Mercedes-AMG GT on urheiluauto kaikkein aidoimmillaan

• Tunnetta, läsnäoloa ja teknologiaa vahvemmin kuin missään kilpailijassa
  • Voimanlähteenä AMG:n 4-litrainen V8-biturbomoottori
  • Saatavana kahtena versiona: GT (340 kW/462 hv) ja GT S (375 kW/510 hv)

Uusi Mercedes-AMG GT:

Mercedes-AMG GT:ssä yhdistyvät todellisten urheiluautorakastajien tärkeimmät kriteerit: henkeäsalpaava coupémainen muotoilu, tinkimättömän sporttiset sisätilat ja äärimmäinen suorituskyky niin katu- kuin rata-ajossakin. Helppokäyttöinen 350 litran tavaratila ja Mercedes-Benzin älykkäät avustinjärjestelmät tekevät GT:stä samalla luotettavan kumppanin arkipäivän ajoihin ja käyttötarpeisiin.

GT on toinen automalli, jonka Mercedes-AMG on kehittänyt täysin itsenäisesti. Aikaisemmin yhtiön osaamista on esitelty SLS AMG –mallissa.

”Uusi Mercedes-AMG GT osoittaa, että tähtäämme aikaisempaa kiihkeämmin ja aggressiivisemmin suorituskykyisten urheiluautomallien markkinoille. Mercedes-AMG GT:n teknologiset ratkaisut on valittu ajodynamiikan, käsiteltävyyden ja urheilullisuuden ehdoilla, mottomme onkin ollut autoa suunniteltaessa ”Handcrafted by Racers”, Mercedes-AMG:n toimitusjohtaja Tobias Moers vakuuttaa.

”Mercedes-AMG GT on urheiluauto aidoimmassa muodossaan. Sen henkeäsalpaavat mittasuhteet, voimakkaasti muotoiltu kori ja aaltomaiset linjat jatkavat suurenmoisten Mercedes-urheiluautojen perinteitä ja henkeä”, Daimler AG:n muotoilujohtaja Gorden Wagener luonnehtii.

Muotoilu: GT henkii joka solullaan tinkimätöntä suorituskykyä

Mercedes-AMG GT henkii tunnetta ja läsnäoloa vahvemmin kuin mikään toinen vastaava aikaisempi malli. Sisätilojen suunnittelu, käsityömäinen osaaminen ja matkustamon aidot materiaalit vahvistavat mielikuvia ”modernin luksuksen” uudesta tasosta. Pitkä keula, kolmiulotteinen timantinkuvioinen jäähdyttimen säleikkö, Led High Performance –ajovalot ja laajat tuloilmanaukot luovat keulaan jäljittelemättömän, auton suoritusarvoja korostavan Mercedes-ilmeen. Takana suuntavilkut on toteutettu kummallakin puolella 18:lla led-polttimolla.

Mercedes-Benzin urheilumalleille tyypillinen muotokieli, joka on saanut vaikutteita ilmailuteollisuudesta, on viety GT:ssä entistä pidemmälle. Kojelauta avautuu matkustajien eteen lentokoneen siiven tavoin, ja sen keskelle on sijoitettu vapaasti seisova monitoiminäyttö. Keskellä on neljä ja kojelaudan molemmissa päissä yksi spottivalo-tyylinen tuulettimen aukko.

Vahva keskikonsoli on kuin suoraa lainaa rata-autojen kilpailuluokista. Keskikonsolissa AMG Drive Unit - hallintanäppäimet on järjestetty V-kirjaimen muotoon samoin kuin sylinterit V8-moottorissa. Vasemmalta löytyy punaisena hehkuva moottorin käynnistys- ja sammutuspainike. Putkimaisen nopeusmittarin asteikko yltää 320 kilometriin saakka.

Moottori: Äänimaailma ja suorituskyky tiukassa tasapainossa

Mercedes-AMG GT osaa koukuttaa kuljettajan jo paikallaan seisoessaan. Lopullisesti kuljettajan ja matkustajan pulssit kiihtyvät käynnistyksen hetkellä, kun 4-litrainen AMG V8 –biturbomoottori herää eloon ja antaa ensimmäiset vihjeet suorituskyvystään. Moottori on kehitetty erityisesti GT-mallia varten ja edustaa Blue Direct-moottoriperheen uusinta kehitysversiota. Se täyttää Euro 6 –päästönormit.

Uutuusmoottorin suorituskyvyn takeena on kaksi turboahdinta, jotka on poikkeuksellisesti sijoitettu V-moottorin sisään. Järjestelyä kutsutaan nimellä ”hot inside V". Sitä ja kuivasumppuvoitelua käytetään GT-mallissa ensimmäistä kertaa urheiluautojen historiassa. Etuja ovat moottorin kompakti koko, ahtimien optimaalinen reagointikyky sekä alhaiset pakokaasupäästöt. Moottorissa käytettävä kuivasumppuvoitelu varmistaa öljyn riittävyyden silloinkin, kun moottoriin ja autoon kohdistuu voimakkaita poikittaisia kiihtyvyysvoimia. Moottori on voitu myös sijoittaa alemmas, mikä parantaa auton painopistettä ja käsiteltävyyttä.

Mallisto: Kaksi versiota suoraan urheiluautomaailman huipulle

Huippunykyaikainen V8-moottori, vain 231 kiloa painava ja 90-prosenttisesti alumiinista valmistettu kori, poikittain taka-akselille sijoitettu 7-vaihteinen AMG Speedshift DCT 7 -kaksoiskytkinvaihteisto, tasauspyörästölukko, kevyt alumiinirakenteinen urheilujousitus, magnesiumista valmistettu etuakselisto ja pienimmillään vain 1540 kilon omapaino varmistavat, että uusi Mercedes-AMG GT täyttää vaativan urheiluautoharrastajan vaatimukset. Painonjako etu- ja taka-akselin välillä on ihanteellinen 47/53 %, ja auton teho-paino-suhde on pienimmillään vain 3,3 kiloa/hv.

GT-mallistossa ovat tarjolla seuraavat suorituskykyiset vaihtoehdot:

Mercedes-AMG GT Mercedes-AMG GT S
Iskutilavuus 3982 cm3 3982 cm3
Teho 340 kW   (462 hv)/6000 rpm 375 kW   (510 hv)/6250 rpm
Vääntö 600 Nm/1600–5000   rpm 650 Nm/1750–4750   rpm
Yhd. kulutus 9.3 l/100 km 9.4 l/100 km
CO2-päästöt 216 g/km 219 g/km
Omapaino 1540–1615* kg 1570–1645* kg
Kiihtyvyys 0–100   km/h 4.0 s 3.8 s
Huippunopeus 304 km/h** 310 km/h**

*Kuljettajan (68 kg) ja matkatavaran (7 kg) kanssa

**Rajoitettu

Mercedes-AMG GT:n vakiovarusteena on mekaaninen taka-akselin lukko, joka varmistaa erinomaisen pidon ja turvallisuuden kaikissa ajo-olosuhteissa. GT S –mallissa vastaava lukko on sähköohjattu, mikä nopeuttaa reagointia olosuhteiden muuttuessa. GT S:n vakiovarusteisiin kuuluu myös AMG Ride Control –urheilujousitus sähköisesti ohjatulla vaimennusteholla. GT-malliin sen saa valinnaisvarusteena.

ACC (AMG Chassis Controller)

Lisävarusteena on saatavissa AMG Dynamic Plus –paketti, joka sisältää mm. uuden AMG Chassis Contollerin (ACC). ACC jäykistää moottorin ja vaihteiston runkokiinnitykset sähköisesti ajodynamiikan niin vaatiessa. Mukavaan ajeluun pehmeämpi kiinnitys, joka imee moottorin värinät ja urheilulliseen ajoon tiukka kiinnitys, joka parantaa ajotuntumaa ja suorituskykyä.

Varustelu: Suorituskyky ei merkitse tinkimistä turvallisuudesta

Uuden Mercedes-AMG GT:n vakiovarusteisiin kuuluu kahdeksan turvatyynyä ­– muun muassa polviturvatyynyt sekä kuljettajalle että matkustajalle ­– sekä seuraavat aktiiviset turvajärjestelmät: Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin, Adaptive Brake –jarrujärjestelmä, Attention Assist –vireystila-avustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Valinnaisvarusteena autoon saa esimerkiksi adaptiivisen kaukovalojärjestelmän, Parktronic-pysäköintiavustimen, peruutuskameran ja kaista-avustimen.

Vakiovarustukseen kuuluu myös komposiittirakenteinen jarrujärjestelmä. GT:ssä jarrulevyjen halkaisija on 360 (kaikki pyörät) ja GT S:ssä 390 milliä (edessä). Valinnaisvarusteena molempiin malleihin on saatavana kevyt ja pitkäikäinen keraaminen jarrujärjestelmä. Tällöin etulevyjen halkaisija on 402 ja takalevyjen 360 milliä. GT:n vakiorengaskoko on edessä 255/35 R19 ja takana 295/35 R19. GT S:n vastaavat koot ovat 265/35 R 19 ja 295/30 R20.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi