Kuljettajaa varoitetaan ajamisesta väärään ajosuuntaan

• Ensimmäinen turvallisuusjärjestelmä, joka varoittaa väärästä ajosuunnasta
  • Järjestelmä perustuu liikennemerkkien tunnistukseen sekä ääni- ja valomerkkeihin
  • Saatavilla uusiin E- ja S-sarjoihin ja sen jälkeen muihinkin Mercedes-malleihin

Mercedes-Benzin tosielämän turvallisuutta:

Väärän ajosuunnan tahaton valitseminen on iso riski liikenteessä ja luultua yleisempää. Saksassa näitä ”aavekuljettajiksi” (Geisterfahren) kutsuttuja tapauksia sattuu eri arvioiden mukaan 1700–2800 vuodessa – enimmillään siis seitsemän tapausta joka päivä. Viimeisen kolmen kuukauden aikana Saksassa sattuneissa väärän ajosuunnan kolareissa on kuollut yli 25 ihmistä. Onnettomuudet ovat sattuneet pääasiassa moottoriteillä ja kaksikaistaisilla valtateillä.

Väärän ajosuunnan valitseminen voi johtua inhimillisestä erehdyksestä, huomiokyvyn herpaantumisesta, vaikeista sääoloista tai liian monimutkaisista ja epäselvistä liikennejärjestelyistä. Olipa syy mikä tahansa, Mercedes-Benzin kehittämä auton uusi turvallisuusjärjestelmä voi monessa tapauksessa estää vastaavat vahingot kokonaan. Järjestelmä tunnistaa kielletty ajosuunta –liikennemerkit, joilla esimerkiksi moottoritien poistumisramppien yläpäät on merkitty. Tämä pienentää kuljettajan riskiä joutua moottoritielle ajamaan päin vastaantulevaa liikennevirtaa.

”Haluamme tarjota parhaan mahdollisen turvallisuustason kaikille tienkäyttäjille. Uudella tahattomat kohtaamisonnettomuudet estävällä järjestelmällämme otamme pitkän askeleen kohti tavoitettamme, joka on täysin onnettomuusvapaa liikennejärjestelmä”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja, professori Thomas Weber määrittelee.

Kamera tunnistaa kielletyn ajosuunnan ja varoittaa kuljettajaa

Varoitusjärjestelmä perustuu tuulilasin sisäpuolelle sijoitettuun kameraan. Se tunnistaa kielletty ajosuunta –merkit ja välittää niistä tiedon järjestelmän keskusyksikköön. Jos ajoneuvon havaitaan olevan ajamassa kiellettyyn ajosuuntaan, esimerkiksi moottoritien poistumisrampille, järjestelmä varoittaa kuljettajaa kolmella kovalla äänimerkillä ja mittaristoon syttyvillä punaisilla varoitusvaloilla.

Järjestelmän toiminnan luotetattavuuden lisäämiseksi kamerakuvaa verrataan jatkuvasti auton navigaatiojärjestelmään talletettuun karttadataan. Mercedes-Benzin uusi kehittynyt liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä havaitsee myös nopeusrajoitus- ja ohituskieltoalueet sekä näiden alueiden loppumisesta kertovat tiemerkinnät.

Jos huono näkyvyys esimerkiksi sankan lumisateen aikana haittaa liikennemerkkitunnistuksen toimintaa liikaa, kuljettajalle välitetään tieto järjestelmän kytkeytymisestä väliaikaisesti pois toiminnasta. Vaikka järjestelmä on suunniteltu toiminaan toistaiseksi pääasiassa Saksassa, Mercedes-Benz aikoo kehittää sitä sopivaksi myös muiden maiden liikenneoloihin.

Väärästä ajosuunnasta varoittava tunnistusjärjestelmä tulee tarjolle ensimmäiseksi Mercedes-Benzin uuteen E-sarjaan sekä myöhemmin tänä vuonna esiteltävään uuteen S-sarjaan. Näiden jälkeen järjestelmän käyttöä laajennetaan vähitellen muihin mallisarjoihin.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi