• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz C 63 AMG C-sarjan huippumallissa tarjolla enemmän AMG-voimaa kuin koskaan aikaisemmin: 6,3-litrainen V8-moottori

• C 63 AMG: 336 kW/457 hv tehoa ja 600 newtonmetriä vääntöä.
• Kiihtyvyys 0¬–100 km/h ainoastaan 4,5 sekuntia.
• Kokonaan uusi etuakselisto, AMG-urheilualusta, kolmiasentoinen ESPÒ sekä nopeuden mukaan säätyvä AMG-ohjaus takaavat ajonautinnon.
• Säädettävä AMG Speedshift 7G-Tronic -vaihteisto on elementissään niin kilparadalla kuin vaivattomassa arkiajossa.
• C-sarjan huippumalli ensiesitellään Frankfurtin autonäyttelyssä.

Mercedes-Benz kilpailee huipputasolla rata-autoilun DTM-sarjassa C-sarjan kilpa-autolla. Nyt se esittelee kilpa-autosta katukäyttöön soveltuvan sisarmallin, joka esittelee luokassaan huipputason suoristusarvot. 6,3-litrainen AMG-V8 kehittää 336 kilowatin/457 hevosvoiman tehon ja 600 newtonmetrin väännön. Tämä kiihdyttää C 63 AMG:n nollasta sataan 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajattu arvoon 250 kilometriä tunnissa.

Kokonaan uusi etuakselisto, nopeuden mukaan säätyvä AMG-urheiluohjaus, kolmiasentoinen ajonvakautus sekä AMG-jousitus tekevät C 63 AMG:stä ainutlaatuisen huippusuorituskykyisen auton. Siinä yhdistyvät erinomainen ajettavuus, huippusuorituskyky, urheilullinen muotoilu ja käytännöllisyys jokapäiväisessä ajossa. Mercedes-Benz C 63 AMG tulee markkinoille alkuvuodesta 2008.
Uusi C 63 AMG juhlistaa sopivasti AMG:n 40-vuotiasta historiaa. Uusi V8-moottorinen C-sarjan lippulaiva edustaa jo viidettä C-sarjan AMG-mallien sukupolvea. Ensimmäinen näistä oli C 36 AMG vuonna 1993 – ensimmäinen auto, joka kehitettiin Mercedes-Benzin ja AMG:n yhteistyössä.

336 kW/457 hv:n teholla ja 6 800 kierroksella minuutissa 6,3-litraisella V8 moottorilla varustettu C-sarjan mallistohuippu pääsee teholukemissa liki DTM kilpa-auton noin 470 hevosvoiman tasolle. Suuri teho takaa myös erinomaisen teho-painosuhteen, 3,6 kg/hv. Väännön suhteen C 63 AMG:n moottori ei jätä mitään toivomisen varaa. 600 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan 5 000 kierroksella minuutissa, mutta suuren iskutilavuuden vuoksi kuljettajalla on käytettävissään yli 500 newtonmetrin vääntö koko kierrosalueella 2000¬–6250 r/min.

Moottorin urheilullinen AMG-ääni on omiaan kertomaan korkealta kiertävästä vapaasti hengittävästä moottorista, mutta on nautittava ja selkeästi aistittava myös alhaisilla ja keskikierroksilla.

C 63 AMG:n seitsenportainen vaihteisto mahdollistaa sekä vaivattoman ja leppoisen arkiajon että erittäin nopeat vaihdot välikaasuineen vaikkapa rata-ajossa. Kolme valinnaista asetusta ovat Sport, Comfort ja Manual. Sport-asetuksella vaihdot tapahtuvat 30 prosenttia Comfortia nopeammin, käsivalinnalla vaihdettaessa peräti 50 prosenttia nopeammin.

Kokonaan uuden etuakseliston ja edessä 35 milliä leveämmän raidevälin lisäksi jousitusta ja iskunvaimennusta on jämäköitetty vähentämään korin kallistelua ja takaamaan paras mahdollinen pito tiukimmassakin mutka-ajossa. Taka-akselilla raideväli on 12 milliä leveämpi, ja kokonaan uudelleen suunniteltu monivarsituenta tukee ajettavuutta vauhdikkaassa ajossa.

ESPÒ – kolmiasentoinen ajaonvakautusjärjestelmä

Kolmiasentoinen ESPÒ-ajonvakautus sallii kuljettajan valita asennoista ESP On, ESP Sport tai ESP Off. Sport sallii esimerkiksi normaalisasetusta suuremmat luistokulmat ja siten tavanomaista dynaamisemman ajotuntuman. Off-asetus sopii kokeneelle kuljettajalle rataoloissa. Niin Sport- kuin Off-asennoissakin jarrupolkimen painallus palauttaa ajonvakautuksen normaalitilaan.

Mercedes-Benz C 63 AMG –malli ensiesitellään Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa, tuotantoon malli tulee tammikuussa 2008. Hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimlerchrysler.com

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh 010-569 2530
pauli.eskelinen@veho.fi