• Veho Oy Ab/

Malliston ensiesittely Helsinki Motor Showssa C-sarjan farmarissa yhdistyvät hyöty ja taloudellisuus

• Uudesta C-sarjan farmarista tarjolle heti täydellinen mallisto C 180 Kompressorista ja C 200 CDI:stä lähtien; huipulla C 63 AMG.
• C 200 CDI:n taloudellisuus on esimerkillistä, vaikka teho on noussut: 6 litran keskikulutuksella taittuu yli 1000 kilometrin lenkki.
• C-sarjan vahvuudet ajettavuudessa, turvallisuudessa ja mukavuudessa yhdistyvät farmarimallissa monipuolisesti muunneltavaan tavaratilaan.
• Säilytyslokerot, kiinnityskoukut ja kokoon taittuva ostoskori tekevät maksimissaan 1500 litran tavaratilasta erittäin käytännöllisen.

Mercedes-Benzin C-sarjan farmarimallissa yhdistyy erinomainen ajettavuus luokkansa suurimpaan ja monipuolisesti muunneltavaan tavaratilaan. Edelliseen C-sarjan farmarimalliin verrattuna tavaratila on kasvanut 146 litralla ja vaihtelee nyt 485–1500 litraan takaistuimia tarpeen mukaan taittamalla. Suurin mahdollinen sisäpituus mitattuna takaluukusta etumatkustajan jalkatilaan on 2,82 metriä. Kasvua edeltäjämalliin on tullut peräti 17 senttiä.

Suuren tavaratilan käytettävyyttä helpottavat Easy-pack-kuormausjärjestelmä sekä napin painalluksella automaattisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku. Auton kuormaaminen on entistä helpompaa, mukavampaa ja turvallisempaa. Esimerkiksi kaksi ostoskassikoukkua, neljä kuormansidontalenkkiä sekä verkoilla suljettavat säilytyslokerot yhdessä suojaverhon ja tavaratilan matkustamosta erottavan verkon kanssa varmistavat turvallisen kuormaamisen. Lisävarusteena saatavalla kuormankiinnityspaketilla voidaan sekä jakaa 180 senttiä pitkää ja 120 senttiä leveää kuormatilaa osastoihin että varmistaa kuorman tukeva kiinnitys.

Moottoreiden tehot ja taloudellisuus kehittyneet vahvasti

C-sarjan farmari on saatavana kattavalla moottorivalikoimalla alkaen C 180 Kompressorista aina kuusisylinteriseen C 350 -malliin, jonka yhteydessä on aina 7G-Tronic seitsenvaihteinen automaattivaihteisto. Nelivetoisena farmarina on tarjolla C 320 CDI 4Matic, jossa seitsenvaihteinen automaattivaihteisto on niin ikään vakiona. Malliston huipulla on C 63 AMG farmarimalli, jossa on vapaasti hengittävä 6,3-litrainen AMG V8-moottori. Se tuottaa 336 kW/457 hv/6 800 rpm tehon sekä 600 newtonmetrin väännön 5 000 minuuttikierroksen kohdalla.

Bensiinimalliston aloittavan C 180 Kompressorin teho on noussut 10 kW/13 hv ja maksimivääntö 4,5 prosenttia 230 newtonmetriin. Myös C 200 Kompressorin tehossa on 15 kW/20 hv:n parannus. Moottorit on säädetty toimimaan optimaalisesti 95E-bensiinillä.

Nelisylinteristen dieselmoottorien teho ja taloudellisuus ovat niin ikään kehittyneet vahvasti. Dieselmoottorien keskikulutus on laskenut keskimäärin 0,8 litralla. Esimerkiksi aloitusmalli C 200 CDI kuluttaa polttoainetta ainoastaan 6 litraa sadalla kilometrillä, joka riittää yli 1000 kilometrin toimintamatkaan yhdellä 66 litran tankillisella. Moottorin teho on silti noussut 11 prosenttia.

Dieselmoottoreissa on parannettu yli 90 osaa tai komponenttia. Käytössä ovat esimerkiksi korkeita lämpötiloja hyvin sietävät keraamisen hehkutulpat sekä vakiona jo C 200 CDI:ssä moottorin tasapainotusakselit. Nelisylinterinen moottori toimii näin yhtä tasaisesti ja hiljaisesti kuin perinteisesti kuusisylinteriset dieselmoottorit.

C-sarjan farmari ilahduttaa erinomaisella ajettavuudeltaan mukavuudesta tinkimättä. Vakiovarusteena seuraava Agility Control Package sisältää muun muassa automaattisesti säätyvän iskunvaimennuksen, joka takaa erinomaisen mukavuuden tavanomaisissa ajotilanteissa. Tarpeen vaatiessa vaimennusteho kasvaa tasapainottamaan auton käytöstä dynaamisemmissa ajotilanteissa, jolloin vaaditaan jäykempää vaimennusta. Myös ohjaus on kuusi prosenttia aiempaa nopeampi. Täsmällinen vaihteisto on kuusivaihteinen.

C-sarjan farmarin urheilullista luonnetta korostaa Avantgarde-varusteversio. Elegance-versio muistuttaa erityisesti Mercedes-Benzin mukavuudesta ja ylellisyydestä. Classic-malli on puolestaan hillityn tyylikäs.

Tekniset tiedot/C-farmari C 180 Kompressor C 200 CDI

Iskutilavuus/sylinterit 1 796/rivi4 2 148/rivi4
Teho 115 kW/156 hv 100 kW/136 hv
Maksimivääntö 230 Nm/2800-4600 rpm 270 Nm/1600-3000 rpm
Kiihtyvyys 0-100 km/h 9,8 s. 10,8 s.
Huippunopeus 218 km/h 208 km/h
Yhdistetty kulutus (NEDC) 7,7 l/100 km 6,0 l/100km

Hinnat alkaen 1.12.2007
uusi hinta ero vanha svh