Mercedes-Benz CL-sarja

Coupé-malliston kuningatar uudistuu perusteellisesti

Tarjolla kolme ylellistä coupé-mallia suoraan oman laatuluokkansa huipulle.CL 500 -mallien uusi V8-biturbomoottori tuottaa 23 prosentin kulutussäästöt.Voimakkaasti V-muotoinen etusäleikkö sekä uudet etu- ja takavaloumpiot korostavat vahvaa ja eleganttia muotoilua.

• Tarjolla kolme ylellistä coupé-mallia suoraan oman laatuluokkansa huipulle.
  • CL 500 -mallien uusi V8-biturbomoottori tuottaa 23 prosentin kulutussäästöt.
  • Voimakkaasti V-muotoinen etusäleikkö sekä uudet etu- ja takavaloumpiot korostavat vahvaa ja eleganttia muotoilua.

Uudistuva CL-sarja nostaa jälleen laatu- ja varustelutasoa kaikkein ylellisimpien coupe-mallien sarjassa. Tällä kertaa autolle tehty kasvojenkohotus merkitsee myös suuria parannuksia polttoainetehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Avain tähän on Mercedes-Benzin kehittämä BlueDirect-teknologia, jolla bensiinimoottorien kulutusta ja päästöjä on onnistuttu rajoittamaan merkittävästi.

Uudessa CL 500 BlueEfficiency sekä CL 500 4Matic BlueEfficiency –malleissa käytettävä V8-biturbomoottori tuottaa 320 kW/435 hv tehon ja 530 newtonmetrin väännön laajalla 1800­–3500 minuuttikierroksen alueella. Auton yhdistetty kulutus 100 kilometrillä on kuitenkin 23 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa, ainoastaan 9,5 litraa. CO2-päästöt ovat laskeneet vastaavasti 288 grammasta 224 grammaan kilometrillä. Moottorin teho on 12 ja vääntö peräti 32 prosenttia suurempi kuin edeltävässä mallissa.

Malliston huipulla on CL 600, jonka V12-moottorin teholukemat ovat 380 kW/517 hv ja huippuvääntö huima 830 newtonmetriä 1900­–3500 kierroksen alueella.

BlueDirect-teknologia perustuu piezo-suuttimin ohjattuun 3. sukupolven suorasuihkutukseen ja tarkasti kontrolloituun polttoaineen palamiseen. Mäntien ja sylinterien aiheuttamaa kitkaa on vähennetty, ja öljypumppu toimii vain tarvittaessa. Luksusluokan coupé-autoissa on myös ECO start/stop-pysäytystoiminto.

Ulkoisesti CL-sarjaa luonnehtivat uudelleen muotoiltu keula, vahva V-muotoinen jäähdyttimen säleikkö ja uudet etu- ja takavaloryhmät. Etupuskurissa on kolme ilmanottoaukkoa ja kromilista. Matkustamoa voi personoida neljää aidolla luonnonpuumateriaalilla ja kahdella nahkasisustusvaihtoehdolla.

CL-sarjan varustetaso heijastelee samaa tinkimättömyyttä kuin moottoriteknologia. Autoon saa joukon kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka helpottavat matkantekoa ja lisäävät turvallisuutta. CL-sarjassa (sekä samaan aikaan S-sarjassa) esitellään ensimmäisenä aktiivinen kaista-apu Active Lane Keeping Assist. Järjestelmä täristää ohjauspyörää kevyesti auton ylittäessä vahingossa kaistaviivan sekä jarruttaa lisäksi hieman vastakkaisen puolen pyöriä auttaen kuljettajaa säilyttämään oikean ajolinjan kaistaviivojen välissä. Muita kuljettajaa tukevia järjestelmiä ovat esimerkiksi kuolleen kulman varoitin, ajotilanteeseen mukautuvat ajovalot, mittariston nopeusrajoitusnäyttö ja väsymisvaroitin Attention Assist.

CL 600:ssa on vakiona (muissa malleissa lisävarusteena) koko Euroopan kattava kartta- ja suunnistusjärjestelmä, joka on talletettu 40 gigan kovalevylle. Järjestelmän näyttö on kolmiulotteinen, ja sen päivitykset ovat ilmaisia kolmen vuoden ajan. Musiikkielämysten huippua puolestaan edustaa Harman Kardon -hifi-järjestelmä, joka tarjoaa 360 asteen laajuisen äänentoiston auton matkustamossa.

CL-mallisto saapuu Suomeen syksyllä, hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja:

www.mercedesmedia.fi

kt. mercedes

ss. press

tai

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi