Mercedes-Benz C-sarjan Coupé Suomen markkinoille

• 41 mm matalampi Coupé erottuu dynaamisesti muista C-sarjan malleista.
  • Kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria, keskikulutus pienimmillään 4,4 l/100 km.
  • Vakiona Agility Control –alusta, johon sisältyy selektiivinen iskunvaimennus.
  • Uusi telematiikkajärjestelmä internet-yhteydellä ja monipuolinen turvavarustelu.
  • Ensiesittely Suomessa viikonloppuna 10.–11.6, hinnat alkavat 44 197 eurosta.

C-Coupéssa yhdistyvät tyyli ja tekniikka uudessa luokassa

Mercedes-Benz C-sarjan Coupé juhlistaa oivalla tavalla auton 125-vuotista historiaa. Ensimmäistä kertaa tarjolla on klassinen, kompakti coupé-malli räätälöitynä 35–45-vuotiaille asiakkaille. ”Uusi mallimme on nuorekas, tyylikäs ja dynaaminen. Se tarjoaa poikkeuksellisen urheilullisen tavan tutustua ensi kertaa Mercedes-Benzin coupé-mallistoon”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr. Joachim Schmidt sanoo.

C-sarjan Coupé on 41 millimetriä matalampi kuin sarjan porrasperäinen malli, joten korkeutta on 1406 milliä. Auton pituus on 4590 ja leveys1770 millimetriä. Etuylitys on urheilullisen lyhyt ja konepellin muoto nuolimainen. Nouseva kylkilinja, kapea C-pilari ja linjakas katto korostavat pitkää sivuprofiilia. Takaa katsoen malli vaikuttaa urheilullisen kompaktilta ja voimakkaalta. Jäädyttäjän säleikkö korostaa kaksi leveää puolaa sekä isokokoinen Mercedes-tähti. Näyttävä yksityiskohta on myös sivupeilien nuolikuvioinen led-valoryhmä.

Matkustamossa on neljä urheilullista erillisistuinta, ja takaistuinten selkänojat voi kääntää alas tavaratilan suurentamiseksi. Tavaratilan suuruus on 450 litraa ja akselivälin pituus 2760 millimetriä. Etuistuimissa on niskaa ja kaularankaa suojaavat Neck-Pro-pääntuet. Etuistuinten säätövara on luokassaan ennätyksellisen pitkä, peräti 273 mm, ja niissä on vakiovarusteina sähköinen korkeus- ja selkänojan säätömahdollisuus. Easy-entry-järjestelmä varmistaa vaivattoman kulun myös takapenkeille.

Kojelaudassa huomio kiinnittyy kolmeen pyöreään ja galvanoituun mittarikehykseen ja kolmipuolaiseen, keskeltä kromattuun ohjauspyörään, joka on peräisin uudesta CLS-mallista. Sisustuspaneelit voi valita ensimmäistä kertaa posliininvalkoisella pianolakatulla pinnalla, jonka vaihtoehtoja ovat musta pianolakkaus, nougatin sävyinen pähkinäpuu, tumma alumiini ja ruskea saarni. Ulkovärivaihtoehtoja on kaikkiaan 11, uutuutena metallisävyinen Bright-timantinvalkea, sisävärivaihtoehtoja neljä ja verhoilumateriaaliyhdistelmiä kolme, huipulla näyttävä ja kestävä täysnahkaverhoilu. Matkustusmukavuutta lisää vielä vakiovarusteisiin kuuluva täysautomaattinen Thermatic-kaksialueilmastointi.

Pysäytysautomatiikka ja BlueEfficiency-säästöteknologia aina vakiona

C-Coupén voimanlähteiksi on tarjolla kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria, jotka kaikki on varustettu ECO start/stop –toiminnolla ja BlueEfficiency-varustuksella. Bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat suorasuihkutteiset ja turboahdetut nelisylinteriset C 180 BE (115 hv/156 kW/250 Nm) ja C 250 BE (150 hv/204 kW/310 Nm) sekä V6-moottorinen C 350 BE (225 hv/306 kW/370 Nm). Moottorien keskikulutukset vaihtelevat automaattivaihteistolla 6,5–7 litran välillä/100 km.

Dieselvaihtoehdot ovat C 220 CDI BE (125 hv/170 kW/400 Nm) sekä C 250 CDI BE (150 hv/204 kW/500 Nm). C 220 CDI:n keskikulutus kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla on ainoastaan 4,4 litraa/100 km, joka vastaa 117 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. C 250 CDI:n vastaavat lukemat ovat vain 4,9 l/100 km ja 128 g/km.

Kaikissa automaattiversioissa on vakiona uudistettu 7-vaihteinen 7G-Tronic-Plus-vaihteisto (vakiona C 250- ja C 350-malleissa), jonka tekniikkaa kehittämällä on saavutettu muun muassa 125 000 kilometrin vaihteistoöljyn vaihtoväli. Toinen vaihtoehto on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen on saatavana AMG Sports –varustepaketti.

Urheilullisuutta täydentää vakiovarustukseen kuuluva Agility Control –alusta, johon sisältyy selektiivinen iskunvaimennus. Järjestelmä valvoo iskunvaimentimen heilahduksen laajuutta. Maantieajossa vaimentimille sallitaan laajempi liikerata, jotta epätasaisuudet ja rengasäänet voidaan vaimentaa mahdollisimman tehokkaasti. Iskunvaimentimien jousto lyhenee ja jämäköityy automaattisesti, jos auto tekee esimerkiksi äkkinäisiä väistöliikkeitä. Tarkan hammastanko-ohjauksen keskitys ja välitys muuttuvat ajonopeuden mukaan. Valinnaisvarusteena autoon on saatavana 15 millimetriä matalampi urheilualusta sekä nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus.

C-Coupéssa on uusi telematiikkajärjestelmä, joka mahdollistaa uusia toimintasovelluksia, paremman käyttömukavuuden ja suuremman näytön. Jo perustason Audio 20 CD –järjestelmästä löytyvät tuplaviritin, cd-soitin sekä Aux-in- ja USB-liitännät. USB-liitäntä löytyy nyt keskikonsolin käsituesta. Värinäytön halkaisija on 14,7 senttiä. Järjestelmään voi liittää esimerkiksi kuuden levyn cd-vaihtajan, Media Interface –käyttöliittymän tai uuden Becker MAP PILOT –navigaatiojärjestelmän, johon sisältyy voimassa olevan nopeusrajoituksen tunnistus. Lisäksi matkapuhelimen tiedostot ja tekstiviestien vastaanoton voi siirtää auton omaan järjestelmään.

Comand Online –multimediajärjestelmä tarjoaa matkustajien käyttöön myös nopean internet-yhteyden sekä halkaisijaltaan 17,8-senttisen tarkkapiirtoisen värinäytön. Todellisille hifisteille tarjolla on Mercedes-Benzin ja harman/kardonin yhteisesti kehittämä, kolmiulotteinen Logic7-surround-äänentoisto 450-wattisella vahvistimella ja 12 kaiuttimella.

Huippuluokan ilmanvastuskerroin ja tinkimätön turvallisuustaso

Autossa on vakiona yhdeksän turvatyynyä, muun muassa kuljettajan polviturvatyyny. Lisäksi takamatkustajien suojaksi voi tilata erilliset sivuturvatyynyt. Jalankulkijoiden turvallisuutta parantaa alumiininen, joustava konepelti, joka on 9,2 kiloa kevyempi kuin kokoteräksinen rakenne. Noin 70 prosenttia korista on valmistettu suurlujuusteräksistä ja 20 prosenttia ultralujista teräslaaduista, jotka vähentävät myös auton kokonaispainoa. Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on luokassaan ennätysalhainen, sillä Cd-arvo on vain 0.26.

Avustin- ja valvontajärjestelmiin kuuluvat muun muassa Attention Assist –vireystilan valvontajärjestelmä sekä Distronic Plus –etäisyysavustin, jotka perustuvat uusimpaan tutka- ja anturitekniikkaan. Distronic Plus –avustimen toiminta-alue on ennätyksellisen laaja, peräti 0–200 km/h, joten se helpottaa ajamista paitsi moottoritiellä, myös taajaan pysähtelevässä taajamaliikenteessä. Myös Pre-Safe-jarrut (lisävaruste) toimivat 30­–200 km/h nopeusalueella.

Kokonaisuutena C-Coupén ajoturvallisuus on luokassaan poikkeuksellista tasoa, sillä vakiovarusteina autossa on:

• Lukkiutumattomat ABS-jarrut
  • ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä
  • Kaukovaloavustin
  • Älykäs valojärjestelmä ILS
  • Attention Assist –vireystila-avustin
  • Rengaspainevaroitin
  • Mäkilähtöavustin
  • Enimmäisnopeuden asetus vakionopeussäätimen yhteydessä

Lisävarusteena on saatavissa:

• Parktronic-pysäköintitutkat ja pysäköintiavustin
  • Ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä
  • Ennakoivat Pre-Safe-jarrut
  • Kaista- ja katveavustin
  • Aktiivinen kaista- ja katveavustin
  • Distronic Plus –etäisyysavustin

C-sarjan Coupét valmistetaan Mercedes-Benzin tehtaalla Bremenissä, yhdessä C-sarjan sedan- ja farmariversioiden sekä GLK:n kanssa. Suomessa Coupé esitellään viikonloppunäyttelyssä 10.-11.6. Bensiiniversioiden hinnasto alkaa 44 197 eurosta (C 180 BE) ja dieselmallien 48 065 eurosta (C 220 CDI BE). Malliston huipulla tarjolla on automaattivaihteinen C 63 AMG –versio, jonka hinta asettuu 119 912 euroon.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,