LADIES INTERNATIONAL TOP GOLF CHALLENGE 2.8.2004

Lehdistötiedote 15.6.2004 Julkaisuvapaa heti LADIES INTERNATIONAL TOP GOLF CHALLENGE 2.8.2004 Lehdistötiedote A - 15.6.2004 1/1 Hjallis Harkimo tekee Minea Blomqvistin unelmasta totta NAISGOLFIN ELÄVÄ LEGENDA ANNIKA SÖRENSTAM SUOMEEN Jo uransa seitsemännen golfin major-turnauksensa McDonald´s LPGA Championchipin viikonloppuna voittanut Ruotsin Annika Sörenstam saapuu elokuun alussa Suomeen yksityiskoneella. Hän lentää Helsinkiin suoraan British Openista, missä 34-vuotias ruotsalainen puolustaa viime kauden voittoaan. Maailman parhaaksi naisurheilijaksi Laureus-palkinnolla toukokuussa julistettu Sörenstam pelaa heti Openia seuraavana päivänä haasteottelun Suomen tämän hetken ykkösgolfaria Minea Blomqvistia vastaan. Vasta 19- vuotiasta espoolaisneitoa pidetään tällä hetkellä yhtenä Euroopan lupaavimmista nuoren polven ammattilaisista. Elokuun toisena päivänä Kullo Golf Clubin kentällä järjestettävä maailman parhaan golfarin ja Euroopan kiertueen nuorimman ammattilaisen kohtaaminen on saanut juhlavan nimen Ladies International Top Golf Challenge (naisten kansainvälinen huippugolfin haasteottelu). Tilaisuuden nimen mukaisesti Blomqvist pelaa koitoksessa haastajan roolissa. "JAN FORSELLIN KONTAKTIT AUTTOIVAT" Koko idean isä on, kukapas muu kuin urheilubisneksen monitoimimies Hjallis Harkimo, joka on sekä Blomqvistin manageri että Kullon golfkentän rakennuttaja. -Idea syntyi, kun onnistuin hankkimaan Kullon golfopettajan Jan Forsellin kontaktien avulla "Minnille" sopimuksen maailman parhaan valmentajakaksikon Ruotsin Pia Nilssonin ja USA:n Lynn Mariottin kanssa. Parivaljakko on vastannut vuosia juuri Sörenstamin valmennuksesta, valotti Harkimo maailman naisgolfin ykkösnimen Suomeen saapumisen taustoja. -Luonnollisesti maailman naisurheilijoiden kirkkain tähti ei liiku aivan ilmaiseksi. Onneksi Mercedes-Benz ja Finnair lupautuivat hankkeen pääyhteistyökumppaneiksi. Myös OKO ja Gloria-lehti innostuivat ideasta. Tarkoitus on vielä hankkia pari partneria lisää, niin homma on paketissa, kuvaili Harkimo projektin talousrakenteita. "MARKKINOIMME SUOMALAISTA GOLFOSAAMISTA" -Tapahtuman tehtävänä on nostaa golfin arvostusta Suomessa ja samalla pyrkiä markkinoimaan suomalaista golfosaamista, jotta tänne olisi mahdollista saada tulevaisuudessa järjestettäväksi Euroopan kiertueen osakilpailuja, perusteli Harkimo uusinta aluevaltaustaan. -Jos saamme naisten EuroTourin kisoja tulevaisuudessa Suomeen, niin silloin Suomen parhaimmisto saisi poikkeuksellisen kotiedun ottaessaan mittaa muista Euroopan huipuista, visioi Harkimo, jonka osittain omistama golfkenttä juhlii avajaisiaan ensi perjantaina. -Tietysti Sörenstamin vierailulla on tarkoitus myös tarjota Minealle kokemuksia, joita hän voisi hyödyntää pyrkiessään omalla golfurallaan kohti maailman kärkeä, jatkoi Harkimo, jonka suojatti kotiutui maanantaina rankalta Euroopan kiertueen kisamatkalta. Blomqvistilla on nyt takanaan yhteensä viisi kiertueen turnausta, joissa kaikissa hän on selviytynyt karsintakierroksilta jatkoon. Sijoitukset ovat olleet järjestyksessä 4 - 35 - 20 - 15 - 28. Palkintorahoja on kertynyt yhteensä 24.135,50 euroa. Etelä-Afrikan kiertueen voitto toi lisäksi yhteensä runsaat 10.000 euroa, joten kokonaispotti on n. 35.000 ?uroa. Lisätietoja: Jukka Suomela, EMG Oy, puh. 0400 617761, Sari Puusaari, toimitusjohtaja, Mercedes-Benz Kullo Golf Club, puh. 040- 512 4572 Lehdistökuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi lehdistö kirjautuminen lehdistösivuille käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Infokanava materiaalipankki näyttelyt ja tapahtumat LADIES INTERNATIONAL TOP GOLF CHALLENGE 2.8.2004 Lehdistötiedote B - 15.6.2004 1/1 Minea Blomqvistin tavoitteena nousta golfin maailman ykköseksi "ANNIKA SÖRENSTAM IHANTEENI ALUSTA ASTI" Suomen naisgolfin ykköseksi nuoresta iästään huolimatta noussut Minea Blomqvist, 19, oli haltioissaan kuultuaan Hjallis Harkimon suunnitelmista värvätä maailman naisgolfin kärkinimi Annika Sörenstam Suomeen pelaamaan. Vielä enemmän hän riemuitsi, kun ilmeni, että idea muuttuu todeksi. -Luulen, että minua jännittää enemmän elokuun toisena päivänä haasteottelun avauslyönnissä kuin vappuna Teneriffalla ammattilaisurani ensimmäisen Euroopan kiertueen kisan ykkösreiällä. Aloitin kilpailemisen golfissa 12-vuotiaana (1997) ja siitä saakka Annika (Sörenstam) on ollut ihanteeni, kertoi Blomqvist, jonka peliesitystä jännitys ei ainakaan Teneriffalla haitannut, sillä neitokainen pelasi avauskierroksensa kuin hurmiossa johtaen kisaa tuloksella 66 kuusi alle parin eli kentän ihannetuloksen. Lopputuloksissa Blomqvist oli kiertueen debyytissään komeasti neljäs. -Tavoitteeni on jonain päivänä nousta Annikan paikalle maailman ykköseksi. Elokuun alussa nähdään, kuinka kovan vastuksen pystyn tässä vaiheessa antamaan, pohti Blomqvist, jonka kolmen kuukauden ammattilaisura on tuonut tähän mennessä n. 35.000 euroa palkintoraa. TIENESTIT JO 14 MILJOONAA DOLLARIA Syyskuun 10. päivänä 35 vuotta täyttävä Annika Sörenstam ryhtyi ammattilaiseksi 23-vuotiaana, neljä vuotta vanhempana kuin Blomqvist. Tähän mennessä ruotsalaistaituri on lyönyt lähes kaikki mahdolliset naisgolfin ennätykset maailmassa. Voittoja on tilillä huikeat 52, joista majoreita seitsemän. Viimeisin major-titteli (McDonald´s LPGA Championship) viime sunnuntaina tuotti Sörenstamille 250.000 dollaria ja nosti hänen kokonaistienestinsä jo yli 14 miljoonaan dollariin (yli 11 miljoonaan euroon). Samalla ylittyi kuluvan kauden ansioissa miljoonan dollarin raja, vasta kahdeksannessa kauden turnauksessa, joista hän on voittanut kolme ja ollut kärkikymmenikössä peräti seitsemän kertaa. Sörenstam voitti jo ammattilaisuransa toisella kaudella vuonna 1995 ensimmäisen majorinsa, kun hän oli ykkönen U.S. Women´s Openissa. Samana vuonna hän nousi myös ensimmäisen kerran naisgolfin rankinglistan kärkeen. Ruotsin suosituin naisurheilija on ollut kaikkiaan kuudesti vuoden ykkösnimi rankingissa. Viimeiset kolme vuotta hän on hallinnut naisgolfia ylivoimaisesti ja sama tahti tuntuu jatkuvan myös kuluvalla kaudella. DONALD TRUMPIN PELIKAVERINA TIISTAINA Naisten Amerikan kiertueen ammattilaisturnausten välissä Sörenstam pelaa erilaisia haasteotteluita, näytöspeleja ja välillä vain viihdyttääkseen rikkaita pelikumppaneitaan läsnäolollaan. Esimerkiksi tiistaina Sörenstam oli yhden Yhdysvaltain tunnetuimman multimiljardöörin Donald Trumpin VIP-vieraana. Päivän ohjelmassa oli yhteinen golfkierros toisella Trumpin omistamista golfkentistä New Yorkissa. Tiiviin peli- ja edustusohjelmasa lomassa Annika Sörenstam on ehtinyt myös ajatella hieman itseään. Sunnuntaina major-turnauksen palkintojenjaon jälkeen hän tunnusti hankkineensa pienen tatuoinnin. -Se on sellainen pikkuinen kissimirri selässä vasemmalla puolella, paljasti Sörenstam tyttömäisesti hymyillen. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/15/20040615BIT00300/wkr0001.pdf