Mercedes-Benz A 45 AMG, CLA, E-sarja ja uudet AMG:t ihastuttavat

• A 45 AMG: Kompaktiluokan suorituskykyisimmän mallin maailman ensi-ilta.
  • CLA-sarja: Coupé-mallilla tuotantoautojen pienin ilmanvastuskerroin (Cd 0.22).
  • E-sarja: Perusteellisesti uudistunut E-mallisto nähdään ensi kertaa Euroopassa.
  • AMG: Kuusi palaa AMG-magiaa , huipulla uusi SLS AMG Black Series.
  • Viano: Malliston uusi lippulaiva Grand Edition Viano Avantgarde esittäytyy.

Mercedes-Benz Geneven autonäyttelyssä:

A 45 AMG: Ajamisen iloa ja suorituskykyä uudelle sukupolvelle

A 45 AMG on suunnattu perinteistä nuoremmille, 30–40-vuotiaille AMG-asiakkaille. Kyseessä on ensimmäinen kompaktiluokan AMG-malli kohta 50-vuotiaan yhtiön historiassa. Uusi 2-litrainen turbomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. Huipputehoa riittää peräti 265 kW (360 hv) ja vääntöä 450 newtonmetriä. Moottorin 133 kW:n (181 hv) litrateho on luokassaan ylittämätön ja päihittää jopa monen varsinaisen urheiluauton vastaavat luvut. Huippuluokan suorituskyvyn takaa vakiovarusteena oleva AMG 4Matic –neliveto. Moottorin voiman välitetään akseleille AMG Speedshift DCT-7 –kaksoiskytkinvaihteiston avulla.

3-vaiheinen ESP-järjestelmä takaa kuljettajalle mahdollisuudet monipuolisiin ajamiseen liittyviin valintoihin vain napin painalluksella. Normaalin ESP-toiminnon lisäksi käytössä ovat ESP Off – sekä ESP Sport Handling –toiminnot. A 45 AMG:n keulailmeessä korostuvat etusäleikkö, joka on jaettu kahtia kahdella titaaninharmaalla koristelistalla, sekä alakulmien suurikokoiset jäähdytysilmanottoaukot. Kompaktikokoluokan AMG-tulokkaan myynti alkaa 8.4, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille kesäkuussa.

CLA-sarja: MM-tason ilmanvastus ja entistä tehokkaampi törmäysvaroitin

Mercedes-Benz CLA:n ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvio on ennätyksellisen alhainen, vain 0.23. CLA 180 BlueEfficiency –mallissa päästään tasolle 0.22. Ilmanvastusta pienentävät keulan, tuulilasin, A-pilarien ja sivupeilien muotoilu sekä pyöräkoteloiden ilmanohjaimet. Veistoksellisen CLA:n mitat ovat (pit/lev/kork) 4630/1777/1437 milliä. CLA:n moottorivalikoimaan kuuluu kolme bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. Tehoa on tarjolla enimmillään 155 kW/211 hv (CLA 250), ja pienin keskikulutus on vain 4,2 litraa/100 km (CLA 220 CDI).

Mercedes-Benzin kehittämää peräänajokolareita estävää Collision Prevent Assist –törmäysvaroitinta on kehitetty CLA:ssa entistä tehokkaammaksi. Järjestelmä aktivoituu toimimaan nyt jo 7 km/h tuntinopeudesta alkaen. Aikaisemmin raja oli 30 km/h. CPA varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ääni- ja valomerkeillä. Valinnaisvarusteisiin kuuluu uusimman sukupolven 4Matic-neliveto täysin muuttuvalla voimanjaolla.

E-sarja: Tehokas, älykäs ja valloittava uusi myyntisuosikki

Mercedes-Benzin tärkein myyntimalli E-sarja on uusiutunut kattavammin kuin koskaan. Tarjolla ovat uudistuneet sedan, farmarimalli, Coupé sekä Cabrio. Yksilinssisissä etuvaloissa lyhyet valot ja huomiovalot on toteutettu led-valoilla. Uutuutena E-sarjaan saa kaksi vaihtoehtoista keulailmettä. Elegance- ja Avantgarde-varustetasojen lisäksi matkustamoa voi yksilöidä erilaisilla varusteilla, jotka ovat saatavilla valitusta perusvarustetasosta riippumatta. Älykkään ja turvallisen ajamisen takeeksi E-sarjaan on saatavana 11 erilaista avustinjärjestelmää. Tällaisia ovat esimerkiksi vakiovarustelistalta löytyvät Collision Prevent Assist -törmäysvaroitin sekä Attention Assist –vireystila-avustin.

E-sarjan moottorivalikoimaan kuuluu nyt suorasuihkutukseen perustuva 4-sylinterinen BlueDirect-moottoriperhe, jossa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin Mercedes-Benzin 6- ja 8-sylinterisissä moottoreissa. E-sarjan bensiinikäyttöisiä malliversioita on tarjolla 10. Niiden teholukemat vaihtelevat 135–300 kilowattiin (184–408 hv). Lisäksi on tarjolla kahdeksan dieselversiota, joiden tehot yltävät 100–185 kilowattiin (136–252 hv). Pienimpään keskikulutukseen pääsee E 350 BlueTec Hybrid: ainoastaan 4,1 l/100 km ja 107 gramman CO2-päästöt kilometrillä. Kaikissa malleissa on ECO Start-Stop -toiminto.

AMG: Suorituskyky uudelle äärilaidalle

A 45 AMG:n lisäksi AMG-mallisto täydentyy neljällä Genevessä esiteltävällä erikoismallilla: E 63 AMG 4Matic ja E 63 AMG 4Matic S (sedan + farmari) sekä CLS 63 AMG 4Matic ja CLS 63 AMG 4Matic S (Coupé ja Shooting Brake). Ne edustavat entistä urheilullisempaan suuntaan räätälöityjä nelivetoautoja. Nelivedon voimanjako (33:67 eteen:taakse) tukee iloisen urheilullista, mutta silti varmaa ja turvallista ajotapaa. Mallien voimantuotosta vastaa AMG:n 5,5-litrainen V8-biturbomoottori, joka tuottaa nyt 410 kW (557 hv) tehon ja 720 Nm väännön. S-versioiden vastaavat lukemat ovat 430 kW (585 hv) ja 800 Nm.

Näyttelyssä debytoi myös C 63 AMG Edition 507, jonka keulalta löytyy päivitetty versio AMG:n 6,3-litraisesta V8-moottorista. Sen teho on kasvanut 37 kW:lla (50 hv) ja on nyt 373 kW (507 hv) ja vääntö 610 Nm. Mallissa ovat vakiona AMG-komposiittijarrut sekä punaiset jarrusatulat.

Varsinaista AMG-magiaa edustaa SLS AMG Black Series, jonka muotoilu, ajo-ominaisuudet ja kevytrakenneteknologia hakevat vertaistaan automaailmassa. Auton omapaino on vain 1550 kiloa, joten teho-paino-suhteeksi tulee huimat 2,45 kg/hv. Kaikkein dynaamisimman lokisiipiovisen AMG-mallin suoritusarvot ovat yhtä hengästyttävät. AMG:n 6,3-litrainen V8-moottori tuottaa 464 kW (631 hv)/7400 rpm ja takaa mallille 3,6 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 kilometriin tunnissa. Suorituskyvyn viimeistelevät AMG Ride Control Performance –alusta, sähköisesti ohjattu taka-akselin tasauspyörästön lukko sekä AMG Speedshift DCT-7 –urheiluvaihteisto.

Grand Edition Viano Avantgarde: elegantti ja eksklusiivinen

Monipuolisesti muunneltavan Viano-malliston huipulla on uusi tulokas: Grand Edition Viano Avantgarde. Heti ensi silmäyksellä malli henkii hienostunutta urheilullisuutta, jota ilmentävät kvartsinvalkoinen metalliväri sekä musta etusäleikkö. Viisipuolaisilla kevytmetallivanteilla pyörivät 245/45 R19 –kokoiset renkaat. Matkustamon laatuvaikutelmaa on korostettu silkkimattapintaisilla pähkinäpuusomisteilla. Viano-malliston lippulaiva on saatavana sekä normaalina että pitkänä koriversiona.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi