• Veho Oy Ab/

Kuorma-autojen tehokkuus, turvallisuus ja seurantajärjestelmät nousevat kokonaan uudelle tasolle

• OM 470 -dieselmoottori uudistui entistä taloudellisemmaksi
  • Aktiivinen jarruavustin tunnistaa jalankulkijat, Sideguard suojaa sivuilla
  • Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa
  • Actrosilla 20 menestyksen vuotta, juhlamallista tarjolla vain 200 auton sarja

OM 470 -dieselmoottori uudistui entistä taloudellisemmaksi

Mercedes-Benz esittelee IAA 2016 -näyttelyssä 6-sylinterisen, 10,7-litraisen OM 470 -dieselmoottorinsa entistäkin tehokkaampina ja taloudellisimpina versioina. Moottorista saadaan tarjolle myös tähän asti suorituskykyisin versio 335 kW (456 hv) tehoisena huippuväännön ollessa 2200 Nm. OM 470 -moottorin vahvuuksia ovat kompakti koko, keveys, hyvä suorituskyky, loistava vetoteho yhdistyneenä alhaiseen kulutustasoon sekä jopa 150 000 kilometrin huoltoväli. Moottoria on uudistettu samojen periaatteiden mukaan kuin viime vuonna esiteltyä 12,8-litraista OM 471 -voimanlähdettä.

OM 470 -moottoriperhe:

Teho Vääntö
240 kW (326 hv)/1600 rpm 1700 Nm/1100 rpm
265 kW (360 hv)/1600 rpm 1800 Nm/1100 rpm
290 kW (394 hv)/1600 rpm 1900 Nm/1100 rpm
315 kW (428 hv)/1600 rpm 2100 Nm/1100 rpm
335 kW (456 hv)/1600 rpm 2200 Nm/1100 rpm

OM 470 -moottorin X-Pulse-ruiskutusjärjestelmän paine on noussut 900:sta 1160 baariin isomman OM 471 -moottorin tapaan. Maksimissaan ruiskutuspaine on 2700 baaria. Palotila on muotoiltu uudelleen, ja puristuspaine on noussut yhdellä baarilla 18,5:een. Moottorin maksimiteho on käytössä laajalla 1450­–1900 minuuttikierroksen alueella ja huippuvääntö vastaavasti 900–1400 kierroksen alueella. Moottorissa hyödynnetään niin ikään uusia vähäkitkaisia voiteluöljyjä ja edelleen kehitettyä 12-vaihteista automatisoitua vaihteistoa.

OM-moottoriperheen suurinta versiota, 15,6-litraista OM 473 -moottoria on parannettu niin ikään X-Pulse-ruiskutusjärjestelmää kehittämällä. Myös tässä moottorissa ruiskutuspaine on noussut 900:sta 1160 baariin ja maksimipaine 2700 baariin.

Yksi suositun OM 470 -moottorin uusia ominaisuuksia on polttoaineen epäsymmetrinen ruiskutusjärjestelmä. Normaaliajossa kaikille kuudelle sylinterille annostellaan sama määrä polttoainetta. Kuorman ja pakokaasujen kierrätysasteen mukaan sylintereille 1,2 ja 3 ruiskutettavan polttoaineen määrää voidaan rajoittaa ja vastaavasti lisätä sylintereille 4, 5 ja 6. Kolmen ensimmäisen sylinterin polttoaineensyöttö voi jopa katketa kokonaan, vaikka kolme muuta toimisivat täydellä kuormalla. Tällä prosessilla estetään polttoaineen epätäydellinen palaminen, joka aiheuttaisi noki- ja muiden hiukkasten määrän kasvamisen pakokaasuissa.

Ajotilanteita ja maastoa ennakoivaa PPC-vakionopeussäädintä (Predictive Powertrain Control) on kehitetty aikaisempaa tehokkaammaksi, ja vaihteiden toimintastrategia on optimoitu polttoaineen säästämiseksi. Taloudellisuutta on parannettu myös Actrosin aerodynaamisilla muutoksilla kuten muotoilemalla etuspoileri uudelleen sekä sähkötoimisilla ohjaustehostimen pumpulla ja latausgeneraattorin ohjauksella.

Moottori Säästöpotentiaali
Actros OM 470 -moottorilla Max. 5 prosenttia
Actros OM 471 -moottorilla Max. 6 prosenttia
Actros OM 473 -moottorilla Max. 3 prosenttia

Aktiivinen jarruavustin tunnistaa jalankulkijat, Sideguard suojaa sivuilla

Mercedes-Benz Trucks esittelee IAA-näyttelyssä kaksi uutta kuorma-autojen turvajärjestelmää. Active Brake Assist 4 -jarruavustin (ABA 4) on ensimmäinen kuorma-autoihin tarkoitettu avustinjärjestelmä, joka vähentää merkittävästi jalankulkijaonnettomuuksien riskiä. Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin puolestaan suojaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tilanteissa, joissa he joutuisivat ”kuolleeseen kulmaan” kuorma-auton kääntyessä. Avustimista on hyötyä varsinkin kaupunki- ja taajamaliikenteessä ja risteystilanteissa, joissa ison auton alle tai katveeseen joutuminen on todellinen uhka kävelijöille ja pyöräilijöille.

Uusimman sukupolven aktiivinen jarruavustin varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta jalankulkijaan ja samaan aikaan käynnistää auton osittaisen jarrutuksen. Järjestelmä on lajissaan maailman ensimmäinen. ABA 4-avustimen pitkän kantaman tutka tunnistaa ajoneuvot 250 metrin ja jalankulkijat 80 metrin etäisyydeltä auton edestä. Moottoripyörät, mopot ja pyöräilijät havaitaan noin 160 metrin päästä. Tutkasäteen laajuus on 18 astetta. Lyhyen kantaman tutka yltää 70 metrin etäisyydelle, ja se ”keilaa” tietä auton edessä jopa 120 asteen laajuudelta.

Jarruavustimen tutkat havaitsevat jalankulkijat, liikkuivat he sitten tien poikki auton eteen, ilmestyvät äkisti esteen takaa tai kävelevät samaan suuntaan auton kanssa – myös auton ollessa itse kääntymässä, yöllä sekä sateella tai sumussa. Jalankulkijan havaitseminen ja jarrutustoiminnot ovat käytössä 50 km/h nopeuteen saakka. Muista seisovista tai liikkuvista kohteista kuten ajoneuvoista järjestelmä varoittaa 90 km/h nopeuteen saakka. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin ohjausliikkeellä tai hätäjarrutuksella, avustin tehostaa jarrutusta itsenäisesti.

ABA 4 -jarruavustin jalankulkijatunnistuksella on saatavilla ensi joulukuusta lähtien kaikkiin Mercedes-Benzin maantiekuljetuksiin tarkoitettuihin kuorma-automalleihin. Järjestelmän voi hankkia erikseen tai osana Safety Pack -varustepakettia.

Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin varoittaa kuljettajaa heti, kun ”varoalueella” auton sivuilla näkyy jalankulkija, pyöräilijä tai muu kohde. Liikkuvasta kohteesta kuljettajaa varoitetaan vilkkuvalla led-kolmiovalolla oikeanpuoleisessa A-pilarissa. Mahdollisesta törmäysriskistä järjestelmä varoittaa vilkuttamalla led-valoa monta kertaa punaisella. Kahden sekunnin kuluttua punavalo jää palamaan pysyvästi. Samalla kuuluu varoitusääni sen puolen kaiuttimesta, jolla törmäysriski on ilmeinen. Kun kuljettaja vaihtaa ajokaistaa oikealle, Sideguard havaitsee auton vierellä olevat kohteet ja varoittaa niistä. Järjestelmä havaitsee myös liikennevalopylväät ja merkit, jotka voivat jäädä auton alle peruutuksissa ja käännöksissä. Tämä varoitustoiminto on käytössä 36 km/h nopeuteen saakka, kun taas liikkuvat kohteet järjestelmää tunnistaa jopa 90 km/h nopeuksissa.

Sideguard-avustin on saatavana joulukuusta lähtien, aluksi vasemman puolen ohjauksella varustettuihin Actros-malleihin sekä Antosin 4x2- ja 6x2-versioihin. Käytännössä teknologia on näin ollen saatavana suureen osaan Mercedes-Benzin raskaista jakeluajoneuvoista.

Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa

Mercedes-Benzin uusi, raskaalle kalustolle tarkoitettu huoltopalveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime, saa niin ikään ensi-iltansa IAA 2016 -näyttelyssä. Järjestelmä on tarkoitettu estämään kaluston käyttökatkoksia, tehostamaan ja nopeuttamaan korjauksia ja huoltoja sekä tarjoamaan Mercedes-asiakkaille reaaliaikaista tukea kaikkeen kaluston käyttöön ja kunnossapitoon liittyvissä kysymyksissä. Siten Uptime-palvelu lisää kaluston käytön tehokkuutta, ennustettavuutta ja luotettavuutta sekä parantaa kuljetusyrittäjän mahdollisuuksia ajoneuvojen tuottavaan käyttöön.

Mercedes-Benz Uptimea on testattu 16 kuljetusyrittäjän yhteensä 1400 kuorma-auton kalustossa neljässä maassa. IAA-näyttelystä lähtien Uptime on saatavilla 12 Keski-Euroopan maassa. Suomessa palvelu saadaan käyttöön hieman myöhemmin. Uptimen käyttö edellyttää Mercedes-Benzin FleetBoard Connectivity -palvelualustan ja ajoneuvopäätteen hankkimista autoon. FleetBoard-moduuli on ainoastaan A5-paperiarkin kokoinen, ja se on asennettavissa jatkossa kaikkiin Daimler Trucksin valmistamiin ajoneuvoihin.

Mercedes-Benz Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa ja tilaa reaaliajassa 24/7-periaatteella. Kun autossa havaitaan huoltotarve tai korjauskohde, automaattiviesti tästä lähtee Mercedes-Benzin huoltokeskukseen. Tieto analysoidaan automaattisesti ja suositukset toimenpiteistä välitetään Mercedesin huolto-organisaatiolle. Huolto ottaa yhteyttä asiakkaaseen, neuvottelee toimenpiteistä ja niiden aikataulusta ja varaa huoltoajan autolle sen mukaan, kuinka kiireellinen huollon tarve on.

Mikäli autossa havaitaan akuutti rikkoutumisriski, tieto tästä välitetään asiakaspalvelukeskukseen, joka puolestaan ottaa yhteyttä auton käyttäjän määrittämään Mercedes-Benz-huoltoon. Näin auton vaatimat korjaukset voidaan toteuttaa nopeasti, joustavasti ja taloudellisesti niin, että käyttökatkokset jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Mercedes-Benz on ensimmäinen raskaiden ajoneuvojen valmistaja, joka kykenee tarjoamaan Uptimen kaltaisen palvelun ajoneuvojen automaattisesti tuottaman ja lähettämän informaation perusteella.

Actrosilla 20 menestyksen vuotta, juhlamallista tarjolla vain 200 auton sarja

Mercedes-Benzin kuorma-automalliston lippulaiva Actros täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Vuodesta 1996 lähtien Actroseja on myyty yli miljoona kappaletta. Mercedes-Benz juhlii Actrosin menestystä juhlamallilla, jota valmistetaan vain 200 kappaleen rajoitettu sarja. Juhlamalli on 4x2 puoliperävaunun vetoauto, jonka saa joko GigaSpace- tai BigSpace-ohjaamoilla ja kaikilla valikoimaan kuuluvilla moottorivaihtoehdoilla.

Juhlamallin varustelu on erinomaisella tasolla: aktiivinen jarruassistentti ABA 3 (joulukuusta 2016 lähtien ABA 4), ajoetäisyyden valvontajärjestelmä, PPC-vakionopeussäädin, Sideguard Assist
-sivuvalvonta-avustin, kaista-avustin, kuljettajan vireystila-avustin Attention Assist, kuljettajan turvatyyny sekä hidastin. Maksimaalisen polttoainetehokkuuden varmistavat optimoidut moottorit, jotka esitellään IAA 2016 -näyttelyssä.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, jouni.kummala@veho.fi, puh. 0400-883299

Rami Ainiala, huoltojohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, rami.ainiala@veho.fi, puh. 050-5897553