• Veho Oy Ab/

Lokinsiipisessä legendassa yhdistyvät puristinen muotoilu, kevyt alumiinirakenne ja ylivoimainen käsiteltävyys

• Kokonaispaino vain 1620 kiloa, teho-paino-suhde 2,84 kg/hv. • AMG:n V8-moottori takaa 420 kW/571 hv tehon ja 650 newtonmetrin huippuväännön. • Jousitus perustuu päällekkäisiin kolmiotukivarsiin F1-autojen tapaan. • Reaktiivinen hammastanko-ohjaus ja tarkka ajotuntuma tiehen kaikissa olosuhteissa. • Matkustajien suojana kahdeksan turvatyynyä ja komposiittirakenteiset jarrut.

Mercedes-Benz SLS AMG Mercedes-Benz SLS AMG on lujasti kiinni perinteissä, mutta kurkottaa kunnianhimoisesti myös kohti tulevaisuutta. Mallin esikuva on 1950-luvun 300 SL-malli, josta muistuttavat muun muassa auton puhdaspiirteisen selkeä muotoilu ja näyttävät lokinsiipiovet. Nykyaikaa ja tulevaisuutta autossa edustavat systemaattiseen keveyteen tähtäävä rakenne, ennen näkemätön suorituskyky ja tinkimätön ajoturvallisuus. SLS AMG on ensimmäinen Mercedes-AMG:n täysin itsenäisesti kehittämä automalli yhtiön 40-vuotisen historian aikana. Muotoilu: pelkistetty ja intohimoinen SLS AMG:n korimuotoilun tunnistettavimpia piirteitä ovat SL 300 –henkinen pitkä keula ja konepelti, matala matkustamo, lyhyt takaylitys ja pitkä akseliväli. Esikuvan mukaan myös keulamaski on näyttävä ja leveä, ja etupyörän koteloiden takana aukeavat haineviä muistuttavat poistoilman aukot. Edessä on kaksoisksenon-ajovalot, takavalot on puolestaan toteutettu led-tekniikalla. Etu- ja takapyörien koteloiden pokkaukset korostavat SLS AMG:n vahvaa hartialinjaa. Alusta on suojapaneloitu ilmanvastuksen ja taka-akselille kohdistuvan pyörteilyn vähentämiseksi. Samasta syystä takaluukkuun on integroitu ilmanohjain, joka nousee automaattisesti esiin 120 kilometrin tuntinopeudella. Matkustamo: häivähdys lentokonetta Matkustamon muotokieleen on haettu inspiraatiota ilmailuteollisuudesta. Keskipisteenä on kojelauta, jonka leveyttä korostaa lentokoneen siipeä muistuttava profiili. Ilmastointijärjestelmän neljä suutinta ovat kuin lainaa suihkukoneesta, samoin pitkä keskikonsoli mattametallipintoineen. keskeltä konsolia löytyy E-Select-vaihteenvalitsin. Istuma-asento on hyvin matala, mutta auton lokinsiipiovet aukeavat ylös jopa 70 asteen kulmaan helpottamaan sisään astumista. Ovet mahtuvat aukeamaan ylös asti jopa normaalikokoisessa autotallissa. Molemmissa istuimissa on painoa säästävä, mutta äärimmäisen luja magnesiumrunko. Alumiinirunko: kevyt mutta äärimmäisen luja SLS AMG on ensimmäinen Mercedesin ja AMG:n automalli, jossa käytetään painoa säästävää alumiinikotelopalkkirunkoa. Keveydestään huolimatta auto on äärimmäisen vääntöjäykkä ja luja, mikä osaltaan takaa loistavat käsittelyominaisuudet ajettaessa. Koko rungosta vain 4 prosenttia on terästä, sillä lujinta ultralujuusterästä on käytetty turvallisuuden maksimoimiseksi A-pilareissa. Koko runko painaa vain 241 kiloa. Auton teho-paino-suhde on hämmästyttävä: 1695 kilon kokonaispaino merkitsee ainoastaan 2,97 kiloa moottorin yhtä hevosvoimaa kohden. Moottori: lisätehoa teknisin parannuksin Auton sydän on AMG:n vapaasti hengittävä 6,3-litrainen V8-moottori, joka on sijoitettu mahdollisimman alas etuakselin taakse. Suoritusarvot ovat omaa luokkaansa: 420 kW/571 hv ja 650 newtonmetrin huippuvääntö. SLS AMG kiihtyykin 0–100 kilometriin 3,8 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 317 kilometriin tunnissa. V8-moottori – tyyppinimeltään M 159 – on käynyt läpi monia muutoksia verrattuna esikuvaansa M 156:een. Moottorin imujärjestelmä on kokonaan uusittu, venttiilien ja nokka-akselin toiminta hienosäädetty ja pakosarjassa käytetty putkiterästä, jossa ilmavirtaus on optimoitu. Näillä toimenpiteillä moottorin teho on noussut 34 kW/46 hv. Kahdeksansylinterinen moottori vastaa nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ja on entistä joustavampi koko kierroslukualueella. Kuivasumppuvoitelu on mahdollistanut moottorin sijoittamisen erittäin alas, mikä parantaa edelleen auton dynamiikkaa ja käsiteltävyyttä. Kulutus: generaattori työskentelee säästeliäästi SLS AMG:n moottorin kestävyyden varmistavat taotut männät, vahvistettu kampiakselin laakeri, optimoitu kampikammion rakenne sekä parannettu voitelu. M 159 -moottori painaa vain 205 kiloa (0,36 kg/hv) ja täyttää EU 5 -päästöstandardit. Yhdistetty polttoaineen kulutus on 13,2 litraa/100 kilometriä. Auton luokkaansa nähden poikkeuksellisen taloudellisuuden takaavat muun muassa sylinterikammioiden seinäpintojen erikoispinnoite sekä tarpeen mukaan säätyvä öljypumppu. Lisäksi jarrutuksessa auton liike-energiaa käytetään hyväksi akun lataamisessa. Generaattori kytkeytyy pois päältä kiihdytyksen aikana, mikä osaltaan pienentää moottorin kuormaa. Vaihteisto: neljä ajotapaohjelmaa V8-moottorin voiman taka-akselille välittää ultrakevyt, vain 4,7 kiloa painava hiilikuituinen vetoakseli, joka pyörii moottorin käyntinopeudella keskitunnelin kardaaniputkessa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto on sijoitettu taakse ja se on yhteydessä moottoriin kardaaniputken kautta. AMG Speedshift DCT 7 –vaihteiston vaihteensiirrot tapahtuvat alle 100 millisekunnissa, ja kuljettaja voi valita neljästä ajotapaohjelmaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport plus) tai M (Manual). Automaattinen kaksoiskytkentä on aktiivinen S, S+ ja M-vaihtoehdoissa. Vaihtamistapa valitaan pyöritettävällä AMG Drive Unit –valitsimella. Race Start –toiminto tarjoaa optimaalisen pidon, samoin vaihdelaatikkoon integroitu mekaaninen tasauspyörästön lukko. Jousitus: urheilualusta päällekkäisillä kolmiotukivarsilla Koko SLS AMG:n peruskonsepti on tähdännyt painopisteen saamiseen niin alas kuin vain mahdollista. Tavoitetta tukevat etuakselin taakse sijoitettu moottori sekä taakse sijoitettu vaihteisto. samalla ne takaavat autolle ideaalisen painonjakauman suhteessa 47/53 prosenttia eteen/taakse. Sen seurauksena ohjaustuntuma on äärimmäisen tarkka, auton käsiteltävyys välitöntä ja suuntavakauteen vaikuttavat keskipakoisvoimat poikkeuksellisen vähäiset. Pyöräntuenta on toteutettu alumiinisilla päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja raidetangoilla – ratkaisulla, joka on tuttu myös F1-sarjan kilpa-autoista. Sen ansiosta kuljettajalla on joka hetki välitön tuntuma tiehen, myös ajettaessa kovavauhtista rata-ajoa. SLS AMG:n 2680 millimetrin akseliväli takaa erinomaisen suuntavakauden sekä vedon jakautumisen erittäin tasaisesti jokaiselle pyörälle. Tämä rajoittaa merkittävästi auton nyökkimistä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Raideväli on edessä 1682 ja takana 1653 milliä. Hammastanko-ohjaus: suora, nopea ja tarkka SLS AMG palkitsee kuljettajansa loistavalla ohjaustuntumalla kaikkein suorituskykyisimpien urheiluautojen tapaan. Hammastanko-ohjaus takaa välittömän ajotuntuman, sillä ohjauksen välityssuhde on kiinteä 13.6:1. Ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan siten, että kovimmillakin nopeuksilla auto on erittäin suuntavakaa. ESP-järjestelmä on kolmivaiheinen: ESP On, ESP Sport sekä ESP Off. Toiminnot valitaan nappia painamalla. ESP Off –asennossakin jarrupolkimen painaminen palauttaa kaikki ESP-toiminnot ennalleen. Vetoluistonesto toimii kaikissa kolmessa ESP-vaihtoehdossa. Jos joku pyöristä menettää pidon, jarrupainetta käytetään välittömästi pidon palauttamiseen yhdessä vakiovarusteisiin kuuluvan mekaanisen tasauspyörästön lukon kanssa. Turvallisuus: kahdeksan turvatyynyä ja komposiittijarrut Kaksipaikkaisen SLS AMG:n matkustajat on suojattu kolmipisteturvavöillä ja voimanrajoittimilla sekä yhteensä kahdeksalla turvatyynyllä, joista kaksi suojaa matkustajien jalkoja. Lyhyt pysähtymismatka kovimmistakin nopeuksista on varmistettu komposiittirakenteisilla jarrulevyillä. Lisävarusteena autoon saa vielä niitäkin tehokkaammat keraamiset komposiittijarrut, joiden levykoko on normaalia suurempi. Lisäksi ne ovat 40 prosenttia kevyemmät kuin normaalit jarrulevyt. Painon suhteen optimoituja ovat myös AMG-kevytmetallivanteet, joiden koko edessä on 9,5 x 19 tuumaa ja takana 11x 20 tuumaa. Vakiovanteet ovat 7-puolaiset, mutta autoon saa lisävarusteena myös 5- tai 10-puolaiset vanteet. Rengaskoko on edessä 265/35 R 19 ja takana 295/30 R 20. Kaikkien neljän renkaan kuntoa tarkkailee rengaspaineen valvontajärjestelmä. Versiot: SLS AMG debytoi turva-autona ja tähtää päästöttömyyteen SLS AMG on ehtinyt ensiesittelystään lähtien kerätä jo useita kansainvälisiä palkintoja. Esimerkiksi Auto, motor und sport –lehden lukijat valitsivat sen vuoden 2010 parhaaksi automalliksi urheiluautojen sarjassa. Malli sai aiemmin myös arvostetun, vuodesta 1953 jaetun iF-muotoilupalkinnon. SLS AMG nähdään tänä vuonna myös F1-sarjan virallisena turva-autona. Lisäksi siitä on kehitetty täysiverinen urheiluautoversio SLS AMG GT3, joka on 50 milliä normaalimallia leveämpi. Sillä on tarkoitus kilpailla jo ensi vuonna. Toisenlaista suhtautumistapaa edustaa SLS AMG Electric Drive – neljällä erillisellä sähkömoottorilla varustettu päästötön urheiluautokonsepti. Moottorien yhteisteho on 392 kW ja vääntö huimat 880 newtonmetriä. Tämäkin auto kiihtyy 0–100 kilometriin neljässä sekunnissa. Jokaisella pyörällä on konseptissa oma vetoakselinsa, mikä parantaa sähköauton ajo-ominaisuuksia. SLS AMG:n myynti Suomessa käynnistyy toukokuussa. Malliston hinnat alkavat 314 542,86 eurosta. Tekniset tiedot: Moottori V8, 4 venttiiliä/sylinteri Iskutilavuus 6208 cm3 Teho 420 kW/571 hv/6 800 rpm Vääntö 650 Nm/4750 rpm Puristussuhde 11.3:1 Vaihteisto AMG Speedshift DCT 7 –automaattivaihteisto Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 317 km/h Yhdistetty kulutus 13,2 l/100 km CO2-päästöt 308 g/km Pituus 4638 mm Leveys 1939 mm Korkeus 1262 mm Akseliväli 2680 mm Kääntöympyrän halkaisija 11,9 m Tavaratila 176 l Omapaino 1695 kg Sallittu kokonaispaino 1935 kg Polttoainetankki 85 l (+ 14 l) Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi