tällä hetkellä koko maailmassa on vain noin 200 vetytankkausasemaa.

Linde Group ja Daimler rakentavat 20 vetyasemaa Saksaan

Linde Group ja Daimler AG vauhdittavat vetyasemaverkoston laajentamista Saksassa. Yhtiöt ovat sopineet 20 uuden vetytankkausaseman rakentamisesta Saksaan kolmen vuoden aikana. Linde toimitti myös tarvittavan vetypolttoaineen B-sarjan F-Cell-versioiden maailmankiertueelle. Uudet asemat kolminkertaistavat Saksan julkisten vetyasemien verkoston. Ne rakennetaan Stuttgartin, Berliinin ja Hampurin seuduille sekä kahdelle yhtämittaiselle etelä-pohjois- ja itä-länsi-suuntaiselle runkoväylälle. Näin varmistetaan, että vetykäyttöisellä autolla on mahdollista ensi kertaa liikkua vaivatta missä tahansa Saksassa. Kaikkiaan maassa on laskettu tarvittavan noin 1000 vetyaseman verkosto ennen kuin polttokennoautot voivat yleistyä jokapäiväisessä liikenteessä.

Mercedes-Benzin toukokuun markkinaosuus nousi 4,49 prosenttiin

Suomessa myytiin toukokuun 2011 aikana 586 Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus nousi huhtikuusta prosenttiyksiköllä 4,49 prosenttiin. Tammi-toukokuussa asiakkaille on toimitettu 2314 uutta Mercedes- Benziä. Toukokuussa tilauskanta jatkoi vahvaa kasvua. Mercedes oli maan 10. suosituin henkilöautomerkki ja dieseleissä maan 4. suosituin. Alkuvuoden kappalemääräinen myynti on 12,44 prosenttia edellä verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2010. Toukokuu 2011 oli peräti 31,1 prosenttia parempi myyntikuukausi kuin toukokuu 2010. C-sarja oli toukokuussa maan 7. myydyin dieselmalli 154 kappaleen ja E-sarja 9. suosituin 140 auton menekillä. Kaikista tammi-toukokuun aikana ensirekisteröidyistä uusista Mercedes-Benz-henkilöautoista 1836 eli yli 79 prosenttia on ollut dieselkäyttöisiä.

Vuoden alussa Mercedes-Benz lupasi markkinoille kuusi kokonaan uutta mallia ja useampia malliuudistuksia. Mercedes-Benz henkilöautojen alkuvuoden vuoden 2011 menestyksekkäille myyntiluvuille ovat luoneet pohjan  tähän on mennessä lanseeratut uutuudet, CLS coupe´, SLK Roadster, C-sarjan laaja facelift ja C.sarjan  coupe´, jonka ensiesittely liikkeissä on tulevana viikonloppuna 10.-11.6.2011. Syksyn lanseerauksia odottavat kokonaan uudistuneet B-sarja ja M-sarja, samoin kuin SLS AMG Roadster.

Pakettiautoissa  ja kuorma-autoissa toukokuun rekisteröinnit jatkoivat kasvuaan, Mercedes-Benz Vito neljännellä sijallaan pakettiautoissa, kasvua sekä markkinaosuudessa että volyymissa. Sprinter pitelee edelleen ykkössijaansa kevyissä kuorma-autoissa. Raskaan kaluston  osuus toukokuussa oli kaikissa kuorma-autoissa 368 kpl,  26,2 prosentin markkinaosuudella, sijaluku 2.

E-sarjan tuotantomäärät ylittivät puolen miljoonan auton rajan

Nykyisen E-sarjan tuotantomäärät ovat ylittäneet puolen miljoonan auton rajapyykin. ”E-sarja on ja tulee olemaan Mercedes-Benzin kasvun kulmakivi. Voimme tarjota asiakkaillemme ylittämättömän valikoiman tässä autoluokassa: sedanin, farmarimallin, coupén ja avomallin”, huomauttaa Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr. Joachim Schmidt. Maaliskuussa 2009 tapahtuneesta ensiesittelystään lähtien E-sarjan sedaneita on toimitettu 376000 kappaletta. Farmarimalleja on myyty 64000 ja coupé- sekä avomalleja yhteensä 110000 kappaletta. E-sarjan avomallin kysyntä on lisääntynyt tänä vuonna 229 prosenttia vuodesta 2010. Edellistä E-sarjaa (211) myytiin vuodesta 2002 lähtien yhteensä 1,6 miljoonaa kappaletta.

SLS-perheeseen uusi avokattoinen houkutin

Sopivasti kesän kynnyksellä esitelty SLS AMG Roadster tuo kaksipaikkaisten urheilumallien luokkaan aivan uuden suoritustason. Lokisiipisen coupé-mallisisarensa tapaan autossa on kevyt ja luja alumiinikotelopalkkirunko, 6,3 litran V8-AMG-moottori, 7-vaihteinen taakse sijoitettu kaksoiskytkentävaihteisto ja urheilualusta päällekkäisillä kolmiotukivarsilla. Inspiroivaa ajokokemusta täydentää matkustamon päälle 11 sekunnissa avautuva ja sulkeutuva pehmeä kangaskatto. Vakiovarusteisiin kuuluvat musta designo-nahkasisustus, lämmitettävät AMG-urheiluistuimet, Comand APS –järjestelmä dvd-soittimella, varashälytin, Thermotronic-automaatti-ilmastointi,  Keyless-Go-käynnistysjärjestelmä, ympäripyörähdyssuojat ja kahdeksan turvatyynyä.

Mercedes-Benz kasvoi nopeimmin Venäjällä

Tammi-huhtikuun välillä Mercedes-Benzin kasvuvauhti Venäjällä oli nopeampi kuin millään muulla markkina-alueella. Myynti nousi joka kuukausi ja oli 77,2 prosenttia vilkkaampaa kuin vastaavana aikana 2010. Henkilöautoja myytiin yhteensä 7764. Koko vuonna 2010 Venäjällä myytiin 19724 uutta Mercedes-Benziä (+63,7 %). Kymmenessä vuodessa Mercedes-myynti Venäjällä on 9-kertaistunut, ja merkki kasvaa nyt nopeammin kuin kilpailijansa. Seuraava haaste on myynti- ja huoltoverkoston laajentaminen: nykyistä 54 myyntipistettä laajennetaan kymmenellä tänä vuonna. Viime vuonna Venäjällä myytiin 1,8 miljoonaa uutta henkilöautoa, ja myynti kasvoi 30 prosenttia. Mercedes-Benz ennakoi tänä vuonna henkilöautojen kokonaismyynnin kasvavan 25 prosenttia.

Mercedes-Benz on Saksan vahvin autoalan tuotemerkki

ADACin AutomarxX-tutkimuksella oli jälleen selvä voittaja: Mercedes-Benz. Merkki on saavuttanut jo 13 ykkössijaa sen jälkeen, kun tutkimukset alkoivat vuonna 2001. AutomarxX arvioi Saksassa myytäviä autoja kuudella osa-alueella eli merkin mielikuvan, markkinoinnin, asiakastyytyväisyyden, tuotteen ominaisuuksien ja laadun, ympäristöominaisuuksien ja turvallisuuden suhteen. Voittaja seulotaan esiin jokaisessa kategoriassa, ja tällä perusteella ratkaistaan yleissarjan voitto. Mercedes paransi asemaansa erityisesti CO2-luokituksessa, jossa se nousi 11 sijaa. Esimerkiksi C-sarjassa tehokkaat ja taloudelliset uutuusmoottorit, 7G Tronic –automaattivaihteisto ja ECO start-stop-toiminto tuottavat jopa 31 prosenttia pienemmät kulutuslukemat kuin edeltävässä mallisarjassa.

Miljoonas Vito valmistui Vitorian tehtailta

Mercedes-Benzin tehdas Espanjan Vitoriassa valmisti toukokuun puolivälissä miljoonannen Vito-pakettiauton. Tuotanto Vitoriassa alkoi vuonna 1995 Vito T0 –mallilla. Vuosituhannen vaihteessa tuotantomäärä oli jo 75500 autoa vuodessa. Tehdas on valmistanut vuodesta 2003 alkaen toisen sukupolven takavetoista Vitoa, joka tuli hieman myöhemmin tuotantoon nelivetoisena. Viime vuoden syyskuussa alkoi uusimman nykymallin Viton tuotanto. Mercedes-Benz Vito on myynnissä jo yli 80 maassa.

Unimogin lego-sarjassa on 2048 osaa

Elokuusta lähtien sitä saa: maailman ensimmäinen tee-se-itse-Unimog tulee myyntiin lego-sarjana mittakaavassa 1:12,5. Unimog U 400 –mallin lego-versiossa on peräti 2048 osaa. Pienoismalli on näin suurin Lego-yhtiön toistaiseksi valmistama Technic-sarjan rakennussarja. Mukana on myös sähkö- ja pneumatiikkaosia, ja moottori muistuttaa esikuvaansa pienimmänkin yksityiskohdan tarkkuudella. Lego Technic Unimog U 400 tulee myyntiin lelukaupoissa ja Mercedes-Benz-myymälöissä ja sen hinta (Saksassa) on noin 190 euroa. Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä Unimog on valmistanut yhteensä yli 380000 erikoisajoneuvoa, jotka soveltuvat ominaisuuksiensa ansiosta kaikkein vaativimpiinkin erityistehtäviin.

Actrosin selässä kulkevat jopa 19-metriset kaasuputket

Saksalainen kuljetusyhtiö Finke Co. on räätälöinyt Mercedes-Benz Actros 4141 AK 8x8 –mallista kaasuputkikuljetuksiin soveltuvan erikoisauton. Muutostyöt tehtiin yhteistyössä TÜV-luokituslaitoksen ja Mercedes-Benzin kanssa. Ohjaamo sijoitettiin alas siten että Actros voi kuljettaa jopa 19 metriä pitkiä kaasuputkia suoraan asennuspaikalle. Actrosin alustaa on jatkettu 12-metriseksi. Kuljetusten kiristyneet ympäristövaatimukset huomioidaan BlueTec 5 –moottorilla sekä matalapaineisilla renkailla (edessä 550, takana 700/50 22,5), joita käytetään esimerkiksi maatalouskuljetuksissa. Renkaiden 8x8-nelivedon ansiosta Actros voi hoitaa putkikuljetukset paitsi maantieverkolla, myös maasto-olosuhteissa perille asennuskohteeseen.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi