Kuudennen sukupolven SL jatkaa 60-vuotista perinnettä

• Mallin juuret vuoden 1952 SL:ssä, josta tuli urheiluautoilun ikoni yhdessä vuodessa.
  • Uuden SL:n alumiinirakenteinen kori säästää painoa jopa 140 kiloa.
  • Uudet BlueDirect-moottorit kuluttavat jopa 29 prosenttia edeltäjiä vähemmän.
  • Magic Vision Control –pyyhkimet takaavat joka hetki puhtaan tuulilasin.
  • FrontBass-kaiutinjärjestelmä muuttaa SL:n matkustamon konserttisaliksi.

Mercedes-Benz SL:

Mercedes-Benzin uuden ylellisen SL-roadsterin myynti on alkanut huhtikuun alussa. Jo 6. sukupolvea edustava nykyinen SL jatkaa perinnettä, jonka aloitti legendaarinen 300 SL–malli vuonna 1952. Daimler-Benzin testauspäällikön Rudolf Uhlenhautin lähes tyhjästä ja vaikeissa sodan jälkeisissä oloissa kehittämä malli (W 194) saavutti heti kaksoisvoiton Le Mansin 24 tunnin ajoissa. Jo saman vuoden aikana menestykset seurasivat toisiaan: kolmoisvoitto Bernin Grand Prix –ajoissa, neloisvoitto Nürburgringillä ja kaksoisvoitto Meksikossa ajetussa, 3111 kilometriä pitkässä Carrera Panamericana –kisassa. Menetys teki SL:stä (”super-leicht”) käsitteen, ja jo vuonna 1954 kisa-autoa seurasi tuotantomalli, kaikkien tuntema lokinsiipinen 300 SL (W 198). Se äänestettiin Vuosisadan urheiluautoksi vuonna 1999.

Painonhallinta: SL keveni uudistuessaan jopa 140 kiloa

Nykyisessä SL:ssä on ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin tuotantomallissa kokoalumiininen kori. Muista materiaaleista käytetään vielä alumiiniakin kevyempää magnesiumia polttoainetankin takana sekä ultralujaa teräsputkea auton A-pilareissa. Edeltäjään verrattuna kori on 110 kiloa kevyempi. Uusi SL 500 –malli painaa 1785 kiloa (–125 kg) ja SL 350 –malli 1685 kg (–140 kg). Korin ilmanvastuskerroin on luokassa erittäin alhainen, sillä cd-arvo on vain 0.27 (SL 350). Lisäksi uusi alumiinikori on edeltävää teräskoria jäykempi, turvallisempi ja mukavampi. Käyttötarpeen mukaan korissa käytetään eri laatuisia alumiineja sekä eri paksuisia materiaalikerroksia.

Mitat: Korin lisäsentit toivat matkustamoon väljyyttä

Edeltäjäänsä verrattuna SL on pidentynyt ja leventynyt. Auton pituus on 4612 mm (+ 50 mm) ja leveys 1877 mm (+ 57 mm). Hartiatilaa on tullut lisää 37 ja kyynärpäätilaa 28 mm. SL:lle tunnusomaista ulkonäköä leimaavat pitkä keula ja konepelti, kompakti kahden hengen matkustamo ja peräosan voimakas muotoilu. Matkustamon somiste-elementeiksi on saatavana kolme puu- ja kaksi alumiinivaihtoehtoa, jotka jatkuvat keskikonsolista kojelaudan kautta oviin saakka. Ajovaloissa on vakiona älykäs ILS-valojärjestelmä viidellä eri valotoiminnolla, jotka on räätälöity toimimaan eri ajo- ja valaistusoloissa ja aktivoitumaan tarvittaessa olosuhteiden mukaan.

Moottorit: Kulutus putosi lähes 30 prosenttia

Uuden SL 350 –mallin V6-moottori kehittää 225 kW (306 hv) tehon ja 370 Nm väännön. Keskikulutus on laskenut lähes 30 prosentilla ja on nyt vain 6,8 litraa /100 km. Kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 5,9 sekunnissa (– 0.3 s). Toinen vaihtoehto on SL 500, jonka V8-moottori tuottaa 320 kW (435 hv) eli 12 prosenttia enemmän kuin saman moottorin edeltävä versio. Vääntö on noussut 32 prosenttia 530 Nm:stä 700 newtonmetriin. Samalla keskikulutus on pudonnut 22 prosenttia. Kiihdytykseen kuluu 4,6 sekuntia (– 0.8 s). BlueDirect-moottorien yhteydessä käytetään ECO start/stop-pysäytysautomatiikkaa sekä optimoitua 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistoa.

Elinkaari: ISO TR 14062 –sertifikaatti varmistaa ympäristöystävällisyyden

Riippumattoman saksalaisen TÜV Süd –luokituslaitoksen myöntämä ISO TR 14062 –ympäristösertifikaatti perustuu SL:n koko elinkaaren mittaiseen arvioon auton ympäristöominaisuuksista. Esimerkiksi yhden auton vaatima primäärienergiankulutus on laskenut 23 prosenttia ja haitalliset NOx-päästöt 16 prosenttia auton koko käyttöiän aikana. SL:n valmistuksessa käytetään myös entistä enemmän kierrätysmateriaaleja ja uusioraaka-aineita, korin sisäosissa jopa kierrätysalumiinia. SL:n kuten muidenkin Mercedes-mallien saamiin sertifikaatteihin liitteineen voi tutustua Life Cycle –osiossa osoitteessa www.mercedes-benz.com.

Ajettavuus: vakiona mukautuva jousitus ja iskunvaimennus

SL:n huippuluokan ajettavuuden takaa vakiovarusteisiin kuuluva mukautuva jousitus ja iskunvaimennus. Lisävarusteena tarjolla on aktiivinen Active Body Control (ABC) –alusta. Etuakselin olkatuet ja jousinivelet sekä osa taka-akselin komponenteista on valmistettu alumiinista jousittamattoman massan pienentämiseksi. Molempien alustavaihtoehtojen yhteydessä käytetään sähkömekaanista Direct-Steer-ohjausta ja ajonopeuden mukaan muuttuvaa ohjaustehostusta.

Avomalli: Kolme eri kattoratkaisua

Uuteen SL:ään on tarjolla on edeltäjästä poiketen kolme eri kattoratkaisua: maalattu katto, lasikatto tai Magic Sky Control –panoraamalasikatto. Viimeksi mainitussa vaihtoehdossa läpinäkyvä katto tummentuu napin painalluksella. Kaikkien kattojen runko on valmistettu magnesiumista, jolla saavutetaan kuuden kilon painonsäästö edellisiin malleihin verrattuna. Keventynyt katto myös alentaa auton painopistettä ja parantaa ajo-ominaisuuksia. Katon avaamiseen ja sulkemiseen kuluu aikaa alle 20 sekuntia. Tavaratilan käyttömukavuutta lisää Keyless-Go:n yhteydessä takaluukun hands-free-toiminto: kun avaaja heilauttaa jalkaansa takapuskurin kohdalla, luukku aukeaa ­sekä sulkeutuu.

Magic Vision Control: huipputason näkyvyys jokaisessa tilanteessa

Maailmanuutuus SL:ssä on Mercedesin kehittämä Magic Vision Control –pyyhinjärjestelmä. Siinä tuulilasin pesuneste ruiskutetaan lasille suoraan sulan eteen pyyhkimen varren kanavien ja reikien kautta. Vesi tulee lasille molemmin puolin pyyhintä eikä roisku hallitsemattomasti tai haittaa kuljettajan näkökenttää. Pyyhkimiä voi käyttää vaivatta myös katon ollessa alhaalla. Lisävarusteena tarjolla ovat täysin lämmitettävät pyyhkimet, jotka estävät lumen ja jään kertymisen ja lämmittävät myös lasille tulevan pesuveden kylmissä olosuhteissa.

FrontBass-kaiuttimet: bassotoisto hivelee korvia

Toinen uutuusvaruste SL:ssä on FrontBass-kaiutinjärjestelmä, jossa käytetään hyväksi alumiinikoriin jäävää vapaata tilaa. Äänentoiston bassokaiuttimet on sijoitettu musiikin kannalta optimaalisesti alumiinirakenteisiin, jolloin tuloksena on selkeä ja rikkumaton bassotoisto sekä konserttisalimainen tunnelma jopa katon ollessa alhaalla.

Turvallisuus: tinkimätön aktiivinen ja passiivinen turvataso

SL:n vakiovarusteena on aktiivinen konepelti, joka suojaa jalankulkijaa törmäystilanteessa. Kun katto on laskettu alas, matkustamon turvana ovat vahvistetut A-pilarit sekä kaksi ympärikierähdyssuojaa istuinten takana. Etuturvatyynyt toimivat kaksivaiheisesti. Kaularankaa ja niskaa suojaavat Neck-Pro-pääntuet ovat vakiovaruste kuten myös ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä. Mikäli onnettomuus kuitenkin tapahtuu, SL:n ovien lukitus aukeaa automaattisesti, sisävalot syttyvät ja sivuikkunat laskevat 50 mm, jotta matkustamon tuuletus on taattu. Myös ohjauspyörää voidaan siirtää helposti ylöspäin autosta poispääsyn helpottamiseksi.

SL:ssä on vakiovarusteena kuljettajan vireystilaa tarkkaileva Attention Assist –järjestelmä sekä älykäs Adaptive Brake –jarrujärjestelmä, joka sisältää myös ASR-vetoluistoneston. Hätäjarrutuksessa jarruvalot välkkyvät voimakkaasti. Lisävarusteena autoon saa Distronic Plus –etäisyysavustimen sekä tarvittaessa automaattisesti jarruttavat Pre-Safe-jarrut, joiden toimintaa ohjaavat tutka-anturit. Uutuus SL:ssä on myös Aktiivinen pysäköintiavustin, joka tunnistaa vapaan pysäköintitilan ja ohjaa auton ruutuun automaattisin ohjausliikkein.

Infotainment: Comand-käyttöjärjestelmä ja internet-yhteys

SL:n vakiovarusteisiin kuuluu Comand-järjestelmä (Cockpit Management and Data System), jossa on Bluetooth-valmius. Lisävarusteena Comandiin voi liittää internet-yhteyden sekä DVD-vaihtajan, ja yksilöllisiä reittivaihtoehtoja voi valita Google Mapsin kautta. Tarjolla on ensi kertaa myös lukuisia sovelluksia kuten uutispalvelu- ja Facebook-yhteydet. Comand-järjestelmän TFT-värinäytön halkaisija on 17,8 senttiä ja tarkkuus 800 x 480 pikseliä.

Erikoismalli: Edition 1 AMG-varusteilla

SL:n Edition 1-erikoisversiona auto varustellaan muun muassa panoraama-lasikatolla, urheilujousituksella, AMG-korisarjalla, 19-tuumaisilla AMG-vanteilla, designo-nappanahkasisustuksella, istuinten Airscarf-ilmahuiveilla, istuinlämmityksellä, tunnelmavalaistuksella sekä Harman/Kardon Logic7 –surroundäänentoistolla. Ulkovärinä on designo kristallinhopea, joka on saatavana vain Edition 1 –tason autoihin.

Uudistunut SL saapuu Suomeen keväällä. Malliston hinnat alkavat 134 595,03 eurosta.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,