Mercedes-Benz B-sarja, uusi autoluokka maailman ensiesittelyssä Genevessä

· Mercedes-Benzin B-sarja eli Compact Sports Tourer tarjoaa ison sedanin tilat huolimatta kompakteista ulkomitoista · B-sarjassa yhdistyvät monenlaiset autontarvitsijoiden toiveet, sillä autot on suunniteltu yhtä hyvin perhe-, vapaa-ajan- kuin ammattikäyttöönkin · B-sarja yhdistää parhaat ominaisuudet niin sporttisesta sedanista, farmarista, tila-autosta kuin SUV-luokan katumaasturistakin · Moottorivaihtoehtoja vahvoista ja säästeliäistä CDI-dieseleistä aina ahdettuun urheilullisen suorituskyvyn tarjoavaan B 200 TURBOon

Mercedes-Benzin kehittämä Sports Tourer –konsepti on valmis sarjatuotantoon. Mercedes-Benz B-sarja juhlii ensiesiintymistään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Jälleen kerran Mercedes-Benz on ottanut paikkansa automaailman edelläkävijänä esittelemällä uudenlaisen autoluokan ja luomalla rohkeasti uutta kiinnostavalle nuorekkaalle asiakaskunnalle. Mercedes-Benz B-sarjan autossa moottorin ja voimansiirron sijoittaminen osin matkustamon eteen ja alle – sandwich-periaatteen mukaisesti – takaa sille samanlaiset tilat kuin perinteisissä isommissa sedaneissa ja farmareissa, kompakteista ulkomitoista huolimatta. Takapenkin jalkatilaa on runsaasti, ja tavaratila on monipuolisesti muunneltavissa vaihteleviin käyttötarpeisiin. Matkustajat hyötyvät pitkästä akselivälistä kun takapenkkiläistenkin jalkatilat vastaavat lähes S-luokan Mercedes-Benzin mittoja. B-sarjan ESP-järjestelmä takaa ohjaukseen aina riittävästi tehostinvoimaa ESP-ajonvakautuksen edelläkävijä Mercedes-Benz esittelee uuden toiminnon ratkaisevasti liikenneturvallisuutta parantaneeseen järjestelmäänsä. Ajonvakautuksessa on nyt mukana Steer Control –toiminto. Se toimii yhdessä sähkömekaanisen ohjaustehostimen kanssa antaen ääritilanteissa kuljettajalle apua auton hallinnassa. Järjestelmä tukee kuljettajaa pitämään auton hallinnassa kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi jarrutettaessa pinnalla, jossa toisen puolen pyörät ovat liukkaalla ja toiset pitävällä pinnalla, uusi ESP-toiminto auttaa ohjauksen korjausliikkeissä ja antaa kuljettajalle paremman tuntuman tiehen. B-sarjan kolariturvallisuus on niin ikään korkeaa Mercedes-Benz -tasoa. Tämän mahdollistaa muun muassa moottorin ja vaihteensiirron sijoittaminen osittain matkustamon alle. Etusuunnassa on näin enemmän tehokasta tilaa riittävän pitkille kokoonpainumisvyöhykkeille. Sandwich-rakenteen ansiosta matkustajat istuvat autossa noin 20 senttiä tavanomaista korkeammalla. Tällä on edullinen vaikutus matkustajien turvallisuuteen myös sivutörmäyksessä. B-sarjan moottorivalikoimassa on kuusi nelisylinteristä voimanlähdettä, joiden tehot vaihtelevat 70-142 kilowatin (95-193 hv) välillä. Malliston tehokkain B 200 Turbo kehittää 280 newtonmetrin väännön 1800 minuuttikierroksen kohdalla. B 200 CDI puolestaan yltää 300 newtonmetriin, jaa sen yhdistetty polttoaineen kulutus jää ainoastaan 5,6 litraan sadalla kilometrillä. Suomen markkinoille B-sarja saapuu kesällä 2005. Hinnat vahvistetaan myöhemmin. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Infokanava, materiaalipankki, MB kuvapankki lehdistölle, henkilöautot, B-sarja tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 Ville Silvennoinen, myyntipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507