Mercedes-Benz Actros XTAR, työkalu ja taideteos

Helsinkiläisen Mika Auvisen Mercedes-Benz Actros 2551L muuttui puolessa vuodessa näyttelyvoittajaksi ja todennäköisesti koko maailman hienoimmaksi kuorma-autoksi.

Mika Auvinen on vuosien varrella rakentanut useamman rekan poikkeuksellisen näyttäväksi kokonaisuudeksi. Kokonaisen ajoneuvoyhdistelmän varustelu ja maalaus, sekä sisustaminen on mittava projekti ja Mika olikin jo päättänyt siirtyä sivuun tästä harrastuksesta. Uuden Actroksen esittelytilaisuudessa miehen mieli värähti Actroksen upealle muotoilulle, sekä tekniselle edelläkävijyydelle. Mikan mukaan: ” Actros oli yksinkertaisesti sykähdyttävän hieno. Lisäksi Vehon kuorma-autopuolella on niin mainio tiimihenki, että kynnys lähteä uuteen puolen vuoden rakennusprojektiin madaltui. ”

Projektiin mahtuikin paljon antaumuksellista toimintaa. Veho Hyötyajoneuvoista auton myynyt Juha Kauranne oli sitä vastassa Vuosaaren satamassa ja välittömästi, kun se saatiin laivasta auto vietiin Lommilaan, missä odottivat Antti Nyman ja Pekka Alanko. He jäivät omalla ajallaan ja omien töidensä lisäksi viikonlopuksi purkamaan ohjaamon sisäosat kuljetettavaksi verhoilijalle ja maalaamoon. Heidän osakseen tuli myös toimia projektin päälliköinä, jotta kaikki oikeat tavarat olisivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Verhoomo Primassa ohjaamon paneelit hahmoteltiin uudelleen kokonaisuudeksi, jotta uudesta rohkeasta verhoilusta tulisi yhtenäinen. Samaan aikaan olivat työn alla sähkötyöt runsaan valaistuksen ja äänentoistojärjestelmän asentamiseksi. Verhoilemattomat muoviosat maalattiin FAW designissa ilmavan hopeisiksi.

Poikkeuksellisesti uuden auton maalausvastuu tulee Ruotsista ja taiteellista apua on Norjasta asti. Maalauksen päävastuu on ollut Fredrik Pahlmilla Mjölby Billackering maalaamosta. Airbrushstudion Daniel Fahlström Ruotsista on tehnyt ohjaamon ja säiliöiden motiivimaalaukset. Norjalainen Terje Aspmo vastaa peilien ja alleajosuojien maalauksesta. Tärkeät yksityiskohdat kokonaisuudessa ovat myös ruostumattomasta teräksestä Hiomexissä tehdyt yksityiskohdat, jotka ovat suunniteltu nimenomaan XTARriin. Ilman säiliöitä ja perävaunua tämäkään kokonaisuus ei olisi mahdollinen. Ne valmisti Nordic Tank.

Mikan ensimmäinen rakenneltu auto valmistui vuonna 1997 ja sen jälkeen hänen autonsa ovat erottuneet katukuvassa ja alan kilpailuissa. Mercedes-Benzin Actros-malleja Mika on jo varustellut viisi kappaletta. Alaa seuraaville sellaiset näyttelyvoittajat kuin Outlaw, Gladiator ja Gladiator 2 ovat tuttuja. Mika kertoo: ” Kun auto on hienossa kunnossa, niin sen haluaa pitää puhtaana ja pienetkin viat korjataan nopeasti ja tinkimättömästi. Tällöin auto myös toimii paremmin ja kestää pidempään. Tällöin yksi seuraus on myös hyvä turvallisuus, sekä auton hyvä jälleenmyyntiarvo. Lisäksi siisti auto kertoo vastuullisesta suhtautumisesta työhön, jota teemme. Pyörien pitää pyöriä koko ajan, muuten ei tähän harrastukseen riitä rahat. Tätäkin autoa ajaa kaksi kuljettajaa. Kuljettajien täytyy tiukkojen työaikalakien takia levätä paljon, mutta auto voi tehdä vuorotta töitä. ”

Kuvassa Mika Auvinen.

Vaativassa projektissa mukana olivat:

-Lasse Vänttinen / Verhoomo Prima http://www.verhoomoprima.com/ penkkien ja muiden kangas verhoilujen uudelleen verhoilu. -FAW Design www.faw.fi / Jeppe Kivilaakso hytin sisämuoviosien maalaus. -Mjölby Billackering www.mjolbybillack.se / Fredrik Pahlm auton ulkomaalauksen suunnittelu. -Mjölby Billackering www.mjolbybillack.se / auton perusmaalausten toteutus sekä lakkaus. -Daniel Fahlström www.airbrushstudio.se / hytin ja säiliöiden motiivimaalaukset. -Terje Aspmo www.terjeaspmo.com / peilien ja alleajosuojien motiivimaalaukset. -Nordic Tank www.nordictank.fi / Jani Aro auton säiliön ja perävaunun valmistaja. -Hiomex oy www.hio-mex.com /Mika Sassi ja Tero Sassi Ruostumattomasta teräksestä olevien osien valmistus ja suunnittelu esim valorauta ja suojapuskuri.

Veho Hyötyajoneuvot, myyntijohtaja Rami Ainiala, puh. 010 569 3646, rami.ainiala@veho.fi

Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi