Mercedes-Benz R-sarja uusiutuu

• Mercedes-Benz R-sarjan vuosimalli 2010 ensiesittelyssä New Yorkissa. • Auton etuosa suunniteltu täysin uusiksi, sivuprofiilissa coupémainen ilme. • Tilavassa matkustamossa 4¬–7 istumapaikkaa ja jopa 2385 litraa tavaratilaa. • R 350 CDI 4Maticin säästeliäs V6-diesel ensiesittelyssä R-sarjassa. • Kuusi moottorivaihtoehtoa, kaikki Suomeen tulevat autot nelivetoisia.

Loputtomasti muunneltava R-sarja nostaa arjen yläpuolelle New Yorkin autonäyttelyssä esitelty vuosimallin 2010 R-sarjan Mercedes-Benz yhdistää ennen näkemättömällä tavalla modernin tilafarmarin ja SUV-luokan autojen parhaat piirteet yhdeksi, tinkimättömäksi kokonaisuudeksi. R-sarjan muotoilua on päivitetty huomattavasti, ja esimerkiksi auton keulaosa on suunniteltu kokonaan uudelleen korostamaan auton leveyttä ja ensiluokkaisia maantieominaisuuksia. Lokasuojien, jäähdyttäjän säleikön, ajovalojen ja puskurin uusi ilme luo R-sarjasta entistä dynaamisemman ensivaikutelman. Sivusta katsoen katto laskeutuu taakse coupémaisin linjoin. Auton takaosasta erottuvat muun muassa uudet takavalot sekä helmalevikkeet, joiden ansiosta auto vaikuttaa istuvan kiinni tiessä entistä tiiviimmin. R-sarjan uusi, erottuva ulkoväri on timantinvalkoinen. Matkustamo muuntuu ketterästi kaikkiin kuljetustarpeisiin Mercedes-Benz R-sarjaa valmistetaan neljänä lyhyen ja viitenä pitkän akselivälin versiona. Kaikissa malleissa on vakiovarusteena viisi istumapaikkaa, mutta käyttötarpeiden niin vaatiessa autoon voidaan sovittaa vaivatta 4¬–7 istumapaikkaa kahdelle tai kolmelle istuinriville. Etuistuimet ovat osittain sähkösäätöiset, mutta tarjolla ovat myös täysin sähkökäyttöiset, lämmitettävät ja ilmastoidut monitoimi-istuimet. Haluttaessa lämmityksen saa myös toisen rivin istuimiin. Lyhyen akselivälin autoissa on tavaratilaa istuinjärjestelyistä riippuen jopa 1950 litraa, kun taas pitkän akselivälin versioissa tila venyy jopa 2385-litraiseksi. Viisipaikkaisissa R-sarjalaisissa on aina tilava lisälokero tavaratilan lattian alla. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä parantaa entisestään lisävarusteena saatava Easy-Pack-järjestelmä, joka mahdollistaa takaluukun avaamisen kauko-ohjauksella. R-sarjan autojen sisätilat ovat klassiset ja valoisat ¬– varsinkin jos auton varustaa panoraama-lasikatolla (lisävaruste). Materiaalien ja värien käytöllä on tavoitettu korkea laatutaso sekä pitkille ajomatkoille sopiva harmoninen sisustusvaikutelma. Sisätilojen kaksisävyistä värimaailmaa edustaa esimerkiksi mantelinbeigen ja sen vastakohtana mokkaruskean värin yhdistelmä kojelaudassa, istuimissa sekä konsolissa ja oviverhoiluissa. Saatavana ovat myös Artico- ja nahkasisustukset sekä AMG Sport –sisustuspaketti. R-sarja esittelee puhtainta dieselteknologiaa R-sarjasta on tarjolla kolme bensiini- ja kolme dieselmoottorista V6/V8-vaihtoehtoa. Kaikki Suomeen tulevat mallit ovat 4Matic-nelivetoja. Dieselversioiden kulutukset vaihtelevat 7,6¬–8,5 litran ja bensiinimallien 11,1–13,4 litran ja moottorien tehot 140¬–285 kilowatin (190–388 hv) välillä. Malliston huippu on V8-moottorinen R 500 4Matic-malli. Dieselmoottoreista R 300 CDI BlueEfficiencyn kulutus on laskenut 7 prosenttia. Kokonaan uusi moottori on R 350 CDI 4Matic, jossa V8-moottorin vaivaton suorituskyky yhdistyy V6-moottorin taloudellisuuteen. Keskikulutus on 8,5 litraa eli 0,8 litraa vähemmän kuin edeltävässä moottoriversiossa. Samalla V6-dieselin teho on noussut 165 kilowatista 195 kW:iin (265 hv), ja huippuvääntö on 620 newtonmetriä. R350 BlueTec 4Maticissa vastaavat luvut ovat 155 kW (211 hv) ja 540 Nm. Tämä moottori on lisäksi varustettu päästöjä vähentävällä AdBlue-teknologialla, joten malli täyttää jo nyt vuonna 2014 voimaan tulevat EU6-tason päästömääräykset. Kattava turva- ja mukavuusvarustelu viimeistelevät huipputuotteen R-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi matkustajia suojaava Pre-Safe-järjestelmä, kuusi turvatyynyä, peräänajokolareissa aktivoituvat Neck-Pro-pääntuet, rengaspaineiden valvonta- ja varoitusjärjestelmä, ESP -ajovakauden hallinta sekä adaptiiviset jarruvalot, jotka vilkkuvat nopeammin hätäjarrutuksen jälkeen. Autoissa on aina 7G-Tronic-automaattivaihteisto, jossa vaihtaminen on mahdollista myös ohjauspyörän painikkeilla. Kaikissa 4Matic-malleissa on 4ETS-vetoluistonesto. Mukavuusvarustelistalla ovat muun muassa tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin, lämmitettävät sivupeilit, Thermatic-automaatti-ilmastointi sekä Audio 20-äänentoisto- ja telematiikkajärjestelmä. Lisävarustelistalta löytyvät muun muassa Airmatic-ilmajousitus, Distronic-etäisyystutka, Audio 50 APS –navigointi 6 cd-levyn vaihtajalla sekä tummennetut kaksoisksenon-ajovalot, joihin on yhdistetty LED-päiväajovalot. R-sarjassa on normaalisti 17–19 tuuman renkaat, mutta lisävarusteena se voidaan varustaa myös 20- tai 21-tuumaisilla renkailla, joihin saa haluttaessa näyttävät AMG-vanteet. Tarjolla on myös erilaisia valmiita varustepaketteja, joilla autoa voi personoida helposti niin ulkoa kuin sisältäkin. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi