Mercedes-Benz-bussit Busworld 2005 -näyttelyssä Kortrijkissa

·Uutta: pitkän matkan linja-autot Mercedes-Benz Travego, Travego M ja Travego L ·Uutta: kaupunki- ja lähiliikennebussit Mercedes-Benz Citaro LE ja Citaro LE Ü

DaimlerChrysler esitteli koko joukon uusia Mercedes-Benz- ja Setra -busseja Euroopan suurimmassa ja laajimmassa linja-autonäyttelyssä Kortrijkissa Belgiassa. Nayttelyosastolla esiteltiin kuusi Mercedes-Benziä ja kahdeksan Setraa. Setra- ja Mercedes-Benz -kalustoa oli näyttelyhallin ulkopuolella koeajettavissa sopimuksen mukaan. Mercedes-Benzin osastolla Kortrijkissa ensiesiteltiin kaksi täysin uutta mallisarjaa: Mercedes-Benz Travego ja Mercedes-Benz Citaro Low Entry. Näiden kahden mallisarjan ajoneuvot on varustettu suorituskykyisillä DaimlerChryslerin uutta BlueTech -dieseltekniikkaa soveltavilla moottoreilla. Ne alittavat sellaisinaan lokakuussa 2006 voimaan tulevan Euro4-päästöstandardin. Voimaa tyyliä ja suorituskykyä – uusi Travego Kortrijkissa esiintyi ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin pitkän matkan linja-autojen Travego-perhe. Uusia malleja on saatavana kolmena eri pituutena: Travego (12,14 metriä), Travego M (12,91 m) ja Travego L (13,99 m). Moottoreita on kaksi, molemmat Euro4-päästönormin täyttäviä BlueTec -koneita. Kuusi- ja kahdeksansylinteristen voimanlähteiden tehot ovat 315 kw/428 hv ja 350 kw/476 hv. Travegoon on tarjolla kaksi varustetasoa, Fashion ja Flair. Travegossa herättää huomiota korin dynaaminen muotoilu. Edeltäjää voimakkaammin muotoiltu keula liittyy entistä suurempaan sisäänkäyntiin. Kylkilinjassa kulkevat led-tekniikalla toteutetut äärivalot, ja ilmastointilaite on tyylikkäästi integroitu kattoon. Peräosan muotoilulle leimaa antavaa ovat korin kulmien yli kiertyvät näyttävät takavaloryhmät. Matkustamon leveys on väljät 2,55 metriä ja seisomakorkeuttakin ilmavat 2,10 metriä. Uudet materiaalit sekä lukuisat uudet ratkaisut yhdistettyinä toimivaksi koettuun konstruktioon ovat säästäneet painossa 300 kiloa edeltäjään verrattuna. Suurempi kantavuus ja parantunut polttoainetaloudellisuus samalla kuormalla tekevät uutuudesta entistä taloudellisemman vaihtoehdon. Edistykselliset järjestelmät helpottavat kuljettajan työtaakkaa ja parantavat turvallisuutta. Uudessa Travegossa toimivat yhdessä lukkiutumattomat ABS-jarrut, ASR-vetoluistonesto, sähköinen EBS-jarrujärjestelmä, jarruassistentti ja ESP-ajonvakautus. Näiden lisäksi kuljettajaa tulevat etäisyystutka, jatkuvatoiminen nopeudenrajoitin ja kaistavahti. Matalalattiaiset kaupunkibussit Citaro LE ja LE Ü helpottavat matkustamista Uusi Mercedes-Benz Citaro-kaupunkibussimallisto perustuu nerokkaaseen konseptiin, joka hyödyntää jo olemassa olevia komponentteja. Citarosta peräisin oleva matalalattiainen etuosa jatkuu keskisisäänkäynnin takaosaan saakka, josta peräosan lattia nousee kahdella matalalla portaalla. Tällä järjestelyllä saadaan autoon mahdollisimman paljon istumapaikkoja. Rakenne tarjoaa parantuneen matkustusmukavuuden lisäksi mutkattoman, edullisen ja helpon huollettavuuden. Koeteltu ja kustannustehokas voimansiirtolinja muodostuu moottorista, vaihteistosta, vetoakseleista ja samanlaisesta apurungosta kuin Integro- ja Travego-malleissa. Rakenne mahdollistaa useammanlaisia koriratkaisuja ja takaa sen, että asiakkaan erityistarpeet voidaan ottaa entistä paremmin huomioon. Citaro LE erottuu muista myös ulkonäöltään. Se on tunnistettavasti Citaro, mutta tinkimättömästi omanlaisensa tuote. Sivulta katsoen merkille pantavaa on taaksepäin nouseva kattolinja. Keskisisäänkäynnin jälkeinen takaosan katto on 31 senttiä korkeammalla kuin etuosassa. Rakenteen ansiosta etuosa ei vaikuta massiiviselta, ja siirtymä etu- ja takaosan välillä on pehmeämpi. Etu- ja takalamput on muotoiltu tunnistettaviksi kuten koko Mercedes-Benzin linja-autoperheessä. Sisustan pyöristetyt muodot häivyttävät siirtymää matalasta etuosasta korkeammalla sijaitsevaan takaosaan. Takaosassa matkustajat istuvat kasvot menosuuntaan. Istuimet on sijoitettu portaittain nouseviksi kuten teatterikatsomossa. Kuljettajan paikalla Citaro LE:ssä palvelee koeteltu VDV-kojetaulu, ja säilytystilaa on runsaasti. Uusi Opticool-tuulilasi vähentää matkustamoon tulevaa lämpösäteilyä noin 10 prosenttia. Suurin osa Citaron alustasta on suunniteltu uudelleen, esimerkiksi etuakselin erillistuenta. Citaro LE on nyt ainoa eurooppalainen suurina sarjoina tuotettava kaupunkibussi, jossa käytetään etuakselin erillistuentaa. Toinen tärkeä uudistus ovat puhtaat ja taloudelliset Euro4-moottorit. Kuusisylinteriset rivimoottorit kehittävät 220 kW (299 hv) tai 260 kW (354 hv). Citaro LE-busseja valmistetaan 12- ja 13-metrisinä ja ne voidaan varustaa kahdella tai kolmella ovella. Istuin- ja ovijärjestelyjen perusteella bussin paikkaluku vaihtelee 80 ja 91 välillä. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Harri Arpalahti, johtaja, Veho Group Oy Ab, Erikoisajoneuvot puh. 010 569 3640