Mercedes-Benz C-sarjan nelivedot

Uuden sukupolven 4Matic tarjoaa enemmän pitoa ja
vakautta ajettavuuteen C-sarjan Mercedes-Benzissä

• Mercedes-Benzin uuden sukupolven neliveto entistä kompaktimpi, kevyempi ja energiatehokkaampi.
• Tuloksena vieläkin parempi pito ja jopa 0,5 litraa 100 kilometrillä parantunut polttoainetalous.
• C-sarjan 4Matic-mallistossa on vakiovarusteena 7-portainen automaattivaihteisto.
• Edelleen kehitetty 4Matic-neliveto on jatkuvasti aktiivinen ja reagoi viiveettä pidon muutoksiin.

Mercedes-Benzin jo S-sarjassa esittelemä uusimman sukupolven 4Matic-neliveto tukee tehokkaasti kuljettajaa myös C-sarjan nelivetoisissa malleissa niin sateella, lumella kuin jäälläkin. Kuljettajan on entistä helpompi selvittää myös kriittiset ajotilanteet luotettavasti.

Nelivetojärjestelmän ytimen muodostaa jakovaihteisto keskitasauspyörästöineen, joka on integroitu 7-portaiseen automaattivaihteistoon. Kompakti rakenne vaatii vähän tilaa, auton koriin ei tarvita muutoksia eikä esimerkiksi etumatkustajan jalkatilasta tarvitse tinkiä lainkaan. Moottorilta tuleva voima jaetaan etu- ja taka-akseleille suhteessa 45:55. Mercedes-Benzin kehittämä jatkuva nelivetojärjestelmä painaa mallista riippuen 60-70 kiloa ja on lajissaan maailman kevyin.

Keskitasauspyörästössä on edelleen kehitetty monilevykytkin, joka välittää voimaa kaikille pyörille. Peruslukitusvoima taka- ja etuakselien välillä on 50 newtonmetriä. Tämän ansiosta uusi C-sarjan 4Matic lähtee liikkeelle liukkaalta entistäkin paremmin ja on vieläkin edeltäviäkin 4Matic-malleja vakaampi ajettava.

Mercedes-Benz yhdistää jatkuvan 4Matic-nelivedon ESP-ajonvakautukseen ja 4ETS-pidonhallintaan, joka jarruttaa tarpeen mukaan sutimaan pyrkivää pyörää ja siirtää voimaa paremmin pitäville pyörille. 4ETS-pidonhallinnalla saavutetaan samanlaiset edut kuin tavanomaisilla tasauspyörästöjen lukoilla, mutta samalla se tarjoaa enemmän ajomukavuutta kuin perinteiset jokapyörävetoiset autot.

Polttoaineenkulutus alentunut jopa 0,5 litraa 100 kilometrillä

C-sarjan 4Matic-mallit ovat saatavilla vääntävillä V6-moottoreilla. Ensi kertaa C-sarjan nelivetoon on yhdistettävissä myös dieselmoottori. Mercedes-Benz C-sarjan sedaneissa neliveto voidaan yhdistää C 280, C 350 ja C 320 CDI -malleihin. C 320 CDI 4Matic on saatavana myös farmarina.

200 kW/272 hv:n kuusisylinterinen moottori C 350 4Maticissa kuluttaa keskimäärin 10,0-10,3 litraa polttoainetta 100 kilometrillä, joka on 0,3 litraa vähemmän kuin edeltäjässä. C 280 4Matic kuluttaa 0,5 litraa vähemmän 100 kilometrillä kuin edeltäjä. Uusi C 320 CDI 4Matic 165 kW/224 hv -tehoisena kuluttaa sedan-versiona 7,7-8,0 litraa. Tämä tarkoittaa, että C-sarjassa neliveto lisää kulutusta moottorivaihtoehdosta riippuen ainoastaan 0,2-0,4 litraa takapyörävetoiseen malliin verrattuna.

4Matic-malleissa ei tarvitse nelivedon vuoksi tinkiä C-sarjan Mercedes-Benzin erinomaisesta ajettavuudesta tai suorituskyvystä. Esimerkiksi dieselkäyttöinen, automaattivaihteinen C 320 CDI 4Matic kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajattu lukemaan 250 km/h.

C-sarjan 4Matic-mallit tarjoavat samat korkeatasoiset turvallisuus- ja mukavuusvarusteet kuin takavetoisetkin versiot. Niihin kuuluvat Agility Control -paketti säätyvällä iskunvaimennuksella, kuten myös seitsemän turvatyynyä, törmäyksessä aktiiviset pääntuet, automaatti-ilmastointi sekä kevytmetallipyörät. Vaihteisto on seitsenportainen automaattivaihteisto 7G-Tronic.

Kaikkiaan Mercedes-Benzillä on valikoimassaan peräti 46 nelipyörävetoista mallia.

Hinnat:
C 280 4Matic A 57 600 euroa
C 350 4Matic A 68 500
C 320 CDI 4Matic A 62 050
C 320 CDI T 4Matic A 64 650

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi