Mercedes-Benz Arocs – uutta voimaa maanrakennukseen ja raskaisiin käyttötehtäviin

• 16 teholuokkaa välillä 175 kW (238 hv) - 460 kW (625 hv)
  • Mercedes PowerShift 3 vakiovarusteena ensimmäistä kertaa myös maansiirtoautoissa
  • Loader maksimoidulle hyötykuormalle
  • Grounder erittäin vaikeisiin olosuhteisiin

Vahva, tukeva ja tehokas

• 16 teholuokkaa välillä 175 kW (238 hv) - 460 kW (625 hv)
  • Loader maksimoidulle hyötykuormalle
  • Grounder erittäin vaikeisiin olosuhteisiin

Stuttgart – Mercedes-Benz kuorma-autot uudistavat mallistoaan vauhdikkaasti. Uusi maanrakennukseen ja muihin raskaisiin käyttötehtäviin suunniteltu kuorma-auto on jatkumoa jo aiemmin esitellyille malleille. Uusi Actros kaukoliikenteeseen ja Antos raskaaseen jakeluliikenteeseen: Vuonna 2013 tulee markkinoille uusi malli, joka kattaa kaikki maanrakennus- ja työmaakäytön tehtävät sekä maantie- että maastoajossa ja se tullaan tuntemaan nimellä Arocs.

Tämä äärimmäisen monipuolinen kuljetussegmentti ei ole koskaan aiemmin nähnyt yhtä laajaa, asiakkaiden tarpeisiin suunniteltua ajoneuvovalikoimaa. Uudet maansiirtoautot, puutavara-autot, jokapyörävetoiset autot, betoninkuljetusautot, tasakuorma-autot, lavetinveturit ja rekkaveturit ovat saatavana kaksi-, kolme- ja neliakselisina versioina. Moottorivalikoimassa on 16 teholuokkaa välillä 175 kW (238 hv) - 460 kW (625 hv). Kaikki moottorit ovat alusta alkaen suunniteltu Euro VI päästötasoille ja kaikki täyttävät vakiovarusteena Euro VI määräykset.

BlueTec 6 moottorit ovat 6-sylinterisiä rivimoottoreita ja ne on suunniteltu tuottamaan mahtava vetovoima jo hiukan tyhjäkäyntiä suuremmilla kierrosluvuilla. Maksimivääntö on moottorista riippuen 1000 - 3000 Nm ja moottoreita on tarjolla neljä eri kokoluokkaa: 7.7, 10.7, 12.8 ja 15.6 l; jälkimmäisin vaihtoehto on kokonaan uusi ja sen tyyppi on OM 473.

Arocs tarjoaa esimerkillisen voimalinjan: moottoreiden voima välitetään vakiovarusteisen Mercedes PowerShift 3 automatisoidun vaihteiston kautta. Erilaisia ajo-ohjelmia on valittavissa ja ne on kehitetty juuri näihin käyttötarkoituksiin sopiviksi.

Arocs on saatavana laajalla valikoimalla vetotapoja, alkaen 4x2 kaksiakselisesta mallista aina jokapyörävetoiseen, neliakseliseen 8x8/4 malliin, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia. Myös neliakseliset 1+3 akselistoversiot, laaja valikoima ilmajousitteisia malleja, paino-optimoidut betoninkuljetusautot saadaan Arocsiin suoraan tuotantolinjalta.

Arocs -mallisto tarjoaa seitsemän eri ohjaamoa, joista on yhteensä 14 eri versiota. Saatavana ovat 2.3 m ohjaamot: L, M ja S versioina, samoin kuin 2.5 m malli tasaisella ohjaamon lattialla.

Erehtymätön muotoilu Mercedes-Benz Arocsissa on yhtä ainutlaatuinen kuin koko auto. Malliperheen uusin jäsen erottuu erityisesti keulamaskin ärhäkän hammastuksen ansiosta. Se viestittää selkeästi: jämerät hampaat ovat valmiina kovaan työhön. Teräspuskuri, luja jäähdyttimen suoja ja käyttötehtävään suunnitellut joustavat askelmat luovat harmonisen muotoilun tälle rankan työn erikoisosaajalle.

Uutta Arocsissa ovat myös tuoteryhmät Loader ja Grounder. Arocs Loaderissa kaikki on johdonmukaisesti suunniteltu saavuttamaan mahdollisimman pieni omapaino. Tuloksena on paino-optimoitu 4x2 rekkaveturi, joka on kevein mahdollinen ajoneuvo maansiirtokäyttöön sekä myös 8x4/4 betoninkuljetusauto erittäin suurella hyötykuormalla.

Arocs Grounder on suunniteltu äärimmäisen raskaisiin käyttöolosuhteisiin. Se on erittäin vakaa ja joustava ja siinä on suuri joukko teknisiä yksityiskohtia, jotka varmistavat, ettei siinä ole tehty kompromisseja lujuuden suhteen kovimpiinkaan olosuhteisiin.

Arocs esitellään kansainväliselle yleisölle Bauma messuilla Münchenissä huhtikuussa 2013.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia lähetyksen liitteenä.

Lisätietoja: Rami Ainiala, myyntijohtaja, Mercedes-Benz kuorma-autot, rami.ainiala@veho.fi, puh. 010569 3646.